Matsvinndagen: 34% kutt i brødkasting i år

MENY har det siste halvåret hatt en samlet reduksjon i brødsvinn på 34 prosent. Innen et år vil besparelsen i MENY-butikkene tilsvare over 1 million brød. 29. september er FNs internasjonale dag mot matsvinn.

Mari Kristine Kasbo, kategoriansvarlig bakeri i MENY, skal sammen med butikkene redde en million brød på et år. Foto: Michael Johnsen

I Norge kastes mange hundre tusen brød hver dag. Flest hjemme, men også mange allerede i matbutikken. I mars rullet MENY derfor ut et stort brødsvinnprosjekt. Ved hjelp av automatiske stekeplaner i hver butikk, basert på teknologi, algoritmer og salg i sanntid, stekes riktigere mengde brød gjennom dagen. Prosjektet inkluderer også ærlig kundekommunikasjon knyttet til mindre utvalg på kvelden, anbefaling om andre brødfavoritter og mulighet til å kjøpe halvstekte brød som alternativ. Siden mars i år har MENY-butikkene en samlet reduksjon i brødsvinn på over 34 prosent.

- Lykkes vi med å oppnå en reduksjon på minst 30 prosent gjennom et helt år, vil det tilsvare en million sparte brød, noe som igjen betyr 600 tonn redusert CO2-utslipp, sier Mari Kristine Kasbo, kategoriansvarlig bakeri i MENY.

Mål om 50% reduksjon
MENY har som mål å redusere sitt totale matsvinn med 50 prosent innen 2025. Brød, frukt og grønnsaker er svinnverstingene i MENY.

I Norge er matsvinnet på minst 417 000 tonn pr år, tilsvarende 78 kilo per innbygger (kilde: Matvett). Det representerer et CO2-utslipp på 1,26 millioner tonn.

Les om den internasjonale matsvinndagen og matsvinnprosjekter i Norge: https://www.matvett.no/bransje/aktuelt/hele-verden-skal-halvere-matsvinnet-1

Om MENYs brødsvinnprosjekt: Skal redde en million brød fra å bli kastet | Meny.no

Slik bruker du opp brødet ditt: Slik unngår du å kaste gammelt brød | Meny.no

Slik jobber MENY med svinn: Dette gjør MENY for å redusere matsvinn | Meny.no

MENY er Norges største supermarkedkjede med 184 butikker og en omsetning på 21,3 MRD i 2020. Hos MENY får kundene alt påhandlelisten, inkludert ferskvare. Vi skaper matglede og gir våre kunder den beste handleopplevelsen ved å ha stort utvalg, god kvalitet, matfaglige medarbeidere, høy personlig service – samt muligheter for gode kjøp gjennom hundrevis av billige varer. MENY - som også tilbyr det samme utvalget til de samme prisene levert hjem på døra (meny.no) - er en del av NorgesGruppen.