Nasjonale prøver 2021: Elevene presterer bedre i engelsk på 5. trinn
Resultatene for hele landet, fylker, kommuner og skoler er tilgjengelige på udir.no. Vi har i tillegg lagt ut to analyser, en for 5. trinn, og en for 8. og 9. trinn.
Hovedfunn 5. trinn
- Elevenes prestasjoner i engelsk har blitt bedre de siste to årene.
- Det er i snitt ingen store endringer nasjonalt i elevenes prestasjoner i lesing eller regning.
- Guttene presterer bedre enn jentene i regning og engelsk, mens i lesing er det motsatt. Dette er i tråd med tidligere års resultater.
- Guttene presterer bedre i regning og engelsk sammenlignet med i fjor.
- Jentene presterer litt svakere i år sammenlignet med i fjor i regning og engelsk.
- Prestasjonsforskjellen mellom gutter og jenter i regning har økt, og er i 2021 den største siden trendmålingen startet i 2014.
Hovedfunn 8. trinn
- Det er ingen endringer nasjonalt i gjennomsnittlige skalapoeng i lesing, regning og engelsk fra vi startet å måle utvikling over tid og frem til 2021.
- Guttene presterer litt bedre enn jentene i regning, mens i lesing er det motsatt. I engelsk presterer guttene og jentene mer jevnt. Dette er i tråd med tidligere års resultater.
- Guttene presterer noe sterkere i regning og engelsk i år sammenlignet med i fjor.
- Jentene presterer noe svakere i regning sammenlignet med i fjor.
Fakta om nasjonale prøver
- Denne høsten gjennomførte rundt 60 000 elever på 5. trinn og omtrent 60 000 elever på 8. trinn nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk. I tillegg gjennomførte cirka 60 000 elever på 9. trinn de samme prøvene som 8. trinn i lesing og regning.
- Nasjonale prøver gir skoler og kommuner kunnskap om hvordan elevene gjør det i lesing, regning og engelsk. Dette er ferdigheter som er viktig for læring på tvers av fag. Resultatene hjelper lærere, rektorer, kommuner og myndigheter i arbeidet med å gi alle elever god undervisning. Resultatene fra prøvene skal danne grunnlag for underveisvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivåer i skolesystemet.
- Prøvene er obligatoriske og gjennomføres på 5., 8. og 9. trinn.
- Små skoler og små kommuner er sårbare for enkeltprestasjoner. Én elev som presterer svært godt eller svært dårlig, påvirker gjennomsnittet mye mer på en liten skole enn på en stor skole. Man må derfor være forsiktig når man sammenligner gjennomsnittsresultater basert på få elever.
- Resultatene fra nasjonale prøver blir publisert på en skala der det nasjonale gjennomsnittet ble satt til 50 skalapoeng da vi startet å måle utvikling over tid.
- Elevene blir ut ifra antall skalapoeng fordelt på ulike mestringsnivåer. Det er tre mestringsnivå på 5. trinn og fem mestringsnivåer på 8. og 9. trinn.
- Vi anbefaler å se gjennomsnittsresultat og fordeling av elever på mestringsnivå i sammenheng. På udir.no finner du beskrivelser av mestringsnivåene og poenggrensene for disse.
- Elevene på 9. trinn gjennomfører samme prøve i regning og lesing som elevene på 8. trinn. Det nasjonale snittet er derfor som forventet høyere på 9. trinn enn på 8. trinn.
Kontakter
Are Tågvold FlatenPressekontakt
Tel:456 67 784atf@udir.noBilder
Lenker
Om Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Nye KI-råd til skolen: – Vi må beskytte og veilede elevene29.2.2024 14:13:04 CET | Pressemelding
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet nye råd til skole-Norge om bruk av kunstig intelligens (KI). – KI setter hele utdanningssystemet under press. Det må vi forholde oss til, både ved å beskytte og veilede elevene, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist.
Udir foreslår nye tiltak for å sikre en god gjennomføring av eksamen13.2.2024 18:00:00 CET | Pressemelding
Den raske utviklingen av kunstig intelligens skaper nye utfordringer for gjennomføring av eksamen i skolen. Udir foreslår flere konkrete tiltak for våreksamen 2024, og større endringer i eksamensordningen for de neste årene.
Konferanse: Implementering av rammeplan i barnehagen – hvordan har det gått?6.2.2024 12:34:51 CET | Presseinvitasjon
Torsdag 8. februar inviterer Utdanningsdirektoratet til konferanse om hvordan rammeplan for barnehagen er tatt i bruk. Konferansen holdes i Bergen.
Pressemøte tirsdag klokken 10:00: Niendeklassingers kunnskap om demokrati og medborgerskap27.11.2023 11:15:35 CET | Presseinvitasjon
Resultatene fra den internasjonale undersøkelsen ICCS legges frem tirsdag 28. november klokken 10:00. Forskere fra NTNU presenterer den norske rapporten og svarer på spørsmål knyttet til resultatene.
Nedgang i resultatene fra nasjonale prøver9.11.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
Årets elever på 8. trinn presterer svakere i lesing og regning sammenlignet med i 2022. I engelsk er det en liten, men positiv endring. 5. trinn gjør det noe svakere i lesing, mens prestasjonene endrer seg lite i regning og engelsk. Det viser resultatene fra årets nasjonale prøver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom