Nasjonale prøver 2021: Elevene presterer bedre i engelsk på 5. trinn
Resultatene for hele landet, fylker, kommuner og skoler er tilgjengelige på udir.no. Vi har i tillegg lagt ut to analyser, en for 5. trinn, og en for 8. og 9. trinn.
Hovedfunn 5. trinn
- Elevenes prestasjoner i engelsk har blitt bedre de siste to årene.
- Det er i snitt ingen store endringer nasjonalt i elevenes prestasjoner i lesing eller regning.
- Guttene presterer bedre enn jentene i regning og engelsk, mens i lesing er det motsatt. Dette er i tråd med tidligere års resultater.
- Guttene presterer bedre i regning og engelsk sammenlignet med i fjor.
- Jentene presterer litt svakere i år sammenlignet med i fjor i regning og engelsk.
- Prestasjonsforskjellen mellom gutter og jenter i regning har økt, og er i 2021 den største siden trendmålingen startet i 2014.
Hovedfunn 8. trinn
- Det er ingen endringer nasjonalt i gjennomsnittlige skalapoeng i lesing, regning og engelsk fra vi startet å måle utvikling over tid og frem til 2021.
- Guttene presterer litt bedre enn jentene i regning, mens i lesing er det motsatt. I engelsk presterer guttene og jentene mer jevnt. Dette er i tråd med tidligere års resultater.
- Guttene presterer noe sterkere i regning og engelsk i år sammenlignet med i fjor.
- Jentene presterer noe svakere i regning sammenlignet med i fjor.
Fakta om nasjonale prøver
- Denne høsten gjennomførte rundt 60 000 elever på 5. trinn og omtrent 60 000 elever på 8. trinn nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk. I tillegg gjennomførte cirka 60 000 elever på 9. trinn de samme prøvene som 8. trinn i lesing og regning.
- Nasjonale prøver gir skoler og kommuner kunnskap om hvordan elevene gjør det i lesing, regning og engelsk. Dette er ferdigheter som er viktig for læring på tvers av fag. Resultatene hjelper lærere, rektorer, kommuner og myndigheter i arbeidet med å gi alle elever god undervisning. Resultatene fra prøvene skal danne grunnlag for underveisvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivåer i skolesystemet.
- Prøvene er obligatoriske og gjennomføres på 5., 8. og 9. trinn.
- Små skoler og små kommuner er sårbare for enkeltprestasjoner. Én elev som presterer svært godt eller svært dårlig, påvirker gjennomsnittet mye mer på en liten skole enn på en stor skole. Man må derfor være forsiktig når man sammenligner gjennomsnittsresultater basert på få elever.
- Resultatene fra nasjonale prøver blir publisert på en skala der det nasjonale gjennomsnittet ble satt til 50 skalapoeng da vi startet å måle utvikling over tid.
- Elevene blir ut ifra antall skalapoeng fordelt på ulike mestringsnivåer. Det er tre mestringsnivå på 5. trinn og fem mestringsnivåer på 8. og 9. trinn.
- Vi anbefaler å se gjennomsnittsresultat og fordeling av elever på mestringsnivå i sammenheng. På udir.no finner du beskrivelser av mestringsnivåene og poenggrensene for disse.
- Elevene på 9. trinn gjennomfører samme prøve i regning og lesing som elevene på 8. trinn. Det nasjonale snittet er derfor som forventet høyere på 9. trinn enn på 8. trinn.
Kontakter
Are Tågvold FlatenPressekontakt
Tel:456 67 784atf@udir.noBilder
Lenker
Om Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Bekymret over femteklassingers leseferdigheter13.11.2024 09:30:34 CET | Pressemelding
Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall. - Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
1 av 6 elever i videregående har over 50 timer fravær16.10.2024 08:40:30 CEST | Pressemelding
Fraværet øker både i grunnskolen i videregående opplæring, viser ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet. –Dette er tall vi alle må ta på alvor. Fravær kan få store konsekvenser for eleven både på kort og lang sikt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Små endringer i karakterene på videregående skole20.8.2024 10:02:45 CEST | Pressemelding
Karakterene er generelt litt høyere enn før pandemien i mange fag. Elevene får stadig høyere standpunktkarakter i kroppsøving og noe lavere i matematikk.
Store forskjeller i hva 15-åringer kan om økonomi27.6.2024 11:00:00 CEST | Pressemelding
Det er store ulikheter i hvor mye norske 15-åringer kan om økonomiske begreper og det å styre og planlegge egen økonomi. Det viser resultatene fra den siste PISA-undersøkelsen, der norske elever for første gang har svart på spørsmål om økonomiforståelse.
Utdanningsdirektoratet foreslår å videreføre fraværsgrensen30.5.2024 08:10:06 CEST | Pressemelding
Høringen om forslag til nye fraværsregler for videregående skole er avsluttet. De nesten 400 høringssvarene viser at det er vanskelig å finne fraværsregler som ivaretar alle hensyn. Utdanningsdirektoratet (Udir) anbefaler derfor å videreføre dagens fraværsgrense på 10 prosent, med mulighet til å unnta enkelte typer fravær. Samtidig mener Udir at flere innspill til fraværsreglene bør utredes nærmere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom