NBBL om boligprisene: – God økonomi trumfer økte renter

Boligprisene har økt 7,0 prosent det siste året, ifølge Eiendom Norges prisstatistikk. De sesongjusterte boligprisene økte moderate 0,2 prosent i oktober. – God økonomi trumfer økte renter, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.
Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL kommenterer boligprisene fra Eiendom Norge.

– Prisstatistikken viser at boligprisveksten modereres, drevet av blant annet renteoppgangen og nokså god byggetakt på landsbasis. Med tiltagende inflasjon og god etterspørsel i økonomien har sentralbankene begynt normaliseringen av pengepolitikken. Norges Bank er i front og i løpet av de neste årene ventes styringsrenten å krype opp mot 1,75 prosent.

Hvor raskt dette skjer avhenger av styrken i økonomien og hvorvidt inflasjonsoppgangen biter seg fast eller ei. Blir det vedvarende høy inflasjon kan sentralbankene bli tvunget til å øke renten raskere og mer enn de ønsker, tror Frengstad Bjerknes.

– Det vil i så fall kjøle ned boligmarkedet ytterligere. Enn så lenge så er det mye som tyder på at inflasjonsoppgangen er midlertidig. Arbeidsledigheten er lav og det er sterk vekst i norsk økonomi. Renten er naturligvis heller ikke den eneste forklaringsvariabelen. Vi har lik rente i Oslo og Stavanger. Allikevel har boligprisene doblet seg i Oslo, mens de er om lag uendret i Stavanger det siste tiåret. Forskjellen kan i stor grad tilskrives arbeidsmarkedet og oljenedturen i Rogaland. God økonomi trumfer ofte økte renter, sier Frengstad Bjerknes.