Nå blir superdatamaskinen Betzy enda raskere

Nå utvides beregningskapasiteten til Norges kraftigste datamaskin, Betzy. Etter utvidelsen vil superdatamaskinen støtte GPU-akselererte jobber.

En av nodene: De fire GPUene, som er plassert under hver sin kjøleblokk, tar imponerende lite plass på grunn av direkte vannkjøling. Foto: Helge Stranden/UNINETT Sigma2.

Betzy utvides med 4 GPU-noder, der hver node inneholder 2x AMD Rome 32-kjerneprosessorer og 4x NVIDIA A-100 GPUer. Av de nasjonale HPC anleggene var det bare superdatamaskinen Saga som tidligere støttet GPU-beregninger. I tillegg utvides lagringskapasiteten for Betzy med 5.3 PB.

På samme tidspunkt utvides også Saga med 120 ekstra beregningsnoder. Dette gir maskinene totalt 320 beregningsnoder, noe som er en betydelig økning i mengden tilgjengelige ressurser. Hver ny node inneholder 2x Intel Xeon-G 6230R 26-kjerneprosessor og 192 GB RAM. Dette medfører en økning i beregningskapasitet på omtrent 64% totalt.

Betzy og Saga er to av tre nasjonale superdatamaskiner som eies av UNINETT Sigma2 AS. Den tredje er Fram. I løpet av det siste året har Folkehelseinstituttet (FHI) brukt store deler av kapasiteten til Fram og Saga på covid-19 beregninger. Bare siden midten av februar i år har covid-reservasjonene vært på 70 noder på Saga og 191 noder på Fram. Det tilsvarer omtrent 8.900 kjerner eller regnekraften til 2.200 laptoper. Fra 1. april ble FHI-reservasjonene på Fram redusert, noe som gir mer kapasitet til alle de øvrige forskningsprosjektene som kjører høykapasitetsjobber på maskinen.

Frontpanelet på det nye lagringsracket til Betzy. Foto: Helge Stranden/UNINETT Sigma2
Norges kraftigste superdatamaskin Betzy. Foto: Espen Ali Johansen/Uninett

Gjennom tjenestene til UNINETT Sigma2 får norske forskningsmiljø tilgang til noen av verdens raskeste datamaskiner. Alle forskningsmiljø med behov for superdatakraft til å utføre høykapasitetsberegninger og lagre store datamengder kan søke om å bruke e-infrastrukturen. I dag har Sigma2 brukere innen alt fra klima- og havforskning til språk, energi og helse. Folkehelseinstituttet bruker for eksempel Sigma2s tjenester når de regner på R-tall og vaksineeffekt forbindelse med covid-19.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Sigma2 AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.