NAF: Krever glattkjøring før tungbil-lappen

I dag kan norske yrkessjåfører kjøre i inntil ett år uten å ha gjennomført sikkerhetskurs på bane, hvor glattkjøring inngår. Dette kan være sjåfører som kjører i kollektivtrafikken eller tunge vogntog med tilhenger.
- Hver vinter opplever vi lastebilsjåfører og bussjåfører som ikke behersker kjøring på snø og is. Marginene kan være små på norske vinterveier. Derfor må vi være trygge på at sjåførene har den kursingen som trengs for å manøvrere flere tonn tunge kjøretøy på glatt føre, sier Handagard.
Kan kjøre i ett år uten glattkjøringskurs
Nå vil NAF ha slutt på praksisen som åpner for at man kan ta førerkort for tunge biler uten å ha gjennomført sikkerhetskurs på bane. I dag åpner regelverket for at kurset kan tas opp til ett år etter at man har fått førerkortet.
- Kurset burde være obligatorisk før man får kjøre opp til tungbilprøven, sier Handagard.
NAF har innhentet tall fra Statens vegvesen som viser at det i mars 2023 er 1700 sjåfører av tunge kjøretøy som ikke har gått gjennom denne treningen. I snitt kjører de åtte måneder i trafikken før de tar sikkerhetskurset, som inkluderer glattkjøring.
- At det finnes over 1700 sjåfører som kjører rundt på norske, glatte vinterveier uten dette kurset er rett og slett ikke akseptabelt, sier hun.
Det er en lovendring fra slutten av nittitallet som åpnet for at kan sjåfører kan kjøre buss og lastebil opp til ett år før de gjennomfører det obligatoriske kurset.
«Sikkerhetskurs på bane» er et sjåførkurs som erstatter det tidligere glattkjøringskurset. Seks av ni timer er praktiske øvelser, og formålet med kurset er å bidra til at de som tar kurset kan fatte riktige beslutninger om kjøring under vanskelige føreforhold.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: – Ta bilen fra råkjørerne, men hold igjen på forbudene12.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil gjøre det lettere å inndra biler fra råkjørere og stramme inn på reglene for mobil- og skjermbruk i bil. – Deler av forslagene rammer for bredt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Klima og beredskap må hensyntas når veinettet skal vedlikeholdes og bygges ut10.5.2025 09:42:19 CEST | Pressemelding
Resolusjon fra NAFs landsmøte 2025: Klimaendringene og en ny sikkerhetspolitisk situasjon krever kraftigere satsing på samferdsel enn det som ligger inne i dagens planer. Nå må vi bygge for fremtiden.
Det kostbare bilholdet er billigst med elbil8.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bil er dyrt å kjøpe og koster mye mer enn mange tror å eie. – Drivstoffprisene lyser mot oss langs veien, men det er ikke det som er den største kostnaden ved å eie bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Vil koste 72 milliarder kroner å fjerne bompengegjelda6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bompengeselskapene har nå hele 72,1 milliarder kroner i gjeld. Gjelden har økt fra 64,2 milliarder kroner året før. – Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 09:09:58 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom