Nær doblet salg av sport- og fritidsutstyr på nett

Bare i løpet av årets to første måneder ble salget av sport- og fritidsprodukter på nett nesten doblet, sammenlignet med samme periode i fjor. Oslo er i særklasse det området hvor nettsalget har økt mest i perioden.

Ifølge tall fra betalings- og shoppingløsningen Klarna gikk salget innenfor kategorien sport og fritid opp hele 93 prosent i januar og februar. I Oslo handlet hver person hele 30 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde.

– Det er helt åpenbart at koronapandemien og nye nedstengninger på nyåret har ført til en ytterligere økning i bruk av netthandel. Gode snøforhold mange steder har helt sikkert bidratt til at salg av ski, skøyter og annet vintersportsutstyr har vært bra, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Nesten 10 000 norske nettbutikker benytter seg nå av deres løsninger.

Strenge tiltak i hovedstaden har gitt økt netthandel

Innbyggerne i Oslo har de to siste månedene blitt hardt rammet av strenge pandemitiltak. Det er her det handles klart mest sport- og fritidsutstyr på nett. Mens salget her er 30 prosent høyere enn gjennomsnittet, er Trøndelag fylket hvor det ble handlet nest mest med 17 prosent over gjennomsnittet.

– Det skyldes nok i stor grad de strenge tiltakene i Oslo. Når fysiske butikker har vært stengt og muligheten til å reise fritt utenfor eget nærområde er begrenset, er det nok svært mange i Oslo som har kjøpt seg et par nye felleski eller turskøyter og isstaver for en frisk tur i marka, sier Elvestad.

Klar dreining i salget fra november

Det har også skjedd en klar dreining i sports- og fritidskategorien fra de første seks månedene i koronapandemien. Da var det innbyggerne i de to nordligste fylkene som handlet klart mest på nett. I løpet av januar og februar i år har både Troms og Finnmark og Nordland en vekst som ligger like under det nasjonale gjennomsnittet.

Minst sports og fritidsutstyr per innbygger ble det netthandlet i Agder. Her var salget 30 prosent under landsgjennomsnittet.

Mer enn halvparten mer ute i naturen

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna gjennomførte i fjor høst oppga allerede da mer enn halvparten av de spurte at de hadde vært mer ute i naturen siden pandemien kom. I aldersgruppen 18-25 år oppga hele 2 av 3 spurte dette. Nesten 46 prosent oppga også at de hadde startet å trene mer ute.

– Det at treningssentre har vært stengt i flere kommuner i perioder og at flere idrettsaktiviteter fremdeles er underlagt restriksjoner, kan ha bidratt til det økte salget i kategorien, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Kvinner har økt sin andel av innkjøpene med 9 prosent

Ifølge Klarnas statistikk er det kvinner som øker sine kjøp i kategorien mest. Mens de i januar i 2020 sto for 52 prosent av omsetningen innenfor sport- og fritidsegmentet, økte denne med hele 9 prosent i samme periode i 2021.

– Undersøkelser vi har gjennomført viser at kvinner i større grad enn menn opplever at de har ansvar for felles innkjøp til familien, som for eksempel utstyr til barn. Generelt viser også vår salgsstatistikk at kvinnene har økt sin netthandel mer enn menn i løpet av det siste året, sier Thomas Elvestad.

Klarnas Shoppingindeks, sport og fritid (januar og februar 2021)

Fylke

79

Agder

69

*Shoppingindeks; Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i kategorien sport og fritid i januar og februar 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad