Medier i Troms skriver flest artikler om Arbeiderpartiet

Den siste måneden før kommune- og fylkestingsvalget er det Arbeiderpartiet som har generert flest medieoppslag i Troms. Omtalen av Ap er også den som skaper mest engasjement i sosiale medier. Det viser en analyse utført av overvåkning- og analyseselskapet Retriever.

Omtalen av Ap i lokal- og regionmediene i Troms har ført til mer enn tre ganger så mange reaksjoner, likes, kommentarer og delinger som neste parti på listen.

-Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. I Troms er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert desidert mest, mer enn hva vi ser på landsbasis. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier analysesjef i Retriever Guro Lindebjerg.

Medier i Troms skriver mest om Ap og Høyre
Medier med nedslagsfelt i Troms har publisert 1300 artikler knyttet til Ap og 1200 artikler knyttet til Høyre den siste måneden. De to partiene står for nesten 40 prosent av partiomtalen.

- I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. I Troms ser vi at særlig Arbeiderpartiet og Høyre har en sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene. Minst omtale får Rødt og MDG, uttaler Lindebjerg.

Datagrunnlag: Redaksjonelle oppslag i papir- og nettmedier med nedslagsfelt i Troms

Retriever er Nordens største leverandør av medieovervåkning, verktøy for redaksjonell research og medieanalyse.Vi gir deg rask tilgang til relevant informasjon fra aviser, magasiner, radio, TV, web og sosiale medier – alt presentert på én digital plattform.

Med internasjonale samarbeidspartnere leverer vi også informasjon til internasjonalt orienterte virksomheter. Retriever eies av norske NTB og svenske TT.

Vi er lokalisert i Oslo, Stockholm, Gøteborg, København og Helsinki med cirka 170 ansatte.

Norsk økonomi er i resesjon: –Er på finanskrisenivå26.3.2020 14:05:00 CETPressemelding

FNI-indeksen bruker mediedata for å måle tilstanden i norsk økonomi. Grunnet koronakrisen og diskusjonen om hvilke virkninger krisen har på norsk økonomi, er indeksen oppdatert med nye tall frem til 24. mars. Oppdateringen indikerer et klart resesjonsbilde, der fallet i konjunkturene allerede er like ille som under finanskrisen. Indeksen er levert av Handelshøyskolen BI og analysebyrået Retriever.