Norsk Hyttelag

Namsos på skattetoppen i Trøndelag

Har du bolig eller fritidsbolig i Namsos, betaler du mest eiendomsskatt av alle i Trøndelag. Hver eiendom i Namsos betaler 50 prosent mer i eiendomsskatt enn gjennomsnittet i Trøndelag, viser en ny oversikt utarbeidet av Norsk Hyttelag. På topplisten finner vi også Trondheim, Malvik, Klæbu og Fosnes, som alle krever mer enn 4 000 fra hver bolig- og hytteeier.
Generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag.

– Tallene viser at det er enorme forskjeller fra kommune til kommune, sier generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag. – Namsos krever 4 932 kroner fra hver eiendom, mens Osen nøyer seg med 834 kroner. I tillegg var det 12 kommuner som ikke hadde eiendomsskatt i det hele tatt i 2018 da undersøkelsen ble gjennomført.

Små politiske forskjeller

I Trøndelag er det ikke noe parti som skiller seg ut. – Det er stort sett Arbeiderpartiet og Senterpartiet som har ordføreren i alle partiene på skattetoppen, sier Bringsvor, men i Trøndelag er det stort sett Arbeiderpartiet og Senterpartiet som har ordføreren i den andre enden av lista også.

Dårlig statistikk

– Det er en stor utfordring at kommunenes rapportering av eiendomsskatt er mangelfull, forteller Bringsvor. – Kommunene er pålagt å rapportere samlede inntekter fra eiendomsskatt, men skiller ikke mellom bolig og fritidsbolig. Dette gjør det vanskelig å få frem gode tall på hvor inntektene kommer fra, og hvor skattetrykket er størst.

Statistikken fra Norsk Hyttelag er beregnet ved å ta samlede skatteinntekter fra bolig og fritidsbolig, for deretter å dele disse på antall boliger og antall fritidsbygninger i landet. Organisasjonens oversikt er derfor den mest nøyaktige oversikten per i dag. Vi ser ikke på skattesats eller bunnfradrag alene, men må hva hus- og hytteeiere faktisk betaler. Når Namsos ligger på skattetoppen, skyldes det ikke en høy skattesats, men høye takster, noe som igjen kan skyldes at eiendommene er spesielt verdifulle eller at takstene er av nyere dato enn i nabokommunene.

– Vi håper likevel at departementet snart vil pålegge kommunene å rapportere eiendomsskatt fra bolig og fritidsbolig hver for seg, slik at vi kan få enda bedre statistikker i fremtiden, sier Bringsvor.

Dyrt å kreve inn eiendomsskatt

Regjeringen har bestemt at skatten skal ned, og Trondheim er en av kommunene som må redusere skattesatsen. – Trondheim har i dag en skattesats på 6,05 promille, men regjeringen har bestemt at den maksimale skattesatsen endres til 5 promille i 2020 og foreslår en ytterligere reduksjon til 4 promille i 2021.

Dette vil nye Trondheim trolig løse ved å taksere alle eiendommene på nytt, noe som vil øke mitt og ditt skattegrunnlag. Problemet er at dette er en svært dyr måte å kreve inn skatt på. Ifølge Fellesnemda for Trondheim og Klæbu er det satt av 50 millioner kroner til denne takseringsjobben. – Konsekvensen er at skatten ikke går til velferd, men til eksterne konsulenter og takseringsfirma, sier Bringsvor. – Og når takstene endelig foreligger, må man gjerne ansette flere klagebehandlere på økonomiavdelingen i stedet for varme hender i helsevesenet.

Når kostnadene er så høye og kvaliteten så dårlig, bør politikerne snart innse at de må finne en mer effektiv måte å finansiere kommunene på enn eiendomsskatt. – Ikke bare er den dyr og dårlig, den er dessuten både usosial og udemokratisk, tordner Bringsvor. – Kommunene våre fortjener en mye bedre verktøykasse enn dagens byråkratiske eiendomsskatt!

Her er den komplette oversikten for Trøndelag:

Kommune Eiendomsskatt
5035 Stjørdal 0 11 715 0
5043 Raarvihke - Røyrvik 0 703 0

Generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag.
Bildet er tatt i Nes i Hallingdal hvor Bringsvor har hytte.
Generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag. Bildet er tatt i Nes i Hallingdal hvor Bringsvor har hytte.

Om Norsk Hyttelag

Norsk Hyttelag
Bogstadveien 46A

22 32 31 10http://www.norskhyttelag.no

Norsk Hyttelag er en interesseorganisasjon for landets 600 000 hytteeiere. Hyttelivet er en viktig del av det å være norsk, og vi ønsker å ta sikre hyttefreden for nåværende og kommende generasjoner. Vi slåss mot urettferdighet og forskjellsbehandling, men tror aller mest på et godt samarbeid mellom hyttefolk og bygdefolk til glede for alle.

Følg pressemeldinger fra Norsk Hyttelag

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Hyttelag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Hyttelag

Tokke kåret til Årets hyttekommune 202230.8.2022 14:18:06 CEST | Pressemelding

Hvert år velger Norsk Hyttelag ut en hyttekommune som får æren av å bli "Årets hyttekommune". I 2022 går hederen til Tokke i Telemark. Tokke har gjennom flere år vist at de ønsker å være en attraktiv kommune for hyttefolket, og de har også valgt å likebehandle hytteeiere og kommunens øvrige innbyggere. – Dermed var det aldri noen tvil om hvor årets pris skulle havne, sier generalsekretær Audun Bringsvor i Norsk Hyttelag.