Moderat konkursøkning

Høstens stigning i antallet konkurser avtar noe siste måned. I november var konkursøkningen på 11,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Målt mot gjennomsnittet for november de tre siste år er faktisk antallet konkurser 9,4 prosent lavere. – Det er foreløpig ingen grunn til å kalle dette et konkursras, men det er mange som mister jobben nå, sier analytiker Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet.
Dramatiske tall: Konkursstatistikken til Dun & Bradstreet viser en konkursøkning på 144,4 prosent for Hotell- og restaurantbransjen.

Selv om stigningen i det totale antallet konkurser avtar noe i november, er det likevel en del negativ utvikling. Noen bransjer rammes hardere av økte kostnader enn andre, spesielt til strøm og andre innsatsfaktorer. Her peker hotell- og restaurantbransjen seg spesielt ut med en konkursøkning på hele 144,4 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Det er også langt flere som mister jobben som følge av konkurs. 1687 personer mistet jobbene sine som følge av konkurs i november måned. Det er en økning på hele 43,8 prosent fra i fjor. – Økningen i konkurser er moderat, men det er nå er en del større bedrifter med flere ansatte som nå går overende. Det er bekymringsfullt at flere nå går julen i møte uten arbeid, sier Melhus.

Krise for hotell- og restaurantbransjen

En konkursøkning på 144,4 prosent for Hotell- og restaurantbransjen sammenlignet med samme måned i fjor er dramatisk høye tall. – Det er spesielt serveringssteder som har gått konkurs. De klarte seg godt gjennom pandemien mye på grunn av lavere kostnader og koronastøtte. Samtidig viste AS Norge-tallene våre at bransjen hadde en gjennomsnittlig resultatgrad på 3,85 i gjennomsnitt i 2021, som er det beste noensinne, og medførte at også egenkapitalen ble styrket. Men bransjen har lavere marginer enn gjennomsnittet, og med dårligere kjøpekraft hos folk, samt stor kostnadsøkning, er nok det forklaringen på at denne bransjen sliter nå, sier Melhus i Dun & Bradstreet.

Tjenesteyting har en økning i antallet konkurser på 28,3 prosent, Engros og agentur 21,4 prosent, Detaljhandel 11,4 prosent og Industri 9,1 prosent. Den store bransjen Bygg og anlegg har en nedgang i konkurser på 13,3 prosent og Transport og lagring har en nedgang på 16 prosent. Alle tall for november sammenlignet med samme måned i fjor.

Trøndelag og Oslo på konkurstoppen

I november er det Trøndelag som har størst konkursøkning med 54,5 prosent økning fra november i fjor. Oslo følger med en økning på 40,4 prosent økning, mens Rogaland har en økning på 30 prosent og Vestfold og Telemark øker med 25 prosent. Troms og Finnmark har en gledelig nedgang i konkursene på 42,9 prosent, mens Nordland følger like etter med nedgang på 41,2 prosent.

Konkurser og tvangsoppløsninger per bransje, november 2022

Eiendom

Tjenesteyting

Andre

687 personer mistet jobbene sine som følge av konkurs i november måned. Det er en økning på hele 43,8 prosent fra i fjor. – Økningen i konkurser er moderat, men det er nå er en del større bedrifter med flere ansatte som nå går overende. Det er bekymringsfullt at flere nå går julen i møte uten arbeid, sier Brit Elise Melhus i Dun & Bradstreet.

Dun & Bradstreet er en ledende global leverandør av forretningsdata og analyse som gjør det mulig for bedrifter i hele verden å forbedre forretningsresultatene. Dun & Bradstreets Data Cloud, driver løsninger og leverer innsikt som gir kunder mulighet til å akselerere inntektene, redusere kostnadene, redusere risikoen og transformere virksomheten. Siden 1841 har selskaper i alle størrelser hatt tillit til at Dun & Bradstreet hjelper dem med å håndtere risiko og avdekke muligheter. Se mer på www.dnb.com/no