Mercedes-EQ starter batteriproduksjonen for nye EQS

Nye elektriske EQS har verdenspremiere 15. april 2021, og batteriproduksjonen er allerede i gang. Med EQS markeres starten på en ny generasjon elektriske biler som vil kunne tilby en rekkevidde betydelig høyere enn 700 kilometer basert på WLTP. Dette ved hjelp av en effektiv drivlinje, fremskritt i batteriets energitetthet og klasseledende aerodynamikk.

Nye EQS med batterikapasitet på opptil 108 kWh og en rekkevidde betydelig høyere enn 700 km (WLTP).

- Verdenspremieren på vår mest eksklusive elbil er rett rundt hjørnet og vil sette en ny standard, ikke bare i segmentet, men for elektromobilitet generelt. Vi forventer at de første modellene ankommer Norge allerede til høsten, og vi kan knapt vente med å vise frem dette høyteknologiske smykket av en bil, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Flere varianter og batterikapasitet på opptil 108 kWh

EQS vil kunne leveres med flere batterioppsett som muliggjør forskjellige rekkevidde- og ytelsesvarianter. Med batterikapasitet på opptil 108 kWh vil EQS ha en rekkevidde betydelig høyere enn 700 kilometer (WLTP), godt hjulpet av klasseledende aerodynamikk. Den egenutviklede programvaren muliggjør oppdateringer over luften (OTA) og sørger for at energistyringen vil være oppdatert i hele kjøretøyets levetid.

Batteriene produseres på Stuttgart-Hedelfingen-fabrikken

Hedelfingen-fabrikken er ansvarlig for produksjonen av batterisystemene til EQS, men også til den kommende EQE. Fabrikken har et produksjon- og logistikkområde på hele 16.500 kvadratmeter og inkluderer toppmoderne systemer. Det komplekse lithium-ion batterisystemet produseres på en 300 meter lang produksjonslinje med mer enn 70 stasjoner. Fra 2022 vil Hedelfingen-fabrikken operere CO2-nøytralt, akkurat som «Factory 56»-fabrikken hvor EQS produseres sammen med S-Klasse.

Elektrisk offensiv i full sving

Året 2021 står fremfor alt for akselerasjonen av elektrifiseringen av Mercedes-Benz. Det uomtvistelige målet er å være ledende innen elektrifisering og digitalisering ved å tilby kundene en perfekt balanse mellom bærekraft og følelser med krav til innovasjon. Totalt fire nye Mercedes-EQ modeller vil bli presentert: EQA, EQB, EQE og EQS. I tillegg vil plug-in hybrid-familien, som for tiden består av mer enn 20 modellvarianter, fornyes med elektrifiserte derivater av C-Klasse og S-Klasse med en elektrisk rekkevidde på rundt 100 km. I løpet av to år vil Mercedes-EQ-familien bestå av mer enn ti elektriske EQ-modeller, i alle segmenter.

Mercedes-EQ starter batteriproduksjonen for nye EQS
Totalt fire nye Mercedes-EQ modeller vil bli presentert i 2021: EQA, EQB, EQE og EQS

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye EQS med rekkevidde på opptil 770 km - Verdenspremiere 15. april7.4.2021 12:52:19 CEST | Pressemelding

Det nærmer seg verdenspremiere på nye EQS, med kun få dager igjen til 15. april. EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform og har derfor mange fordeler med hensyn til plass og design. Rekkevidden er på opptil 770 km (WLTP), og to batteristørrelser på 90 kWh og 107.8 kWh vil være tilgjengelig. I tillegg har EQS verdensrekord i aerodynamikk for produksjonsbiler med en cd-verdi fra 0,20. Forventet lansering i Norge er i løpet av høsten 2021.

Mercedes-AMG definerer fremtiden med elektrifisering31.3.2021 16:17:05 CEST | Pressemelding

Med den fremtidige elektrifiseringen kombinerer Mercedes-AMG overlegen ytelse og imponerende kjøredynamikk sammen med maksimal effektivitet. De første helelektriske AMG-modellene er i ferd med å gå i serieproduksjon, og de nye E PERFORMANCE høyytelseshybridene vil være svært effektive. Denne utviklingen har dratt nytte av verdifull erfaring fra Formel 1-ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains og Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Flere spennende gateregistrerte modeller er forventet å debutere i år.