NBBL om regjeringsplattformen: Forventer startlån i statsbudsjettet

Støre-regjeringen la i dag frem sin regjeringsplattform. NBBL forventer at regjeringen i statsbudsjettet innfører startlån for unge uten tilstrekkelig egenkapital og foreldrebank.
NBBL-direktør Bård Folke Fredriksen.

– NBBL oppfordrer Støre-regjeringen til å vise større boligpolitiske ambisjoner i statsbudsjettet enn i regjeringserklæringen, sier Bård Folke Fredriksen, administrerende direktør i NBBL.

I Hurdalsplattformen uttaler regjeringen et ønske om at flere skal kunne eie sin egen bolig.

– Det er bra, men da trenger vi tiltak som monner. NBBL forventer at regjeringen i statsbudsjettet innfører startlån for unge uten tilstrekkelig egenkapital og foreldrebank, sier Bård Folke Fredriksen.

Trenger bedre rammebetingelser

Boligbyggelagene nevnes også som en aktør som kan bygge boliger til folk med begrenset egenkapital.

– Boligbyggelagene er positive til samarbeid, og har velprøvde modeller som blant annet Leie-til-eie og Deleie. For at omfanget av disse og andre ordninger kan utvides må regjeringen bedre rammebetingelsene. Slik kan vi sikre en mer rettferdig boligpolitikk som også ivaretar kommende generasjoner, sier Fredriksen.

Mer om NBBLs forventninger her.

NBBL-direktør Bård Folke Fredriksen.