Matstreif – bli med på hele Norges matfestival

Den 6. til 7. september er det duket for Matstreif, Norges største nasjonale matfestival, på Rådhusplassen i Oslo. Her samles rundt 170 lokale utstillere fra hele landet for å gi deg smaken av Norge.

Godt over hundre tusen publikummere besøker Matstreif hvert år for å møte, snakke og kjøpe mat fra lokale matprodusenter- og utstillere fra hele landet.

Matstreif er et utstillingsvindu og en møteplass for aktørene i mat- og drikkenæringen i Norge, og i helgen fylles Rådhusplassen av bugnende matfat med lokale smaker, drikke og spesialiteter fra lokale matprodusenter fra hele Norge. Nytt av året er en rekke matfaglige kurs og aktiviteter for ungdom og barn.

Årets Matstreif retter seg spesielt mot ungdom, og markerer deres plass i byggingen av Matnasjonen Norge – en nasjon som er kjent og anerkjent for mat og drikke av høy kvalitet.

Økende interesse for lokalmat

- Matstreif er et fantastisk utstillingsvindu for det store mangfoldet av lokal mat og drikke som produseres over hele landet. Vi ser at omsetningen fortsatt øker, og vi er snart halvveis på veien til å nå målet om en lokalmat omsetning på 10 milliarder i 2025. Det er jeg veldig fornøyd med, sier Olaug Vervik Bollestad landbruks- og matminister.

Matstreif er et årlig arrangement i regi av Innovasjon Norge på oppdrag av Landbruks- og matdepartementet. I år er 15. året på rad at Matstreif blir arrangert.

- Vi ser frem til å vise noe av all den fantastiske lokalproduserte maten som finnes rundt om i Norge. Vi ser en økende interesse for lokalprodusert mat både hos forbruker og jordbrukere. Dette er en spennende utvikling som vi gleder oss til å følge videre, sier Inger Solberg, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge.

Siden 2010 har lokalmatsalget mer enn doblet seg, og det ble omsatt lokal mat og drikke for 4,97 milliarder kroner i 2018, viser tall gjort av Norstat og Mediacom Brandtracker for Matmerk 2017.

Smakebiter fra årets program:

Foto:Tom Hansen
Foto: Tom Hansen

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.