Musikkhøsten på Henie Onstad byr på flere audiovisuelle opplevelser

Det blir flere urfremføringer, en danseforestilling og en mini-festival på Høvikodden denne høsten. Først ut er Electric Utopia-konsertene i samarbeid med Ultima 24. september.
Hilde Marie Holsen. Foto: Ruben Olsen

Da inntar den Berlin-baserte artisten Perila Henie Onstads Studio, og etterfølges av Klara Lewis, NikColkVoid og Pedro Maia, som presenterer et audiovisuelt samarbeid med tunge beats og flytende ambient. I forkant byr skribent Rob Young på en introduksjon til ambientmusikkens historie.

– Musikk- og dansehøsten på Henie Onstad byr på en rekke store og omsluttende audiovisuelle opplevelser fundert i vår høyteknologiske samtid og framtid, i tråd med den elektroniske, tverrkunstneriske og futuristiske profilen som kunstsenteret ble kjent for allerede i 1968, sier Svein Terje Torvik, musikkurator ved Henie Onstad Kunstsenter.

– Electric Utopia er et konsept i elektronikas navn, med to konserter på en dag. I oktober blir det dans med premiere på et nytt stykke av koreograf Rosalind Goldberg. Det kritikerroste bandet Weserbergland inntar og forvandler kunstsenterets konsertsal med en av sine ytterst sjeldne konserter i november. Første helgen i desember fylles Studio av urfremføringer av en rekke innovative elektroakustiske verk komponert for omsluttende 3D-lyd med AI-generert video, live-musikere og performance i en to-dagers konsertserie.

24. september: Ultima – Electric Utopia

Perila / Klara Lewis & NikColkVoid + Pedro Maia (dobbeltkonsert)

Perila fikk sitt gjennombrudd med storskala lydmalerier som blandet feltopptak, atmosfæriske lyder og synth. Gjennom sitt arbeid med både lyd, bilder og DJ-ing, vever Perila sammen subtile og delikate sansebilder. Ikke gå glipp av hennes norgespremiere!

Samarbeidet mellom Klara Lewis, NikColkVoid og Pedro Maia blander tunge beats med skitten, post-industriell elektronikk og flytende ambient.

Lewis er en lydkunstner som bruker manipulerte feltopptak og samples for å skape en organisk/digital lydverden.

NikColkVoider en elektronisk musiker og artist som arbeider innen eksperimentelt formspråk og samarbeid. Hennes interesser ligger i de ukonvensjonelle møtene mellom de analoge og digitale verktøy hun anvender som uttrykksmiddel.

Pedro Maia er en filmskaper som manipulerer råmateriale fra 8mm- og 16mm-film for å skape frapperende og dynamiske fargeshow og psykedeliske mønstre i evig forandring på en stor skjerm.

20. oktober: Rosalind Goldberg – Dark Dynamite (premiere)

Dark Dynamite er en koreografi laget av Rosalind Goldberg for én danser, flere skulpturer og et akustisk-elektronisk kor. Arbeidet har vært ledet av en utforskning av mørke krefter som former kroppene våreakselererer eller bremser oss, som tretthet, sløvhet, apati, rastløshet, rotløshet, fortvilelse og ubestemt aggresjon.

Kroppen bærer på lag av dynamitt. Destruktive krefter lurer under huden og er en del av vår eksistens. Vår evne til å gå gjennom metamorfoser er en del av vår biologi, og vi hyller denne evnen til endring. Forandring blir ofte sett på som noe positivt, en progresjon, et fremskritt. Men det kan også gå andre veien, baklengs. Evnen til å forandre seg blir ofte oppveid av en form for ødeleggelse som ikke motsier livet, den gjør livet mulig.

13. novemberWeserberglandDet sakrale ved verdens ende

Det norske bandet Weserbergland har hentet navnet sitt fra et område i Tyskland særlig kjent for eksperimentell musikk på 1970-tallet. I tillegg til tysk støymusikk henter Weserbergland inspirasjon i form av modi og komposisjonsteknikker fra renessansens kirkemusikk.

Konserten på Henie Onstad, som har fått tittelen «Det sakrale ved verdens ende», tar dette et skritt videre der renessansens teknikk med ulike musikere rundt i kirkerommet gis et moderne uttrykk. Publikum plasseres midt i rommet og opplever musikk fra ulike scener plassert rundt seg. Lyden kommer direkte fra de ulike musikerne, men lydsignalene sendes også til en egen stasjon der Ketil Vestrum Einarsen manipulerer den og sender den tilbake i radikalt fordreide former.

3. og 4. desemberElectric Edge

Høvikodden første helgen i desember slår Electric Audio Unit | EAU (NO) og Audiorama (SE) seg sammen for å produsere og fremføre to konserter i det nordiske PULS-prosjektet. Målet med PULS er å profilere musikalske opplevelser av høy kunstnerisk kvalitet til et bredere nordisk publikum.

Her serveres et spennende program med live elektronikk, sanntids videokunst, performance og en unik 3D-lydopplevelse spilt over et oppsett med 26 høyttalere, spesielt tilpasset Studio. Konsertprogrammet består av verk av artister fra Norge, Sverige og Danmark, inkludert mange urfremføringer.

Hilde Marie Holsen. Foto: Ruben Olsen
Tor Halmrast. Foto: Julia Marie Naglestad