Minister ut mot hytteeiere

I forbindelse med et innslag om hytteeieres fortvilelse over strømprisene i TV 2 nyhetene i går kveld, gikk olje og energiminister Terje Aasland hardt ut mot eiere av fritidsboliger ved å si at hytter ikke er en del av husholdningen og derfor ikke er berettiget til strømstøtte. Han har heller ikke fått med seg at hytta nå er familiens viktigste samlingspunkt.
Hytta er familiens viktigste samlingspunkt. Generasjoner møtes og det er her besteforeldre har alenetid med barnebarna. Hytta er uten tvil en del av husholdningen.
Det er på hytta generasjoner samles. Derfor har uttalelsen provosert mange hytteeiere og styreleder i Norges Hytteforbund, Trond G. Hagen, finner uttalelsen direkte fornærmende. Han mener at ministeren ikke har fulgt med i tiden, eller blir feilinformert.

Strøm(pris)krisen, i likhet med hytteforbudet i 2020, og gårsdagens uttalelse viser at politikere ikke har forstått hvor viktig fritidsboligene er for både familieliv, lokalt næringsliv og arbeidsplasser i mange kommuner.

For dyrt å dra på hytta

Når mange eiere av fritidsboliger ser seg nødt til å la være å reise på hytta for å spare strøm, går det på sikt ut over flere enn hytteeieren. Mange næringer står i fare for miste sitt inntektsgrunnlag.

Det finnes over 445 000 registrerte hytter og fritidsboliger i landet, som ønsker å bruke fritidsboligen for det den er verdt. Majoriteten av disse er vanlige folk som har valgt å investere sin ferie og fritid her hjemme.

Politikere ser imidlertid hytter og fritidsboliger som luksus og ikke en del av husholdningen. Hytteeiere er dermed ikke karakterisert som "vanlige folk" av regjeringen. De fleste av de 445 000 hyttefamiliene er nok ikke enige i dette.

Hvem er "vanlige folk" ?

Hvis majoriteten av hyttefamiliene etter regjeringens mening ikke er vanlige folk, hvem er da vanlige folk? avslutter Trond G. Hagen som er leder i Norges Hytteforbund.