Nå kan du se klimaavtrykket fra handlekurven din

- Mange av kundene våre ønsker seg en litt mer klimasmart hverdag, men mat og klima kan virke komplekst og vanskelig å få oversikt over. Derfor inviterte vi CICEROs klimaforskere til å jobbe sammen med våre utviklere om en tjeneste som gir et mest mulig korrekt bilde av klimaavtrykket fra maten i handlekurven, samtidig som det er enkelt og motiverende å gjøre endringer som kutter utslipp, sier Louise Fuchs, kommunikasjon og bærekraftansvarlig i Kolonial.no.
Norges første "klimakvittering"
I dag finnes det ingen standard for merking eller rapportering av klimatall for mat. Kolonial.nos nye tjeneste "Ditt klimaavtrykk" er det første Norske forsøket på å vise den reelle klimaeffekten av hver enkelts matforbruk.
-Både den nye klimaplanen til Regjeringen og Europakommisjonens Farm to Fork strategi nevner at arbeidet med merking er viktig, og fordelene med digital merking. Kolonial.no sitt verktøy kan bidra til dokumentering og evaluering av kosthold og endring. Fordelen med dagens løsning med få utslippskategorier er at man ikke overkompliserer men i stedet gjør det enklere å ta klimavennlige valg. Den digitale løsningen gir dessuten rom for enkel oppdatering av merking, og flere typer miljø- og bærekraftsinfo i fremtiden, sier Bob van Oort, seniorforsker ved CICERO, senter for klimaforskning.
"Ditt klimaavtrykk" er en individuell oversikt som illustrerer klimautslippet fra handlekurven med felt i fargene rødt, oransje, gult og grønt, avhengig av ulike matvarers utslippskategori. Kunder får enkle, generelle tips til hvordan redusere klimaavtrykket fra maten, og kan selv se utslaget av små grep som å velge fisk eller vegetar fremfor kjøtt til middag.
- Vi vet at verktøyet dag ikke er en perfekt løsning, men vi må starte et sted. Nå inviterer vi alle leverandører og matprodusenter til å bidra med tall på CO2-utslippene fra sine varer, så kundene kan få et enda bedre og mer nøyaktig bilde av sitt reelle avtrykk, sier Fuchs.
Del av større klimasatsing
Kolonial.no har som mål å halvere alle klimautslipp fra egen verdikjede innen 2025, blant annet gjennom utslippsfrie biler. "Ditt klimautslipp" er ett av tiltakene for å gjøre det lettere for kundene å halvere utslippene fra egen handlekurv.
- Vi ønsker også å gjøre det lettere for våre kunder å velge vegetar til middag. 60% av kundene ønsker å spise vegetar minimum en gang i uka. For å hjelpe de på vei har vi alltid minst en vegetarrett i vår ukesmeny, og over 200 vegetaroppskrifter i vårt oppskriftbibliotek, sier Fuchs.
1. april starter CICERO det store forskningsprosjektet, VOM – Virkemidler for omstilling av matsystemet. Med Kolonial.no som partnere, skal de blant annet forske på tilrettelegging for klimavennlige forbrukervalg.
- Er du Kolonialkunde? Klikk her: https://kolonial.no/konto/klima/
- Les mer om "Ditt klimaavtrykk" og spørsmål og svar her: https://kolonial.no/k/310-ditt-klimaavtrykk/
- Vil du vite mer om hvordan Kolonial.no jobber med bærekraft? https://sustainability.kolonial.no/
Kontakter
Louise FuchsKommunikasjonsdirektør
Tel:90256948louise.fuchs@kolonial.noBilder
Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
André Knüppel blir ny administrerende direktør i Oda4.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Chris Poad går av som CEO i Oda Group. André Knüppel, som er nåværende COO i selskapet, blir ny CEO. Poad vil fortsette som rådgiver for styret. Fremover skal selskapet styrke veksten i Oda Norge og Mathem og øke fokuset på LaaS (Logistics-as-a-Service).
Oda velger Omnicom Media Group (OMG) som nytt mediebyrå i Norden. Avtalen skal ledes fra PHD i Norge23.1.2025 09:14:48 CET | Pressemelding
Det er god fart i PHD om dagen og fremover skal byrået lede kunderelasjonen til Oda med hele Omnicom Media Group (OMG) i ryggen. OMG er et av verdens største mediebyrånettverk med relevant erfaring og bred kompetanse som blir viktig for å skape videre vekst for Oda i Norge og søsterselskapet Mathem i Sverige.
Oda avslutter rekordåret med å knuse Kiwi på pris16.12.2024 11:51:27 CET | Pressemelding
Oda kom på andre plass i VGs matbørs i helgen og var bare 20 kroner bak førsteplassen. - Vi har jobbet knallhardt gjennom året for å kunne levere lave priser på døra, og dette resultatet er et bevis på det. Ekstra gøy er det jo at vi er hele 200 kroner billigere enn Kiwi, de som såkalt aldri gir seg på pris, sier kommersiell direktør i Oda, Anders Hansen.
Oda styrker fokus på Norge og Sverige og nedbemanner 150 i Oda Group Services4.6.2024 10:46:00 CEST | Pressemelding
Oda har mål om å nå lønnsomhet i både det norske og svenske markedet i løpet av 2025. Fremover ønsker selskapet å styrke fokus på det norske og svenske markedet og utsetter derfor videre internasjonal ekspansjon. I den forbindelse har selskapet varslet på et allmøte i dag at 150 ansatte vil bli nedbemannet i Oda Group Service, og at den svenske, norske og globale lederguppen vil bli slått sammen.
Oda har valgt Pol til å spisse lavprisprofilen6.5.2024 11:00:55 CEST | Pressemelding
Denne våren har Oda gjennomført en byråkonkurranse for å finne en samarbeidspartner som skal hjelpe Oda med å spisse lavprisprofilen. - Det var close race, men vi landet på Pol fordi vi opplever at Pol komplementerer teamet i Oda, men også utfordrer oss og har en tydelig forståelse av hvordan Oda bør kommunisere fremover, uttaler Nina Mikaelsen, markedsdirektør i Oda.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom