Nå blir det flere elbiler enn dieselbiler i Oslo

Innbyggerne i hovedstaden skaper innen kort tid klimahistorie. Det er i dag ca. 68.000 dieselbiler og 65.000 elbiler registrert i hovedstaden. Med tempoet vi nå holder vil dette bety at innbyggerne i Oslo skaper elbilhistorie i god tid før jul. Da vil antallet registrerte elbiler ha passert antall dieselbiler. Dermed kuttes utslippene og luften blir renere.

Samtidig som det blir i snitt flere enn 400 færre dieselbiler hver måned kommer det godt over 1000 nye elbiler på veiene i Oslo. Nå pågår det en grønn revolusjon hos bilprodusentene. Aldri før har man hatt så mange elbiler å velge mellom. Også elektriske familiebiler. Andelen elbiler vil trolig bare øke.

- Modellutvalgene blir større, og rekkevidden blir lenger. Nå har også familiebilen blitt en elbil for mange. Vi i bransjen synes det er svært positivt å kunne bidra til at så mange innbyggere nå gjør bærekraftige valg og går for elektrisk når de skal ha ny bil. Sammen skaper vi jo historie, sier Rylander.

Han legger også til at det som mange omtaler som ny teknologi ikke lenger er så nytt. Vi har sett at mange klarer seg godt med elbilen, at batteriene varer og at rekkeviddeangsten forsvinner hos flere og flere.

Bransjeforbundet er likevel sikre på at elbilen har gjort så stor suksess så raskt i Norge er insentivene.

- I en fersk nasjonal undersøkelse Norstat har gjort for oss oppgir kun 12% at de tenker på miljø når de velger ny bil. Men dette er opp 4% fra i fjor og selv om dette tallet kan virke lavt så tror vi at dette nå vil endre seg raskere fremover. Flere og flere velger å bli en del av klimaløsningen og velger elektrisk bil, tror Rylander.

For mer informasjon eller spørsmål kontakt:

Egil Steinsland, kommunikasjonsjef

E-post: egil.steinsland@nbf.no

NBF (Norges Bilbransjeforbund) er en landsdekkende interesseorganisasjon for foretak som i egen regi driver bilvirksomhet eller bilrelatert virksomhet, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon.

NBF har hovedkontor i Oslo.