Klarna

Menn kjøper mer blomster, erotikk og smykker: Planlegger oftere Valentinsgave enn kvinner

Del

Mens mer enn en av tre norske menn i et forhold har planlagt å kjøpe noe eller gi sin partner ekstra oppmerksomhet på Valentinsdagen, er det langt færre kvinner som har tenkt å gjøre det samme.

I dagene før Valentinsdagen øker menns kjøp av blomster på nett markant. Det gjelder også nettkjøp av erotiske produkter og smykker, viser statistikk fra Klarna.

Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har foretatt planlegger hele 37 prosent av norske menn i et forhold å gi sin kjære en gave og/eller gjøre ekstra stas på partneren på Valentinsdagen. Den tilsvarende andelen blant kvinner er 20 prosent.

– Spesielt i uken før Valentinsdagen, men også på selve dagen så vi fjor en klar tendens til at menn merkbart økte sine kjøp innenfor typiske gavekategorier som blomster, smykker og accessoirers og erotiske produkter. Med pandemien og den generelt kraftige økningen innenfor netthandel er det ingenting som tyder på at dette endrer seg i år, sier markedsdirektør i klarna Norge, Thomas Elvestad.

Euroflorist: Selger langt mer blomster enn i fjor - like mye rosa som rødt

Ifølge Klarnas salgsstatistikk fra de mer enn 7100 norske nettbutikker som benytter deres betalings- og shoppingløsninger, er det mye som tyder på at mange, og spesielt menn, vil kjøpe en oppmerksomhet til sin partner på Valentinsdagen. 

I forkant av fjorårets kjærlighetsdag økte nettsalget av blomster markant, spesielt blant dem mellom 18 og 25 år. Da økte unge menn sin andel av kjøpene i kategorien med hele 230 prosent. Menn, som vanligvis handler langt sjeldnere blomster på nett enn kvinner, økte sin andel av kjøpene i kategorien fra 17 prosent uken før Valentinsdagen til hele 44 prosent på selve dagen.

– Salget går svært bra om dagen og er allerede nå langt over fjoråret i Norge. Foruten Valentinsdagen er det også morsdag på søndag. Dette gjør at salget blir ekstra høyt inn mot denne dagen, sier communication manager i Euroflorist Scandinavia, Helene Adler, og legger til:

–  Det er fortsatt slik at det går en hel del røde roser, men trenden går mot mer miksede buketter med roser og tulipaner i rosa og rødt. Rosa er minst like populært som rødt.

Menn øker kjøp av smykker og erotiske produkter i “siste liten”

Også innenfor kategoriene smykker og accessoirers og erotiske produkter økte menn signifikant sine innkjøp i uken før og på selve Valentinsdagen, sammenlignet med en gjennomsnittsuke ellers i året. 

– Det er enkelte perioder gjennom året hvor menn øker sin andel av handelen innenfor klassiske gavekategorier, spesielt til kvinner. Sist så vi det i de siste ukene før jul. Før Valentines er ikke økningen like stor, men fremdeles veldig synlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad. 

I Klarnas undersøkelse er det spesielt gruppen 18 til 25 år hvor flest oppgir at de skal kjøpe en gave til partneren eller gi en ekstra oppmerksomhet på Valentinsdagen. Færrest er det i gruppen over 60 år.

Mindre enn 1 prosent kvinner synes de skal betale for første daten selv

Hvis du er single og har planer om å invitere noen ut på en date på Valentinsdagen, er det verdt å merke seg at bare 1 prosent av single kvinner mener det er de som skal betale for den første daten. Hele tre av fire kvinner synes det er best å dele regningen med sin kavaler.

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad
Last ned bilde

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.

Globalt har mer enn 400 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Med mer enn 5000 ansatte og et aktivt tjenestetilbud i 45 land, er Klarna idag en av de høyest verdsatte ikke noterte fintech-selskapene i verden med en verdivurdering på 45,6 milliarder dollar. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom