Mona har ledige jobber – fikk 950 søknader

– Vi har ringt alle 950. Vi må behandle folk med respekt nå som så mange ønsker å være med på dugnaden, sier Mona Lien til Tønsberg Blad.

Da koronaviruset slo til i Norge måtte Humana omsorg og assistanse sende mange av sine nesten 2000 ansatte rett i karantene.

– Flere av våre brukere er i risikosonen, så dette var viktig. Det var jo like etter vinterferien, så det hadde vært en del reisevirksomhet, sier Mona Lien.

Hun er administrerende direktør i selskapet, som har virksomhet mange steder i landet. Hovedkontoret ligger i Tønsberg. De ansatte leverer helse- og omsorgstjenester, og jobber blant annet med barnevern, i bemannede boliger og som brukerstyrte personlige assistenter.

Med mange ansatte i karantene, måtte vi jobbe raskt for å få nye folk på plass. Vi hadde en femdagerskampanje der vi søkte etter folk. Hele 950 søkte på jobb hos oss. Det har blitt ekstremt mye jobb, for vi har ringt og snakket med alle sammen. Vi må behandle folk med respekt nå som så mange ønsker å være med på dugnaden. Samtidig som vi trenger nye folk, må vi ta en grundig gjennomgang av søkerne. Blant annet må vi få politiattest. Akkurat det jobber politiet veldig raskt med nå. Jeg opplever at det er veldig mye som fungerer godt nå. Det er mye som skal klaffe, men dugnadsånden er stor, og mange bidrar ekstra, sier Lien til Tønsberg Blad.

– Hvem er det som søker på jobb hos dere?

– Det er en del folk som har blitt permittert fra den ordinære jobben sin. Men også ansatte i andre bransjer som ønsker å bidra hos oss. Det er et bredt spekter av folk. Vi så noe av det samme da det kom veldig mange mindreårige flyktninger til Norge. Da var det også mange som meldte seg for å hjelpe til. Nå jobber vi effektivt med den opplæringen de trenger for å komme igang, sier Mona Lien.

Selskapet ansetter i første omgang rundt 50 stillinger. Dette er en blanding av vikariater og faste stillinger.

Humana omsorg og assistanse har vokst til å bli et av Norges ledende omsorg og assistanseforetak.

Humana omsorg og assistanse i Norge er en del av Humana AB. I Norge tilbyr vi barneverntjenester, familiehjem, fosterhjem og beredskapshjem. Vi har et landsdekkende bo- og omsorgstilbud til mennesker med omfattende hjelpebehov, og behandlingssentre som tilbyr spesialisthelsetjeneste for unge og voksne med rusavhengighet som primærlidelse. Vi tilbyr også brukerstyrt personlig assistanse (BPA) til funksjonshemmede som vil lede sine egne assistenter i hverdagen.

Følg pressemeldinger fra Humana omsorg og assistanse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Humana omsorg og assistanse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Humana omsorg og assistanse