NAF: Elbilen står fortsatt svakt i distriktene

Tall for bilparken i Norge viser at det er folk i og rundt de store byene som har vært tidligst ute med å dra nytte av de lave avgiftene på elbil. I Oslo og kommunene rundt hovedstaden er andelen elbiler nå på 34 prosent. Også andre storbyer og kommuner rundt byene er elbilandelen høy.
Under ti prosent elbiler i Distrikts-Norge
I den andre enden av skalaen finner vi mange distriktskommuner, som for eksempel Nissedal, Vardø, Høyanger, Lurøy, Andøy og Ringebu. I disse kommunene er elbil-andelen i snitt på under 10 prosent. Det tilsvarer under halvparten av landssnittet på 21 prosent. Det viser tall fra OFV, Opplysningsrådet for Veitrafikken som NAF har analysert.
Avgiftsøkning vil treffe distriktene hardest
- Tallene viser tydelig at jo lenger ut i distriktene du kommer, jo lavere er elbil-andelen. Regjeringen strammer nå inn på elbilfordelene. Dette vil treffe distriktene hardt etter hvert som de skal over på elbil.
Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, Norges Automobil-Forbund. Han mener at folk i distriktene har grunn til å føle seg skuffet.
- Avgiftsfordelene for elbiler fases ut, og det skjer før mange i distriktene fikk nyte godt av dem, sier han.
Fra januar i år ble det innført en ny vektavgift på kjøp av nye biler. Den treffer elbilene spesielt hardt, siden de er tyngre enn bensin og dieselbiler. I tillegg har det blitt moms på den delen av elbilens kjøpesum som overstiger 500 000 kroner. Samtidig er det åpnet for å øke bompengene for elbiler til opptil 70 prosent av full takst.
Braadland mener at folk må få med seg at regjeringen er i ferd med å trekke opp stigen for de mange bilistene i distriktene som ennå ikke har vurdert elbil.
- I distriktene kjører mer enn ni av ti fortsatt noe annet enn elbil. Folk i distriktene kommer til å merke at det blir dyrere både å kjøpe og bruke elbil nå, sier Braadland.
Dette er avgiftene på elbil:
- På nye elbiler er det innført moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500 000 kroner. Dette ble innført fra nyttår. Regjeringen har lovet at denne beløpsgrensen står fast ut 2024.
- Bompengene for elbil kan nå settes opp til 70 prosent av ordinær takst. Fram til nyttår var andelen 50 prosent.
- Fra nyttår har det blitt like dyrt å omregistrere en brukt elbil som en brukt bensin- eller dieselbil. Før var dette kun 25 prosent av full takst.
- Det er kommet en ny vektavgift på kjøp av nye biler, på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo. Denne avgiften rammer spesielt elbiler, siden de er tyngre enn andre biler
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: – Ta bilen fra råkjørerne, men hold igjen på forbudene12.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil gjøre det lettere å inndra biler fra råkjørere og stramme inn på reglene for mobil- og skjermbruk i bil. – Deler av forslagene rammer for bredt, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Klima og beredskap må hensyntas når veinettet skal vedlikeholdes og bygges ut10.5.2025 09:42:19 CEST | Pressemelding
Resolusjon fra NAFs landsmøte 2025: Klimaendringene og en ny sikkerhetspolitisk situasjon krever kraftigere satsing på samferdsel enn det som ligger inne i dagens planer. Nå må vi bygge for fremtiden.
Det kostbare bilholdet er billigst med elbil8.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bil er dyrt å kjøpe og koster mye mer enn mange tror å eie. – Drivstoffprisene lyser mot oss langs veien, men det er ikke det som er den største kostnaden ved å eie bil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Vil koste 72 milliarder kroner å fjerne bompengegjelda6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bompengeselskapene har nå hele 72,1 milliarder kroner i gjeld. Gjelden har økt fra 64,2 milliarder kroner året før. – Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 09:09:58 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom