Nei til KS-oppgjøret – nå blir det mekling

Et enstemmig forbundsstyre i Norsk Sykepleierforbund har i dag forkastet resultatet etter forhandlingene med KS. Det skjer etter at 95 prosent av de som deltok i uravstemningen stemte nei.

- Selv om avstemningen ikke var bindende for forbundsstyret var rådet entydig.. Prosess videre nå er først mekling, og om det ikke blir enighet der er neste steg streik, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF.

–  Vi vil takke alle medlemmene som har deltatt i avstemningen. I overkant av 40 prosent av medlemmene har deltatt og det er en markant økning i forhold til vår forrige uravstemning som var i KS-området i 2018. Vi ønsket at så mange som mulig deltok, og dette har gitt oss et klart mandat til mekleren. Selv om avstemningen ikke var bindende for forbundsstyret var rådet entydig.. Prosess videre nå er først mekling, og om det ikke blir enighet der er neste steg streik, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF.

Kommunenes Sentralforbund er meddelt svaret fra NSF. Larsen viser til den store sykepleiermangelen som bakteppe for det man nå går inn i.

– Sykepleiermangelen er ramme alvor for de som bærer konsekvensene. Sykepleiere er den yrkesgruppen det er størst mangel på i Norge. Det viser både NAVs tall, SSB sine tall og KS arbeidsgivermonitor. Sykepleiernes signal i uravstemning er slik sett ikke bare for seg selv, men også på vegne av pasienter og pårørende. Befolkningens helsetjeneste avhenger av sykepleierkompetanse i pandemi eller ikke, men samfunnskritisk funksjon er særlig synliggjort i år.

Nå er sykepleiere en så knapp ressurs at det meldes om fortvilte rådmenn og ordførere som ikke får tak i livsnødvendig kompetanse. I en bekymringsmelding til Fylkesmannen i Troms og Finnmark kommer det fram at helsefagarbeidere i Nesseby føler seg utrygge når de ikke har sykepleiere å støtte seg på. Ved Helsehuset i Tromsø måtte en hel avdeling stenge fordi de ikke fikk tak i sykepleiere. Nå frykter mange over hele landet hva som kan skje hvis det nå kommer en ny smittetopp som rammer tjenestene.

- Dette tariffoppgjøret klarer ikke å løse alt, men vi vet at arbeidsgiver ser samme problem som oss med tanke på mangel på livsnødvendig kompetanse. Ansvarlighet i et tariffoppgjør er derfor å fremvise tydelige tiltak for å rekruttere, mobilisere og beholde sykepleiere i kommunens helsetjeneste.

Plassoppsigelse er meldt i dag og første mulige streiketidspunkt for sykepleierne i kommunene er første uken i november.

Jon Fredrik Braadland-Konstali
Kommunikasjonsrådgiver
NORSK SYKEPLEIERFORBUND

Håper ABE-kuttene skrotes8.11.2021 15:05:45 CET | Pressemelding

- Det er skuffende at regjeringen kutter i basisfinansieringen til universiteter og høgskoler og at regjeringen ikke har funnet plass til å skrote ABE-kuttene, sier Ragnhild Lied, leder i Unio. Regjeringen la fram sine tilleggsforslag til statsbudsjettet i dag. - Vi er selvsagt fornøyd med at kommuneøkonomien og sykehusøkonomien styrkes og at politiet får midler til flere stillinger, men vi håper også at forhandlingene i Stortinget vil resultere i økte rammer for UH-sektoren og at de meningsløse ABE-kuttene sendes på skraphaugen, sier Lied.

Flere voksne vil bli sykepleiere23.7.2021 12:41:10 CEST | Pressemelding

Mens antall yngre søkere til sykepleien går ned, viser tall fra Samordna opptak at flere i aldersgruppen 30 til 49 år har søkt om studieplass i sykepleie. Koronapandemien er trolig en av grunnene til at flere eldre ønsker å bli sykepleiere. – Koronapandemien har gjort folk oppmerksomme på sykepleiernes avgjørende betydning for pasienter og befolkningen, sier forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen.