Nå er elektriske EQE SUV klar for bestilling

- Med EQE SUV introduserer vi en bil som tilbyr et høyt nivå av komfort i en elegant og luksuriøs forpakning. Dette er en bil vi gleder oss til å se på norske veier, og som vi er overbevist om at vil være veldig aktuell for det norske markedet, med god bakkeklaring, tilhengerfeste og firehjulstrekk, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Rekkevidde på opptil 550 kilometer (WLTP)
EQE SUV har en rekkevidde på opptil 550 kilometer med utgaven EQE 500 4MATIC. I Norge er 4MATIC firehjulstrekk standard, og gjennom Torque Shift fordeles momentet intelligent og kontinuerlig mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive PSM-motoren brukes i alle mulige tilfeller. For å oppnå lengst mulig rekkevidde, kan den elektriske motoren på forakselen automatisk kobles ut, avhengig av kjøresituasjonen og ønsket effekt.
På hurtigladestasjoner kan EQE SUV lades med opptil 170 kW. Gjennom Mercedes me Charge har kunden tilgang til et av verdens største ladenettverket, som har for tiden mer enn 850.000 AC- og DC-ladepunkter, inkludert rundt 350.000 i Europa.
Varmepumpe er standard
EQE SUV har varmepumpe som standard, noe som gjør systemet veldig effektivt. Spillvarmen fra den elektriske drivlinjen og høyvoltsbatteriet kan brukes til å varme opp interiøret. Dette reduserer batteriforbruket i forbindelse med oppvarming, noe som gir økt rekkevidde.
Med Electric Intelligence aktivert ved bruk av navigasjonen, forvarmes eller avkjøles batteriet etter behov. Som et resultat er temperaturen ved ladepunktet i et optimalt område for effektiv lading. Ønsket temperaturområde for batteriet oppnås ved hjelp av kjølekretsen og et PTC-element i den.
Temperaturesensorene registrerer ikke bare inne- og utetemperaturer, men også solens posisjon. For å unngå duggete vinduer måler sensorer temperaturen på vindusflaten, den innvendige luftfuktigheten og fuktigheten i inntaksluften. Takket være denne strategien kan energibehovet til systemet reduseres i A/C-modus, der omgivelsesluften er tørr og uten behov for kjøling.
Et høyt nivå av standardutstyr
EQE SUV har et høyt nivå av standardutstyr inkludert. Blant sikkerhetselementene finner du adaptiv cruise control, speilpakke med blindsonevarsling, parkeringspakke med 360-graders kamera og LED High Performance hovedlys.
Av komfortelementer finner du elektriske seter med minnefunksjon foran, oppvarmet ratt, elektrisk bakluke og trådløslading av mobiltelefon, som bare er noe av utstyret som følger med som standard. I tillegg kan kundene glede seg over et tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kg, som også er standard.
Et godt utvalg av tilleggsutstyr
Selv om EQE SUV er godt utstyrt fra start, vil det være mulig å utstyre bilen ytterligere. Med tilleggsutstyret AIRMATIC luftfjæring og ADS+ dempere, kan dempersystemet endre karakteristikk på hvert individuelle hjul helt automatisk, i tillegg til at bilen kan heves med opptil 30 mm.
Takket være tilleggsutstyret bakakselstyring, er EQE like manøvrerbar som en kompaktbil. Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 12,3 til 10,5 meter, noe som tilsvarer svingradiusen til mange mindre modeller.
Den revolusjonerende DIGITAL LIGHT-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.
MBUX Hyperscreen er en stor og buet skjermenhet som ser ut til å sveve fra a-stolpe til a-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som smelter sammen til en. Denne skjermløsningen er også tilgjengelig som tilleggsutstyr fra EQE 500 4MATIC og oppover.
Et luksuriøst, romslig og digitalisert interiør
EQE SUV har romslige innvendige dimensjoner, der takhøyde, benplass, samt albuerom, gjør EQE SUV til en av de mest romslige representantene for sin klasse. Bagasjeromsvolumet er på 520 liter som standard, men dersom bakseteryggen settes i cargoposisjon, kan volumet øke til 580 liter. Med baksetene nede er det totale volumet på 1675 liter. Baksetene kan legges ned i en 40/20/40 fordeling.
De dominerende ytre luftventilene har et turbindesign, og spiller bevisst på kontrasten mellom høyteknologisk presisjonsmekanikk og den digitale verdenen. Tradisjonelle materialer og farger gir interiøret en spesiell atmosfære, der fem samstemte fargekombinasjoner understreker følelsen av romslighet. EQE SUV er nedsenket i en progressiv og luksuriøs verden av farger som består av varme og kjølige toner.
Første elektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG
EQE SUV er den første helelektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG. Den kommer i to effektutgaver der begge har fullt variabelt firehjulstrekksystem, som optimalt fordeler kreftene under alle kjøreforhold. Den første modellen ut er EQE 43 4MATIC med en effekt på 476 hestekrefter og et dreiemoment på 858 Nm. Senere i år vil også EQE 53 4MATIC+ få salgsstart i Norge.
Tekniske data:
EQE 350 4MATIC |
EQE 500 4MATIC |
EQE 43 4MATIC |
|
Drivlinje |
4MATIC firehjulstrekk |
4MATIC firehjulstrekk |
4MATIC firehjulstrekk |
Elektrisk motor |
Permanent synkrone motorer (PSM) |
Permanent synkrone motorer (PSM) |
Permanent synkrone motorer (PSM) |
Effekt |
292 hk |
408 hk |
476 hk |
Dreiemoment |
765 Nm |
858 Nm |
858 Nm |
Akselerasjon (0 – 100 km/t) |
6,6 s |
4,9 s |
4,3 s |
Netto batterikapasitet |
89 kWh |
90,6 kWh |
90,6 kWh |
Blandet forbruk (WLTP) |
17,8 – 21,3 kWh/100 km |
17,9 – 21,3 kWh/100 km |
20,8 – 23,9 kWh/100 km |
CO2 utslipp (WLTP) |
0 g/km |
0 g/km |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) |
549 km |
550 km |
475 km |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) |
11 kW / 22 kW |
11 kW / 22 kW |
11 kW / 22 kW |
Hurtiglader |
170 kW |
170 kW |
170 kW |
Bagasjeromsvolum1 |
520 – 580 / 1.675 |
||
Lengde / bredde / høyde |
|
||
Tilhengerfeste |
1.800 kg |
||
Taklast |
100 kg |
1Med / uten cargoposisjon på bakre seterygg
Priser:
EQE 350 4MATIC |
EQE 500 4MATIC |
EQE 43 4MATIC |
|
Fra kr. (eks. levering) |
864.000,- |
935.000,- |
1.153.000,- |
Standardutstyr:
EQE SUV |
|
Electric Art eksteriør og interiør |
Mørktonede bakruter |
Tilhengerfeste (1.800 kg) |
4MATIC firehjulstrekk |
Adaptiv cruise control |
Parkeringspakke med 360-graders kamera |
Speilpakke med blindsonevarsel |
Elektriske seter med minnefunksjon foran |
Oppvarmet ratt |
Oppvarmede seter foran |
Skjermpakke |
KEYLESS-GO komfortpakke |
Komfortfjæring |
Elektrisk bakluke |
Trådløs lading av mobiltelefon |
LED High Performance hovedlys med fjernlysassistent |
Ambient lighting |
Mercedes-Benz navigasjon |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder






Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Salgsstart på elektriske eCitan24.5.2023 09:34:26 CEST | Pressemelding
Nye eCitan har et kompakt ytre som passer godt inn i trange bygater, samtidig som romsligheten på innsiden er beholdt. Prisene starter på kr. 437.900,- for eCitan A1 og 457.900,- for eCitan A2. Nivået av standardutstyr er høyt, og de første bilene forventes på norske veier mot slutten av sommeren.
Første EQE SUV har ankommet Norge5.5.2023 09:20:41 CEST | Pressemelding
Norges aller første EQE SUV ankom Drammen Havn nylig. Den nye SUVen tar med seg de beste elementene fra EQS SUV inn i en mer dynamisk forpakning, og forventes på norske veier i løpet av få dager. De aller første kundene kan forvente sin bil mot slutten av juni 2023.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Maybach EQS SUV17.4.2023 14:00:50 CEST | Pressemelding
Mercedes-Maybach introduserer den første helelektriske modellen med Mercedes-Maybach EQS 680 SUV. Den unike SUVen kombinerer teknologi fra Mercedes-EQ med eksklusiviteten til Maybach, og resultatet er en førsteklasses elektrisk opplevelse.
Verdenspremiere på nye GLC Coupé15.3.2023 15:47:39 CET | Pressemelding
Nye GLC Coupé kombinerer elegant design med sportslige kjøreegenskaper. Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer (WLTP), takket være et effektivt batteri. Nye GLC Coupé forventes på norske veier til høsten.
Mercedes-Benz og Google slår seg sammen for å skape neste generasjons navigasjonsopplevelse24.2.2023 14:08:59 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz og Google kunngjorde denne uken et langsiktig strategisk partnerskap for å skape neste generasjons digitale luksusbilopplevelse. Med dette partnerskapet vil Mercedes-Benz være den første bilprodusenten som bygger sin egen navigasjonsopplevelse basert på nye bildata og navigasjonsfunksjoner fra Google Maps Platform.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom