Nå kan du sjekke hvor miljøbevisste elektronikk-kjøpene dine er i Klarnas app

Med lanseringen av “merker for bevisste merkevarer” i appen, som mer enn 800 000 nordmenn allerede bruker månedlig, får Klarna-brukerne nå med et enkelt trykk tilgang til informasjon om et tech-merkevares klimagassutslipp, energibruk som hentes fra fornybare kilder og lignende. Dette er verdens første AI-drevne uavhengige vurdering av elektronikk-merkers miljøprestasjoner.
– Vi er svært fornøyde med å utvide vårt partnerskap med Klarna for å bidra til ytterligere åpenhet rundt disse nøkkeltallene for bærekraft. Vi mener at dette er informasjon som skal deles, og er svært glade for at Klarna vil bruke vår kunnskap om kunstig intelligens for å kunne gi forbrukerne som ønsker det, detaljert informasjon om dette, sier Angel Agudo, Board Director and Head of Product hos Clarity AI.
Mer enn 1 av 2 nordmenn ønsker bærekraftinformasjon om merker og produkter
Både i Norge og globalt ønsker kundene bærekraftinformasjon om hva merkevarene de handler gjør for å redusere klimaendringene, og hvor bærekraftig produktene er. Ifølge en undersøkelse Klarna har fått utført ønsker mer enn halvparten av nordmenn (56 %) bærekraftinformasjon om merkevaren. 55 prosent vil også ha informasjon om det enkelte produkt – som om det er produsert med bærekraftige materialer, CO2-avtrykk og lignende.
– Det er en rekke forskjellige dimensjoner som må til for å forsikre om at en bedrift er rett vei mot null utslipp. I tillegg til å redusere utslippene, er det også viktig at de har forpliktet seg til, og har en plan for, å redusere utslippene på en måte som står i forhold til størrelsen deres. Vi ønsker å gi forbrukerne informasjon om alle de forskjellige dimensjonene med denne merkeordningen, sier Agudo.
Ønsker å fremheve elektronikk-merkevarer som er miljøbevisste
I fjor lanserte Klarna en egen kolleksjon med mer bevisste merker for mote i Klarna-appen. Målet var å gi forbrukerne informasjon om klima og miljø for merkevarer innenfor klær- og sko-kategorien, slik at de kunne ta mer miljøbevisste valg. Med lanseringen av “merker for bevisste merkevarer» nå ønsker Klarna å fremheve merkevarer som har en miljøbevisst praksis innenfor elektronikk-kategorien – for å gi forbrukerne ytterligere informasjon for å ta informerte valg.
Kan få opptil fem merker - her er kriteriene:
Elektronikkmerkene kan oppnå opptil fem merker for bevisste merkevarer – som sier noe om selskapet/ merkevarens fokus på klima og miljø:
1. Lavere direkte klimagassutslipp: Hvis selskapet er blant de 10 prosent beste av de Clarity AI-testede sammenlignbare selskapene som har de laveste direkte og energirelaterte utslippene av klimagasser.
2. Lavere indirekte klimagassutslipp: Hvis selskapet er blant de 10 prosent beste av de Clarity AI-testede sammenlignbare selskapene som har de laveste indirekte utslippene av klimagasser.
3. Forpliktet til å redusere klimagassutslipp: Hvis selskapet har forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene i tråd med 1,5-graders målet.
4. Åpenhet om klimagassutslipp: Hvis selskapet opplyser om direkte, energirelaterte og indirekte klimagassutslipp.
5. Bruk av fornybar energi: Over 90 prosent av energien som brukes av dette selskapet, kommer fra fornybare kilder.
– Verdens første uavhengige AI-drevne miljøvurdering av elektronikkmerker
– Bruken av disse bevissthetsmerkene i Klarnas app er en viktig milepæl i vårt kontinuerlige arbeid for å la de som handler stemme med lommeboken. Etter suksessen med vår “Bevisste merker” i appen i fjor som skal bevisstgjøre forbrukerne om mer miljøvennlige og etiske merkevarer innenfor mote- og skovertikalen, er vi nå svært fornøyde med å, sammen med Clarity AI, levere verdens første uavhengige AI-drevne miljøvurdering av elektronikkmerker, sier Salah Said, bærekraftsjef i Klarna.
“Merker for bevisste merkevarer” er nå tilgjengelig for forbrukere etter de har foretatt et kjøp på siden for transaksjonsdata i Klarnas app. I løpet av de neste ukene vil merkene også kunne sees i Klarnas CO2tracker – uavhengig av om elektronikk-kjøpet er gjennomført eller ei.
Flere initiativer for å gi forbrukerne innsikt til å ta mer miljøbevisste valg
Denne nye funksjonen er bare en av mange nye initiativer fra Klarna for å fremme merkevarers miljøprestasjoner, og gi forbrukerne verktøyene og innsikten de trenger for å ta mer miljøbevisste valg.
- I januar i år lanserte Klarna en videresalgfunksjon som gjør det mulig for kunder i Sverige å videreselge tidligere kjøp direkte gjennom Klarna-appen.
- Klarna introduserte også nylig"Shop Circular"-kolleksjoner, som fremhever merkevarer med sirkulære tjenester for å redusere avfall og maksimere bruken av produkter.
- De gjorde også nylig betydelige oppgraderinger av sin CO2e-tracker i Klarna-appen. Klarnas CO2e-tracker gir nå kunder over hele verden utslippsdata på produktnivå for nesten 60 millioner varer i hvert trinn av produktets livssyklus. Det gjør det til en av de største bevisstgjøringskampanjene om karbonavtrykk noensinne. Over 324 000 forbrukere sporer i gjennomsnitt aktivt sitt karbonavtrykk gjennom Klarna hver måned (desember 2022).
“Merker for bevisste merkevarer” er nå tilgjengelig i Klarnas app globalt. For mer informasjon om dette og andre bærekraftinitiativ: Klikk her
Dette er de mest miljøbevisste* elektronikkmerkevarene
* I Klarna appen, basert på Clarity AI
- AEG
- Electrolux
- Elgiganten/Elkjøp
- Fonum
- GiffGaff
- Gigantti
- Husqvarna
- Logitech
- Lenovo
- Microsoft
- Olympus
- Philips
About Clarity AI
Clarity AI is a sustainability technology platform that uses machine learning and big data to deliver environmental and social insights to investors, organizations, and consumers. As of November 2022, Clarity AI’s platform analyzes more than 50,000 companies, 320,000 funds, 198 countries and 188 local governments – two to thirteen times more than any other player in the market – and delivers data and analytics for investing, consumer research, corporate research and reporting for sustainability regulations worldwide. Clarity AI has offices in North America, Europe and the Middle East, and its investor client network manages tens of trillions in assets under management, while its consumer partnerships allow it to be part of millions of daily ecommerce transactions and to reach hundreds of millions of consumers at over 400,000 merchants.clarity.ai
Kontakter
press@klarna.com
Bilder







Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Nordmenn mest reiseglade i påsken: Færre vil spare på reise31.3.2023 06:06:27 CEST | Pressemelding
Hver tredje nordmann skal tilbringe mesteparten av påsken på reise. Selv om omtrent like mange sier at de skal bruke mindre penger på reiser i inn- og utland i år, er dette blant de områdene hvor færrest oppgir de vil spare på.
Klarna inngår unikt samarbeid med ChatGPT: Vil gi de beste og mest tilpassede shoppingrådene23.3.2023 18:01:02 CET | Pressemelding
Som en av de første merkevarene globalt inngår Klarna nå et samarbeid med Open AI og deres svært populære AI-verktøy ChatGPT. Samarbeidet skal gi enda smartere shoppingtips og mer personlig inspirasjon.
Kraftig økning i interesse for netthandel: Hus og hage og dagligvarer øker mest3.3.2023 07:40:28 CET | Pressemelding
Økningen i antall nordmenn som foretrekker å handle mest på nett er større enn i noe annet land i en stor global undersøkelse som Klarna har utført. Klart størst er økningen innenfor kategorien hus og hage, dagligvarer og smykker og accessoirer.
Netthandelsåret 2022: Oslo og Tydal kommune på netthandelstoppen23.2.2023 07:22:00 CET | Pressemelding
Mens det ble netthandlet mest per innbygger i Tydal i Trøndelag i 2022, er Oslo det fylket hvor det ble netthandlet klart mest fra i løpet av fjoråret.
«Klarna-utfordreren» Dintero inngår samarbeid med Klarna9.2.2023 07:15:19 CET | Pressemelding
Etter stor kundeetterspørsel har den norske betalingsløsningen og “Klarna-utfordreren” Dintero nå valgt å inngå samarbeid med Klarna. Snart vil alle deres butikker få muligheten til å tilby den globale shopping- og betalingstjenesten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom