Volkswagen

Nedtelling til den nye Golfen: Golf II – konseptet perfeksjoneres

Del
I 1983 lanserte Volkswagen den andre generasjonen av Golf, og i Tyskland ble de som lærte å kjøre bil på 80-tallet kalt «generasjon Golf» av bestselgerforfatteren Florian Illies. Også denne Golfen ble en verdenssuksess: Innen avløsningen i 1991 ble det produsert 6,3 millioner eksemplarer av Golf II.
Golf II
Golf II
  • 24. oktober 2019: Verdenspremieren på den åttende Golfen
  • Andre generasjon av Golf satte nye tekniske standarder i kompaktklassen
  • Katalysator og ABS-bremser fikk sitt gjennombrudd i Golf II

«Generasjon Golf» fikk nå betydelig mer plass i bilen. Utdrag fra pressemappen i 1983: «Lengden er økt med 170 mm (til 3,99 m), bredden med 55 mm (til 1,42 m).» Selv om den nye Golfen ble betydelig større, hadde Volkswagen forbedret aerodynamikken vesentlig: Cw-verdien, som beskriver luftmotstanden, sank fra 0,42 til 0,34.

Golf II satte nye standarder i kompaktklassen. Her ble katalysatoren introdusert (1984), blokkeringsfrie bremser (ABS, 1986) og servostyring. For første gang kunne Golf også levers med firehjulsdrift (syncro, 1986). I GTI debuterte i tillegg den første Golf-motoren med fireventilsteknikk (1986).

Det sportslige høydepunktet i modellserien var den 160 hk sterke Rallye Golf G60 med G-lader fra 1988. I samme år rundet Golf den magiske produksjonslydmuren på 10 millioner biler. En forsmak på dagens SUV-er fikk vi i 1990, med den firehjulsdrevne Golf Country. Fra 1991 ble Golf II ikke bare bygget i Wolfsburg, men også i den nye Mosel-fabrikken ved Zwickau.

Golf II i tall:

 

1983:    Debut for Golf II

1984:    Første Golf med katalysator

Debut for den andre Golf GTI

1985:    Golf nummer 7 000 000 i mars

1986:    Første Golf (GTI) med fireventilsteknikk

Første Golf syncro (firehjulstrekk med viskositetskopling)

1987:    ABS tilgjengelig for alle GT- og GTI-modeller

Katalysator tilgjengelig også for mindre motorer

Golf GT syncro blir den første modellen med ABS som standard

1988:    Premiere for Rallye Golf G60

Spesialversjon: Golf Limited G60

Golf nummer 10 000 000 i juni

Katalysatoren kom som standar på Golf i Norge fra 1988.

1989:    Bil nummer 11 000 000 av Golf produseres i oktober

Debut for Golf City Stromer og Golf Hybrid

1990:    Fra februar får alle bensinmotorene i Golf katalysator

Golf Country lanseres

Golf GTI nummer 1 000 000 i november

I november runder samlet produksjon av Golf 12 000 000

1991:    Første Golf fra Mosel-fabrikken ved Zwickau i mars

Andre generasjon fases ut i Vest-Europa etter at 6,3 millioner biler er produsert

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for niende året på rad i 2018. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg pressemeldinger fra Volkswagen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Volkswagen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye