Markant opptrapping i sykehusstreiken

Unio varsler i dag et nytt stort streikeuttak. 245 nye Unio-medlemmer ved sykehusene vil være i streik fra mandag. Dermed er 863 medlemmer i Unio i streik ved helseforetakene. De fleste, 538 i tallet, er sykepleiere. Men et betydelig antall radiografer, fysioterapeuter, ergoterapeuter og andre Unio-grupper ved sykehusene har også lagt ned arbeidet grunnet arbeidskonflikten med Spekter.

Unio varsler utvidelse av sykehusstreiken fra mandag. Her er streikende i Bergen. Foto: Unio.

-  Streikeviljen blant medlemmene er fortsatt meget stor, sier leder Lill Sverresdatter Larsen i Unio Spekter. – Vi trapper nå opp for å legge ytterligere press på Spekter og helseforetakene. Vi ønsker ikke å ramme pasientene, men å få motparten tilbake til forhandlingsbordet. Det handler om livsviktig investering i livsnødvendig kompetanse, sier Lill Sverresdatter Larsen.

Hun legger til at streikeviljen er ytterligere stryket etter nyheten om at Spekter hadde gitt 3,1| prosent til de ansatte i Vinmonopolet - etter at det ble sagt at ingen grupper ville få mer enn 2,82. prosent.

Opptrappingen i streiken foregår ved de samme sykehusene som allerede er ute i streik. Ved Martina Hansens Hospital og Helse Bergen – Hagavik retter uttaket seg direkte mot den elektive, kirurgiske virksomheten.

–         Det er beklagelig for de som får behandling utsatt, men det skal ikke være fare for liv og helse. Ingen av sykehusene har fremmet en eneste dispensasjonssøknad knyttet til dette heller, noe som bare understreker at det er en ansvarlig streik som føres. Det er vi innstilt på å fortsette med, sier Lill Sverresdatter Larsen.

Her er det nye uttaket som ble meldt arbeidsgiver klokken 14.00 og uttaket gjelder fra arbeidsdagens start mandag.

Fordeling av fase 4 på virksomheter

Oslo Universitetssykehus HF

Universitetssykehuset Nord-Norge HF

St. Olavs Hospital HF

Akershus Universitetssykehus HF

Martina Hansens Hospital AS

Helse Bergen HF

Sykehuset Østfold HF

Fordeling av fase 4 på forbund

Norsk Sykepleierforbund

Norsk Fysioterapeutforbund

Norsk Radiografforbund

Forskerforbundet

Norsk Ergoterapeutforbund

Akademikerforbundet

Det norske maskinist forbund

Utdanningsforbundet

Totalt

Totalt uttak fordelt på virksomheter

Akershus Universitetssykehus HF

Helse Bergen HF

Helse Møre og Romsdal HF

Helse Nord-Trøndelag HF

Martina Hansens Hospital AS

Oslo Universitetssykehus HF

St. Olavs Hospital HF

Sykehuset Østfold HF

Universitetssykehuset Nord-Norge HF

Totalt

Totalt uttak fordelt på forbund

Norsk Sykepleierforbund

Norsk Fysioterapeutforbund

Norsk Radiografforbund

Forskerforbundet

Norsk Ergoterapeutforbund

Akademikerforbundet

Utdanningsforbundet

Det norske maskinist forbund

Totalt

Streikeleder Lill Sverresdatter Larsen tar ut enda flere medlemmer i sykehusstreiken fra mandag. Foto: Unio.

Flere voksne vil bli sykepleiere23.7.2021 12:41:10 CEST | Pressemelding

Mens antall yngre søkere til sykepleien går ned, viser tall fra Samordna opptak at flere i aldersgruppen 30 til 49 år har søkt om studieplass i sykepleie. Koronapandemien er trolig en av grunnene til at flere eldre ønsker å bli sykepleiere. – Koronapandemien har gjort folk oppmerksomme på sykepleiernes avgjørende betydning for pasienter og befolkningen, sier forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen.

Stengte døra for tvungen lønnsnemnd16.6.2021 12:00:00 CEST | Pressemelding

Da Unio Spekter ble kalt inn til arbeidsministeren onsdag med trussel om ny tvungen lønnsnemnd, bestemte forhandlingsleder Lill Sverresdatter Larsen seg for å stenge den veien. – Nå er vi tatt i tvungen lønnsnemnd to ganger på rappen. Det var helt klart da vi var hos statsråden at vi ikke ville få streike videre ved sykehusene. Da bestemte vi oss for heller å be om en frivillig nemnd. Det gir oss flere muligheter, sier Larsen.