Nå kan du se klimaavtrykket fra handlekurven din
- Mange av kundene våre ønsker seg en litt mer klimasmart hverdag, men mat og klima kan virke komplekst og vanskelig å få oversikt over. Derfor inviterte vi CICEROs klimaforskere til å jobbe sammen med våre utviklere om en tjeneste som gir et mest mulig korrekt bilde av klimaavtrykket fra maten i handlekurven, samtidig som det er enkelt og motiverende å gjøre endringer som kutter utslipp, sier Louise Fuchs, kommunikasjon og bærekraftansvarlig i Kolonial.no.
Norges første "klimakvittering"
I dag finnes det ingen standard for merking eller rapportering av klimatall for mat. Kolonial.nos nye tjeneste "Ditt klimaavtrykk" er det første Norske forsøket på å vise den reelle klimaeffekten av hver enkelts matforbruk.
-Både den nye klimaplanen til Regjeringen og Europakommisjonens Farm to Fork strategi nevner at arbeidet med merking er viktig, og fordelene med digital merking. Kolonial.no sitt verktøy kan bidra til dokumentering og evaluering av kosthold og endring. Fordelen med dagens løsning med få utslippskategorier er at man ikke overkompliserer men i stedet gjør det enklere å ta klimavennlige valg. Den digitale løsningen gir dessuten rom for enkel oppdatering av merking, og flere typer miljø- og bærekraftsinfo i fremtiden, sier Bob van Oort, seniorforsker ved CICERO, senter for klimaforskning.
"Ditt klimaavtrykk" er en individuell oversikt som illustrerer klimautslippet fra handlekurven med felt i fargene rødt, oransje, gult og grønt, avhengig av ulike matvarers utslippskategori. Kunder får enkle, generelle tips til hvordan redusere klimaavtrykket fra maten, og kan selv se utslaget av små grep som å velge fisk eller vegetar fremfor kjøtt til middag.
- Vi vet at verktøyet dag ikke er en perfekt løsning, men vi må starte et sted. Nå inviterer vi alle leverandører og matprodusenter til å bidra med tall på CO2-utslippene fra sine varer, så kundene kan få et enda bedre og mer nøyaktig bilde av sitt reelle avtrykk, sier Fuchs.
Del av større klimasatsing
Kolonial.no har som mål å halvere alle klimautslipp fra egen verdikjede innen 2025, blant annet gjennom utslippsfrie biler. "Ditt klimautslipp" er ett av tiltakene for å gjøre det lettere for kundene å halvere utslippene fra egen handlekurv.
- Vi ønsker også å gjøre det lettere for våre kunder å velge vegetar til middag. 60% av kundene ønsker å spise vegetar minimum en gang i uka. For å hjelpe de på vei har vi alltid minst en vegetarrett i vår ukesmeny, og over 200 vegetaroppskrifter i vårt oppskriftbibliotek, sier Fuchs.
1. april starter CICERO det store forskningsprosjektet, VOM – Virkemidler for omstilling av matsystemet. Med Kolonial.no som partnere, skal de blant annet forske på tilrettelegging for klimavennlige forbrukervalg.
- Er du Kolonialkunde? Klikk her: https://kolonial.no/konto/klima/
- Les mer om "Ditt klimaavtrykk" og spørsmål og svar her: https://kolonial.no/k/310-ditt-klimaavtrykk/
- Vil du vite mer om hvordan Kolonial.no jobber med bærekraft? https://sustainability.kolonial.no/
Kontakter
Louise FuchsKommunikasjonsdirektør
Tel:90256948louise.fuchs@kolonial.noBilder
Om Oda
Oda er Norges største matbutikk på nett. Oda tilbyr et bredt utvalg dagligvarer og middagsretter lever på døra.
Selskapet ble startet i 2013 av 10 gründere med mål om å lage Norges beste handleopplevelse for dagligvarer og for å gjøre hverdagene friere og enklere. Nå er Oda det selskapet i sin kategori med raskest vekst i hele Norden.
Følg pressemeldinger fra Oda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oda
Tidligere sjef i Tesco og Amazon blir ny konsernsjef i Oda14.3.2024 10:45:00 CET | Pressemelding
Etter 10 år går gründer Karl Munthe-Kaas av som konsernsjef i Oda group og blir styremedlem. Chris Poad, tidligere adm. dir. for Tescos netthandel og flere sentrale lederroller i Amazon blir ny konsernsjef. Jesper Højer, tidligere konsernsjef for Lidl International, er ny styreleder.
Nina Mikaelsen ny markedsdirektør i Oda29.1.2024 10:37:18 CET | Pressemelding
Oda har ansatt Nina Mikaelsen som ny markedsdirektør i Oda Norge. Mikaelsen kommer fra stillingen som leder for merkevare og markedskommunikasjon i flyselskapet Norwegian. - Oda er uten tvil en gamechanger i norsk dagligvare, men også i folks liv. Jeg er glad for å ha blitt en del av Oda-laget og ser frem til å bruke min erfaring fra Norwegian til å bidra til Odas vekst og utvikling, sier Nina Mikaelsen.
Oda og Mathem fusjonerer: Blir Nordens største matbutikk på nett16.11.2023 10:15:00 CET | Pressemelding
Oda, Norges største matbutikk på nett, har inngått avtale om å fusjonere med sin svenske motpart Mathem. Sammen vil de bli markedsledende i Norden med en samlet omsetning på over fem milliarder NOK.
Rekordsommer for Oda21.8.2023 06:55:00 CEST | Pressemelding
Oda har opplevd sin sterkeste sommer noensinne. I juli vokste matbutikken på nett med over 20 prosent.
Oda rendyrker satsing på logistikk og distribusjon og avslutter forbrukerrettet virksomhet i Tyskland21.6.2023 15:00:02 CEST | Pressemelding
Oda ønsker å satse på selskapets verdensledende logistikk- og distribusjonsteknologi og faser ut matleveringstjenesten i Tyskland.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom