Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen

For litt over ett år siden uttalte toppsjefen i Mercedes-Benz AG, Ola Källenius, at Mercedes-Benz personbil forbereder seg på å bli helelektrisk innen slutten av tiåret. Nå akselererer den norske organisasjonen overgangen ved å fase ut en rekke modeller med fossil drivlinje. Allerede i år forsvinner kompaktmodellene A- og B-Klasse, GLA, GLB og CLA, samt de større C- og E-Klasse.
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen. Fra venstre EQS 450+, EQB 250 og EQS 580 4MATIC (SUV). Foto: Mercedes-Benz Norge

- Mercedes-Benz satser for alvor på fremtiden og fremskynder målet med å bli helelektrisk. Gjennom stadig flere elektriske modeller, og konsepter som VISION EQXX, viser ingeniørene hos Mercedes-Benz at også fremtiden vil kunne by på banebrytende modeller med enestående rekkevidde, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Dedikert arkitektur
Fra 2025 vil alle nye kjøretøyarkitekturer fra Mercedes-Benz være elektriske, og kundene vil kunne velge et elektrisk alternativ for hver modell selskapet produserer. Det vil være en dedikert arkitektur for kompakte personbiler, en for mellomstore til store personbiler, en for høyytelsesmodeller fra AMG og en for lette nyttekjøretøy.

• MB.EA vil dekke alle mellomstore til store personbiler og etablere et skalerbart modulsystem som den elektriske ryggraden for fremtidens EV-portefølje.
  • AMG.EA vil være en dedikert ytelsesplattform for elektriske kjøretøy som adresserer ytelsesorienterte Mercedes-AMG-kunder.
  • VAN.EA innleder en ny æra for spesiallagde elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy som vil bidra til utslippsfri transport.

Porteføljen vokser
Den elektriske porteføljen til Mercedes-Benz vokser i et enormt tempo, og allerede nå kan kundene velge mellom hele syv elektriske personbilmodeller. I løpet av sommeren 2023 vil vi kunne se enda en ny modell på norske veier, nemlig EQE SUV.

- Vi har et elektrisk modellutvalg vi virkelig kan være stolte av, bekrefter Myhre.

Elektrisk dominerer
I 2021 var andelen elbiler for Mercedes-Benz personbiler i Norge på 64 %, og i 2022 står de for hele 82 % av registreringene, noe som viser at høyest andel går på strøm.

- Med bakgrunn i målsettingen om elektrifisering fra fabrikkens side er det naturlig at vi i Norge nå akselererer ambisjonene ettersom vi har et marked som gjør det mulig. Samtidig er det viktig å huske på at noen fremdeles har behov for et alternativ til helelektrisk. Dette gjelder særlig de som ønsker en viss størrelse på bil, og som bruker den over lengre strekninger hvor ladenettverket fremdeles ikke er tilstrekkelig. Derfor viderefører vi for eksempel GLC SUV som nå lanseres som ladbar hybrid med elektrisk rekkevidde på hele 130 km, avslutter Myhre.

Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen. På bildet ser du en EQA 300 4MATIC. Foto: Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen. På bildet ser du en EQB 350 4MATIC. Foto: Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen. På bildet ser du en EQC 400 4MATIC. Foto: Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen. På bildet ser du en EQE 300. Foto: Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen. På bildet ser du en EQE 53 4MATIC+ (SUV). Foto: Mercedes-Benz AG
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen. På bildet ser du en EQS 450+. Foto: Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen. På bildet ser du en EQS 580 4MATIC (SUV). Foto: Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen. På bildet ser du en EQV 300. Foto: Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.