Nær doblet salg av sport- og fritidsutstyr på nett
Ifølge tall fra betalings- og shoppingløsningen Klarna gikk salget innenfor kategorien sport og fritid opp hele 93 prosent i januar og februar. I Oslo handlet hver person hele 30 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen gjorde.
– Det er helt åpenbart at koronapandemien og nye nedstengninger på nyåret har ført til en ytterligere økning i bruk av netthandel. Gode snøforhold mange steder har helt sikkert bidratt til at salg av ski, skøyter og annet vintersportsutstyr har vært bra, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Nesten 10 000 norske nettbutikker benytter seg nå av deres løsninger.
Strenge tiltak i hovedstaden har gitt økt netthandel
Innbyggerne i Oslo har de to siste månedene blitt hardt rammet av strenge pandemitiltak. Det er her det handles klart mest sport- og fritidsutstyr på nett. Mens salget her er 30 prosent høyere enn gjennomsnittet, er Trøndelag fylket hvor det ble handlet nest mest med 17 prosent over gjennomsnittet.
– Det skyldes nok i stor grad de strenge tiltakene i Oslo. Når fysiske butikker har vært stengt og muligheten til å reise fritt utenfor eget nærområde er begrenset, er det nok svært mange i Oslo som har kjøpt seg et par nye felleski eller turskøyter og isstaver for en frisk tur i marka, sier Elvestad.
Klar dreining i salget fra november
Det har også skjedd en klar dreining i sports- og fritidskategorien fra de første seks månedene i koronapandemien. Da var det innbyggerne i de to nordligste fylkene som handlet klart mest på nett. I løpet av januar og februar i år har både Troms og Finnmark og Nordland en vekst som ligger like under det nasjonale gjennomsnittet.
Minst sports og fritidsutstyr per innbygger ble det netthandlet i Agder. Her var salget 30 prosent under landsgjennomsnittet.
Mer enn halvparten mer ute i naturen
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna gjennomførte i fjor høst oppga allerede da mer enn halvparten av de spurte at de hadde vært mer ute i naturen siden pandemien kom. I aldersgruppen 18-25 år oppga hele 2 av 3 spurte dette. Nesten 46 prosent oppga også at de hadde startet å trene mer ute.
– Det at treningssentre har vært stengt i flere kommuner i perioder og at flere idrettsaktiviteter fremdeles er underlagt restriksjoner, kan ha bidratt til det økte salget i kategorien, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Kvinner har økt sin andel av innkjøpene med 9 prosent
Ifølge Klarnas statistikk er det kvinner som øker sine kjøp i kategorien mest. Mens de i januar i 2020 sto for 52 prosent av omsetningen innenfor sport- og fritidsegmentet, økte denne med hele 9 prosent i samme periode i 2021.
– Undersøkelser vi har gjennomført viser at kvinner i større grad enn menn opplever at de har ansvar for felles innkjøp til familien, som for eksempel utstyr til barn. Generelt viser også vår salgsstatistikk at kvinnene har økt sin netthandel mer enn menn i løpet av det siste året, sier Thomas Elvestad.
Klarnas Shoppingindeks, sport og fritid (januar og februar 2021)
Fylke |
Shoppingindeks per innbygger* |
Oslo |
130 |
Trøndelag |
117 |
Viken |
102 |
Vestland |
101 |
Troms og Finnmark |
99 |
Møre og Romsdal |
97 |
Nordland |
92 |
Innlandet |
89 |
Vestfold og Telemark |
85 |
Rogaland |
79 |
Agder |
69 |
*Shoppingindeks; Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i kategorien sport og fritid i januar og februar 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom