Mest motehandel på nett i Oslo i sommer: Trenden er klær til pynt og fest

Innbyggerne i Oslo handlet mest klær og sko på nett i julimåned. Der var handelen hele 28 prosent høyere enn landsgjennomsnittet. Blant de mest populære klesplaggene som nordmenn handlet i sommer var «pynte- og festplagg» som blazere, skjorter, bluser kjoler og skjørt.

Det viser fersk statistikk fra Klarna som har mer enn 12 000 norske nettbutikker som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.

Ifølge en global undersøkelse de foretok i mai, gjennomfører hele 65 prosent av nordmenn mer enn halvparten av sin handel av klær og sko på nett. 18 prosent oppga at de bare handlet i denne kategorien på nett.

– Onlineshopping har blitt både smidigere og de store motehusene ser at det blir viktigere og viktigere å inspirere kunden også når de handler på nett. Dette har ført til at shoppingopplevelsen ofte kan være enda bedre enn i fysiske butikker. Samtidig har vi sett et oppsving for den fysiske handelen i løpet av våren. Det er naturlig at mange savner og ta og føle på klærne og ikke minst det sosiale ved shopping i fysisk butikk, sier Klarnas motedirektør, Emilia De Poret.

Mest motehandling i Oslo, minst i nord

Ifølge Klarnas salgsstatistikk fra alle de tilknyttede nettbutikkene som selger klær og sko, handlet innbyggerne i Oslo 28 prosent mer enn landsgjennomsnittet i juli. Deretter følger Viken, som var 4 prosent over landsgjennomsnittet. Statistikken er vektet for antall innbyggere i fylket.

– Det er litt av det samme mønsteret som vi også ser i Sverige, hvor Stockholm var den regionen hvor det per innbygger ble handlet mest i juli. Det kan skyldes noe så enkelt at interessen for å få på plass en ny sommergarderobe er størst i de største byene. Det kan selvsagt også ha sammenheng med at de største byene ofte er de som har vært hardest rammet av pandemien, og behovet for normalitet har vært ekstra stort, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Minst klær og sko ble det handlet i de to nordligste fylkene, Troms og Finnmark og Nordland.  Det handlet i gjennomsnitt hver innbygger henholdsvis 14 prosent og 16 prosent mindre enn landsgjennomsnittet.

Salgstrend: Solgte høyere andel av klær til pynt og fest

Klarnas salgsstatistikk viser også at i juli var trenden at det ble solgt en større andel plagg som blazere, skjorter, bluser, kjoler og skjørt, enn tidligere i år.

At det er akkurat disse kategoriene som trender i juli, viser med all tydelighet at vi nå ønsker å pynte oss igjen. Endelig kan vi være mer sammen med andre. Kosedressen under pandemien har blitt avløst. Nå er det plagg som symboliserer sommer og fest som står på agendaen, sier Klarnas motedirektør, Emilia De Poret.

Fysisk butikk fremdeles litt mer populært enn netthandel

På spørsmål om de foretrekker å foreta sin handling av klær og sko i fysisk butikk eller på nett, oppgir litt flere at de ønsker å foreta mer av handlingen sin i fysiske butikker enn tilfellet var på undersøkelsestidspunktet. Det er spesielt i aldersgruppen 56-65 år vi finner dem som foretrekker å handle klær i fysisk butikk. Blant de over 66 år foretrekker flere også fysisk butikk fremfor netthandel, men i mindre grad enn i gruppen 56-65 år som er den aldersgruppe som foretrekker fysiske butikker mest.

Hele 70 prosent av netthandelen av klær i juli ble foretatt fra en mobiltelefon.

Klarnas shoppingindeks, Klær og sko, juli 2021

86

Nordland

84

*Shoppingindeks: Indeks 100 representerer gjennomsnittsnordmannens netthandling i kategorien i juli 2021. Et høyere eller lavere tall vise om innbyggerne i fylket handlet mer eller mindre per person enn landsgjennomsnittet gjorde. Indeksen er justert i forhold til folkemengde.

Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad

Med mer enn 3500 medarbeidere i hele 17 markeder, er Klarna løsningen for mer enn 250 000 bedrifter. Klarna tilbyr kortbetaling, faktura og delbetaling, og gir dermed kundene mulighet til å selv bestemme når og hvordan de ønsker å betale.