Klarna

Nå kan du sjekke hvor miljøbevisste elektronikk-kjøpene dine er i Klarnas app

Del
Klarna lanserte i dag et globalt samarbeid med den internasjonale bærekraft-tech-plattformen Clarity AI som nå gir mer 150 millioner Klarna-kunder informasjon direkte i appen om hvor bra for klima og miljø deres elektronikk-kjøp egentlig er.

Med lanseringen av “merker for bevisste merkevarer” i appen, som mer enn 800 000 nordmenn allerede bruker månedlig, får Klarna-brukerne nå med et enkelt trykk tilgang til informasjon om et tech-merkevares klimagassutslipp, energibruk som hentes fra fornybare kilder og lignende. Dette er verdens første AI-drevne uavhengige vurdering av elektronikk-merkers miljøprestasjoner.

– Vi er svært fornøyde med å utvide vårt partnerskap med Klarna for å bidra til ytterligere åpenhet rundt disse nøkkeltallene for bærekraft. Vi mener at dette er informasjon som skal deles, og er svært glade for at Klarna vil bruke vår kunnskap om kunstig intelligens for å kunne gi forbrukerne som ønsker det, detaljert informasjon om dette, sier Angel Agudo, Board Director and Head of Product hos Clarity AI.

Mer enn 1 av 2 nordmenn ønsker bærekraftinformasjon om merker og produkter

Både i Norge og globalt ønsker kundene bærekraftinformasjon om hva merkevarene de handler gjør for å redusere klimaendringene, og hvor bærekraftig produktene er. Ifølge en undersøkelse Klarna har fått utført ønsker mer enn halvparten av nordmenn (56 %) bærekraftinformasjon om merkevaren. 55 prosent vil også ha informasjon om det enkelte produkt – som om det er produsert med bærekraftige materialer, CO2-avtrykk og lignende.

– Det er en rekke forskjellige dimensjoner som må til for å forsikre om at en bedrift er rett vei mot null utslipp. I tillegg til å redusere utslippene, er det også viktig at de har forpliktet seg til, og har en plan for, å redusere utslippene på en måte som står i forhold til størrelsen deres. Vi ønsker å gi forbrukerne informasjon om alle de forskjellige dimensjonene med denne merkeordningen, sier Agudo.

Ønsker å fremheve elektronikk-merkevarer som er miljøbevisste

I fjor lanserte Klarna en egen kolleksjon med mer bevisste merker for mote i Klarna-appen. Målet var å gi forbrukerne informasjon om klima og miljø for merkevarer innenfor klær- og sko-kategorien, slik at de kunne ta mer miljøbevisste valg. Med lanseringen av “merker for bevisste merkevarer» nå ønsker Klarna å fremheve merkevarer som har en miljøbevisst praksis innenfor elektronikk-kategorien – for å gi forbrukerne ytterligere informasjon for å ta informerte valg. 

Kan få opptil fem merker - her er kriteriene:

Elektronikkmerkene kan oppnå opptil fem merker for bevisste merkevarer – som sier noe om selskapet/ merkevarens fokus på klima og miljø:

1. Lavere direkte klimagassutslipp: Hvis selskapet er blant de 10 prosent beste av de Clarity AI-testede sammenlignbare selskapene som har de laveste direkte og energirelaterte utslippene av klimagasser.

2. Lavere indirekte klimagassutslipp: Hvis selskapet er blant de 10 prosent beste av de Clarity AI-testede sammenlignbare selskapene som har de laveste indirekte utslippene av klimagasser.

3. Forpliktet til å redusere klimagassutslipp: Hvis selskapet har forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene i tråd med 1,5-graders målet.

4. Åpenhet om klimagassutslipp: Hvis selskapet opplyser om direkte, energirelaterte og indirekte klimagassutslipp.

5. Bruk av fornybar energi: Over 90 prosent av energien som brukes av dette selskapet, kommer fra fornybare kilder.

– Verdens første uavhengige AI-drevne miljøvurdering av elektronikkmerker

– Bruken av disse bevissthetsmerkene i Klarnas app er en viktig milepæl i vårt kontinuerlige arbeid for å la de som handler stemme med lommeboken.  Etter suksessen med vår “Bevisste merker” i appen i fjor som skal bevisstgjøre forbrukerne om mer miljøvennlige og etiske merkevarer innenfor mote- og skovertikalen, er vi nå svært fornøyde med å, sammen med Clarity AI, levere verdens første uavhengige AI-drevne miljøvurdering av elektronikkmerker, sier Salah Said, bærekraftsjef i Klarna.

“Merker for bevisste merkevarer” er nå tilgjengelig for forbrukere etter de har foretatt et kjøp på siden for transaksjonsdata i Klarnas app. I løpet av de neste ukene vil merkene også kunne sees i Klarnas CO2tracker – uavhengig av om elektronikk-kjøpet er gjennomført eller ei.

Flere initiativer for å gi forbrukerne innsikt til å ta mer miljøbevisste valg

Denne nye funksjonen er bare en av mange nye initiativer fra Klarna for å fremme merkevarers miljøprestasjoner, og gi forbrukerne verktøyene og innsikten de trenger for å ta mer miljøbevisste valg.

  • I januar i år lanserte Klarna en videresalgfunksjon som gjør det mulig for kunder i Sverige å videreselge tidligere kjøp direkte gjennom Klarna-appen.
  • Klarna introduserte også nylig"Shop Circular"-kolleksjoner, som fremhever merkevarer med sirkulære tjenester for å redusere avfall og maksimere bruken av produkter.
  • De gjorde også nylig betydelige oppgraderinger av sin CO2e-tracker i Klarna-appen. Klarnas CO2e-tracker gir nå kunder over hele verden utslippsdata på produktnivå for nesten 60 millioner varer i hvert trinn av produktets livssyklus. Det gjør det til en av de største bevisstgjøringskampanjene om karbonavtrykk noensinne. Over 324 000 forbrukere sporer i gjennomsnitt aktivt sitt karbonavtrykk gjennom Klarna hver måned (desember 2022).

“Merker for bevisste merkevarer” er nå tilgjengelig i Klarnas app globalt. For mer informasjon om dette og andre bærekraftinitiativ: Klikk her

Dette er de mest miljøbevisste* elektronikkmerkevarene 

 * I Klarna appen, basert på Clarity AI

  • AEG
  • Electrolux
  • Elgiganten/Elkjøp
  • Fonum
  • GiffGaff
  • Gigantti
  • Husqvarna
  • Logitech
  • Lenovo
  • Microsoft
  • Olympus
  • Philips

About Clarity AI

Clarity AI is a sustainability technology platform that uses machine learning and big data to deliver environmental and social insights to investors, organizations, and consumers. As of November 2022, Clarity AI’s platform analyzes more than 50,000 companies, 320,000 funds, 198 countries and 188 local governments – two to thirteen times more than any other player in the market – and delivers data and analytics for investing, consumer research, corporate research and reporting for sustainability regulations worldwide. Clarity AI has offices in North America, Europe and the Middle East, and its investor client network manages tens of trillions in assets under management, while its consumer partnerships allow it to be part of millions of daily ecommerce transactions and to reach hundreds of millions of consumers at over 400,000 merchants.clarity.ai

Kontakter

press@klarna.com

Bilder

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye