Michael Krohn er ute med albumet Varme dager

Foto: Bjørn Opsahl

Norges ypperste rockelegende, Michael Krohn, har covret det klassiske albumet Varme dager fra livsprosjektet Raga Rockers. Det er ute på Drabant Music nå!

Hør Varme dager her!

Michael Krohn følger fjorårets utgivelse av Søvnløse netter - et album der han nytolket ikoniske låter fra hele hans karriere - med å gjøre det samme med Raga Rockers’ Varme dager. Her finnes med andre ord spennende nyversjoner av «Morgenraga», «Litt av en gjeng», «Radiator», og selvsagt resten av albumet. Mer om det fra sjefen sjøl her:

– I kjølvannet av Søvnløse netter fikk jeg for meg at jeg hadde lyst til å ta tak i låter fra gamle dager og lage nye versjoner av dem. Først og fremst for min egen fornøyelses skyld, siden jeg elsker å være i studio, men også for at det kan være av interesse for blodfans og samlere. Så her foreligger i første omgang albumet Varme dager i sin helhet, sier Krohn, og legger til:

– Jeg har kuttet til beinet og utelatt synter og saksofoner, så bortsett fra mellotron på et par låter er det kun gitarer, bass og trommer, pluss en god del romklang i lydbildet for å prøve å skape en nostalgisk følelse til å underbygge innholdet i tekstene. Jeg håper etterhvert å få gitt ut en Søvnløse netter til, enda mer dempet enn den forrige, nye innspillinger av de beste låtene fra Micky Faust-triologien, med hovedvekt på låtene fra albumet Psychopath, og litt ymse Raga-snacks. Men her altså først; Varme dager.

Albumcover for Varme Dager

deLillos er ute med «Yoko»18.10.2019 11:09:01 CESTPressemelding

I dag slipper deLillos sin nye singel «Yoko». Det samme gjelder den eksklusive ti-tommers EPen med samme navn. Hør «Yoko» her! Yoko Ono ble beryktet for å være en del av årsaken bak The Beatles sin oppløsning. Men ifølge Lars Lillo-Stenberg, kan det hele vinkles slik at det heller kan ses på som en heltedåd. Det er også baktanken for «Yoko». – Tenk hvilken gullkantet glans hele Beatles produksjonen funkler med. Hadde Beatles møtt alle utfordrerne som dukket opp på 70-tallet så hadde de kanskje mistet sin enorme toneangivende posisjon i møte med Pink Floyd, Bowie, Neil Young, osv., sier han. Dessuten mener han at Ono representerte at musikalsk verdensherredømme kan bukke under for andre enda sterkere krefter. – For eksempel, for George Harrisson ble det religion. Og så handler sangen selvsagt også om min barndoms opplevelse av Beatles oppløsning. Og drømmen om en forening og i ettertid aksepten av at det er fint at det ble som det ble. Vinyl-EPen som slippes samme dag inneholder også ti

Narum er tilbake med «Kloden er trøtt»18.10.2019 09:58:40 CESTPressemelding

Den nye singelen er ute nå på Drabant Music. Hør «Kloden er trøtt» her! De tre søsknene fra Toten, Benedikte, Jon Anders, og Lars Christian, hadde ikke planlagt å ta en så lang pause fra studio og utgivelser, men det kom ikke nye låter fra storebror Lars Christian. Eldstemann i søskentrioen begynte å venne seg til tanken på at det kanskje ikke skulle bli flere Narum-utgivelser. Men så en dag satte Greta Thunberg seg ned utenfor Riksdagen i Stockholm. «Kloden er trøtt» er ei av et knippe låter som ble en vei ut av skrivetørken og katalysator for et helt album. Låta handler om Thunberg og påvirkningen hun har hatt på klimasaken. Den svenske jenta har satt i gang en systemkritikk vi vel knapt har sett maken til og dette fenomenet måtte bare speiles i ei låt. Låta er som Narums tidligere utgivelser, innspilt i studioet til Jon Anders hjemme på Eina. Singelen er som nevnt ute nå, og Narum benytter samtidig anledningen til å turnere i november. Narum debuterte med albumet Samma hen du fær i

Magne Furuholmen-kunstverk solgt til 200 fans11.10.2019 14:05:32 CESTPressemelding

I forbindelse med hans kommende tredje soloalbum, White Xmas Lies, lagde Magne Furuholmen et kunstverk som i dag ble forhåndssolgt til fans over hele verden. Dette kunstverket har blitt delt opp i 200 deler som fordeles på like mange vinylutgaver av albumet, som slippes 25. oktober på Drabant Music. Denne svært limiterte "art-edition"-utgaven ble solgt ut på et blunk. Verket er utformet i Furuholmens typografiske signaturstil - hvordan det ble laget kan du få et innblikk i her. Som tittelen tilsier er White Xmas Lies et noe annerledes julealbum. Det er et melankolsk vinter-album med julen i fokus bestående av 15 nye original-låter skrevet av Furuholmen, pluss to ganske overraskende cover-låter. Han har her ønsket å lage et album som en motvekt til den glatte og intetsigende julemusikken som pøses ut hvert år, i en tilsynelatende uendelig strøm av dårlige versjoner av eksisterende julelåter. – Jeg skammer meg egentlig over å være en del av en type julefeiring som etterhvert ser ut til å

Inge Bremnes er ute med «Meire vi»11.10.2019 09:35:37 CESTPressemelding

Etter tre singler, en EP og to utgitte album føler jeg at jeg virkelig har funnet en flyt i måten jeg vil lage musikk på, sier Inge Bremnes. Nå er han klar for å gi deg mer med singelen «Meire vi», som er ute nå. Hør singelen her! Det er noe med det å kjenne at man har et slags mønster, en oppskrift, og at musikken nesten skriver seg selv. Det er nøyaktig når dette skjer at det er på tide å kaste den gamle oppskriften rett ut av vinduet og begynne på nytt. Dette er begynnelsen på en endring i mitt musikalske uttrykk. Jeg har alltid vært inspirert av elektronisk musikk, soul, hip-hop og R&B. Det skinner nok mer gjennom i den nye musikken som kommer, men likevel er denne musikken like mye meg. «Meire vi» er en låt om forventninger som møter realitet. Skuffelsen som oppstår, frykten for at den skal synes og redselen for alt det som blir synlig. Jeg håper den faller i smak.

Magne Furuholmen er ute med andre singel fra kommende album4.10.2019 09:52:12 CESTPressemelding

I dag slipper Magne Furuholmen singelen «The Light We Lost». Denne gangen handler det om å forsone seg med forandring, og om å slippe taket i den hvite sorgen. Sorgen over alt det man ikke fikk. Hør singelen her! «The Light We Lost» er årets andre singel fra Furuholmen, og følger «This Is Now America», som ble hyllet av Coldplay i sosiale medier, der de skrev «A great song by one of our heroes». Ifølge Furuholmen selv er «The Light We Lost» en oppfordring til å ikke la selvmedlidenhet få lov til å bli en rustning mot sårbarheten, men heller se poesien i alt det tapte og omfavne det bittersøte uten å dyrke det. Vi kan også med glede melde at dette er den andre singelen fra Furuholmens nye soloalbum, White Xmas Lies. – «The Light We Lost» ble, i likhet med resten av de 15 original-låtene på denne kommende juleplata, ironisk nok skrevet i løpet av sommer-turnéen med a-ha i 2018, forteller han. – Tanken var å redefinere hva en juleplate kunne tenkes å inneholde - og frigjøre juleplate-kons

Vidar Vang er ute med ny singel fra kommende album27.9.2019 09:52:58 CESTPressemelding

Vidar Vang er tilbake. I dag er singelen «I mårra» ute, som stammer fra hans kommende album. Dette er en sang om fortvilelse og trøst. En sang om hvordan det er å holde fast i håpet, når en man er glad i har det tøft. I mårra blir det bedre I mårra bli det bra I mårra bli det sånn det en gang va I mårra bli det bedre I mårra bli det fint I mårra bli det sånn som det sku bli Dette er singelen fra Vidar Vangs tiende album, Mann fra nord, som slippes 1. november. Albumet er spilt inn i Geir Sundstøls «Studio Intim» i Oslo, med Sundstøl selv på gitarer, Erland Dahlen på trommer, Bjørn Holm på kontrabass, Mikael Lindqvist på piano og Lise Voldsdal på fiolin. Her vender Vidar tilbake til et alt.country/americana-lydbilde, i et akustisk og atmosfærisk bandformat. Hør «I mårra» her! Vidar Vang (f. 1976) er en nordnorsk sangskriver og artist. Han kommer fra bygda Bjerkvik, nord i Nordland. Han ble raskt en sentral del av den norske musikkscenen tidlig på 2000-tallet, samtidig med band som Madru