NAF

NAF: – Ta bilen fra råkjørerne, men hold igjen på forbudene

Del

Regjeringen vil gjøre det lettere å inndra biler fra råkjørere og stramme inn på reglene for mobil- og skjermbruk i bil. – Deler av forslagene rammer for bredt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Bilde av politibil i sidespeil
– Flere av forslagene står i fare for å treffe for mange, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. NAF

Bilistene står overfor en rekke skjerpelser. Det skal bli enklere å inndra kjøretøy ved råkjøring, varsling av trafikkontroll skal bli forbudt og det skal komme nye regler for mobil- og skjermbruk i bil. Siste del av pakken med forslag som gjelder inndragning av kjøretøy og mobilbruk, har akkurat vært på høring.

– Flere av forslagene står i fare for å treffe for mange, og i noen tilfeller virker hensynet til at reglene skal være enkle å håndheve å ha gått foran andre hensyn, sier Handagard.

– Ta bilen fra råkjørerne

Organisert råkjøring har blitt et økende problem. Ofte dreier det seg om store grupper med biler som sperrer veiene, og hastigheter over 200 km/t er ikke uvanlig. Loven åpner allerede for at slik kjøring kan straffes med at bilen inndras. Nå kommer det forslag om at inndragning skal bli en regel ved grove fartsovertredelser, både ved organisert råkjøring og i andre tilfeller med høy hastighet.

– Vi stiller oss bak forslaget om å ta bilen fra råkjørerne, sier Handagard. – Men vi er kritiske til en regel som vil gjøre inndragning til fast praksis alle tilfeller der farten er høy, også ved første gangs overtredelse, forklarer hun.

Kan ta bilen fra godtroende mor og far

I tillegg vil arbeidsgruppen gjøre det til en hovedregel at bilen skal inndras selv om eieren ikke kjørte og ikke kjente til villmannskjøringen.  

– I tilfeller der bilen er lånt bør den bare kunne inndras dersom eieren kjente til eller har vært grovt uaktsom med hensyn til den planlagte bruken, sier Handagard.

Like regler for bruk av mobil og bilens skjerm

Det skal også komme nye regler for mobilbruk i bil. Det kan bli forbudt å i det hele tatt røre mobilen dersom den ikke står i holder, noe NAF går imot. De nye reglene for bruk av mobilen når den er fastmontert, skal også gjelde bilens integrerte skjerm.

– Det skal bli lov å styre musikk fra mobilen, og slå inn et telefonnummer. Samtidig skal det bli forbudt å røre ved navigasjonen, også på bilens skjerm. Det er vi kritisk til, sier Handagard.

Hun peker på at å bruke bilens skjerm ikke kan sammenliknes med å styre navigasjon på mobilen. NAF mener det bør være lov å styre bilens navigasjon med enkle trykk, for eksempel for å finne lader eller godta en ruteendring på bilens skjerm.

– Det er klart at like regler for bilens skjem og mobil i holder vil være enklere for politiet å håndheve. Men det er ulogisk at det ikke skal være lov å betjene navigasjonen på skjermen med enkle trykk, samtidig som det skal være lov med minst like kompliserte handlinger på fastmontert mobil. Her går forslagene for langt og treffer for bredt, avslutter Handagard.

Oversikt over NAFs svar på de nye forslagene

Dette er foreslått

NAFs holdning

Begrunnelse

Inndragning av kjøretøyet ved førstegangs overtredelse 

Kjøring i dobbel hastighet i 50 km/t sone eller kjøring i 50 km/t over fartsgrensen i soner med lavere fartsgrense enn 50 km/t skal føre til at kjøretøyet inndras

NAF støtter ikke. NAF ønsker å endre bestemmelsen til kan/bør

Inndragning er svært inngripende. Reaksjon må være forholdsmessig. Tap av førerrett, bøtelegging og fengsling er alternativer ved første gangs overtredelse

Forslag om inndragning ved de særdeles grove overtredelsene 

Inndragning som hovedregel ved førstegangsovertredelse, organisert villmannskjøring, ved fartsovertredelse i 200 km/t eller mer, eller ved forsettlig skade på person eller eiendom

NAF støtter

Vil ramme de særdeles grove overtredelsene, og er dermed treffsikkert i henhold til målet med skjerpelse av reglene

Inndragning av kjøretøy som er eiet av andre enn fører 

Forslaget legger opp til at kjøretøyet som hovedregel kan inndras, uavhengig av eierens skyld.

NAF støtter ikke.

Inndragning av kjøretøy bør i slike tilfeller skje der det foreligger en form for medvirkning fra eiers side

Det er ikke en tilstrekkelig sikkerhetsventil i forslaget.

Inndragning kan i slike tilfeller ramme tredjeperson utilsiktet og uforholdsmessig med betydelig risiko for økonomisk tap og ulempen inndragning medfører.

Totalforbud mot å berøre telefon som ikke står i holder

NAF støtter ikke

Forbudet er urimelig og uforholdsmessig sett opp mot trafikksikkerhetsrisiko.

Forbud mot bruk av mobil ved trafikal stans

 

NAF gir begrenset støtte

Det bør gjøres visse unntak for tilfeller ved langvarig trafikal stans

Bruk av mobiltelefon i holder

Skal være lov å taste inn telefonnummer og ringe opp, styre lydfiler med et fåtall tastetrykk eller berøringer. Det skal være tillatt å ha på og se på navigasjon, men ikke betjene denne

NAF gir begrenset støtte

Mulighet for å styre lydfiler på fastmontert mobil rimer dårlig med andre sider av forslagene, som totalforbud mot å berøre løs telefon

Like regler for bruk av bilens skjerm som for fastmontert mobil

Skal være lov å taste inn telefonnummer og ringe opp, styre lydfiler med et fåtall tastetrykk eller berøringer. Det skal være tillatt å ha på og se på navigasjon, men ikke betjene denne

NAF støtter ikke

Reglene tar ikke hensyn til at bruk av touchskjerm er mer hensiktsmessig enn å betjene de samme funksjonene på fastmontert mobil.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bilde av kvinne som sitter i førersetet på en bil og holder en mobiltelefon i hånden
Det er ulovlig å bruke håndholdt mobil bak rattet i dag, og slik bør det være mener NAF. Men det bør ikke bli totalforbud mot å i det hele tatt røre telefonen.
Marius Kromvoll NAF
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye