NAF-magasinet Motors dekktest: Dette er de beste vinterdekkene

Mange trenger nye dekk til bilen nå som vinteren står for døren. - Årets vinterdekktest i NAF-magasinet Motor bekrefter den evige sannheten, nemlig at ingen dekk kan være best på alt. Underlaget du kjører på i det daglige bør være viktigste faktor for ditt dekkvalg, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Dekkene fra premium-merkene gjør det fortsatt best i Motors dekktest.  (Foto: Niklas Carle)
Dekkene fra premium-merkene gjør det fortsatt best i Motors dekktest. (Foto: Niklas Carle)

I samarbeid med det ledende svenske bilmagasinet Vi Bilägare har Motor testet åtte piggdekk og åtte piggfrie dekk i dimensjonen 205/60 R16 på snø og is – og på tørr og våt asfalt.

- For å finne dekk som passer for din kjøring, er det viktig å se på resultatene for det underlaget du stort sett kjører på, rådgir Sødal. - Det er ikke gitt at dekkene som passer ditt behov er testvinneren, fortsetter han.

Sjekk mønsterdybden

Kravet til mønsterdybde i vinterdekk er 3 millimeter. NAF anbefaler at du bytter når det er 4 millimeter igjen.

- Det er smart å måle mønsterdybden i dekkene i god tid før hjulskiftet må gjøres. Har dekkene 4 millimeter mønsterdybde, kjøp nye. Det er en billig livsforsikring, sier Nils Sødal.

Premiumdekkene er fremdeles sikrest

Blant de piggfrie dekkene er det noen spennende nykommere, men utfordrerne klarer ikke å vippe Continental av tronen. De vinner for tredje gang med sitt VikingContact 7-dekk.

Blant piggdekkene er en ny variant av fjors-vinneren Continental IceContact3. I årets test er det blant topp tre, men ikke best. Michelin stikker av med seieren blant piggdekkene.

De tre beste piggfrie dekkene:

1.  Continental VikingContact 7 - 88 poeng
  2.  Nokian Hakkapeliitta R3 - 80 poeng
  3.  Goodyear Ultra Grip Ice2 - 79 poeng

De tre beste piggdekkene:

1. Michelin X-Ice North 4 - 87 poeng
  2. Continental IceContact3 - 84 poeng
  3. Nokian Hakkapeliitta 9 - 84 poeng

Hele dekktesten kan du lese her