Markant opptrapping i sykehusstreiken

Unio varsler i dag et nytt stort streikeuttak. 245 nye Unio-medlemmer ved sykehusene vil være i streik fra mandag. Dermed er 863 medlemmer i Unio i streik ved helseforetakene. De fleste, 538 i tallet, er sykepleiere. Men et betydelig antall radiografer, fysioterapeuter, ergoterapeuter og andre Unio-grupper ved sykehusene har også lagt ned arbeidet grunnet arbeidskonflikten med Spekter.
Unio varsler utvidelse av sykehusstreiken fra mandag. Her er streikende i Bergen. Foto: Unio.

-  Streikeviljen blant medlemmene er fortsatt meget stor, sier leder Lill Sverresdatter Larsen i Unio Spekter. – Vi trapper nå opp for å legge ytterligere press på Spekter og helseforetakene. Vi ønsker ikke å ramme pasientene, men å få motparten tilbake til forhandlingsbordet. Det handler om livsviktig investering i livsnødvendig kompetanse, sier Lill Sverresdatter Larsen.

Hun legger til at streikeviljen er ytterligere stryket etter nyheten om at Spekter hadde gitt 3,1| prosent til de ansatte i Vinmonopolet - etter at det ble sagt at ingen grupper ville få mer enn 2,82. prosent.

Opptrappingen i streiken foregår ved de samme sykehusene som allerede er ute i streik. Ved Martina Hansens Hospital og Helse Bergen – Hagavik retter uttaket seg direkte mot den elektive, kirurgiske virksomheten.

–         Det er beklagelig for de som får behandling utsatt, men det skal ikke være fare for liv og helse. Ingen av sykehusene har fremmet en eneste dispensasjonssøknad knyttet til dette heller, noe som bare understreker at det er en ansvarlig streik som føres. Det er vi innstilt på å fortsette med, sier Lill Sverresdatter Larsen.

Her er det nye uttaket som ble meldt arbeidsgiver klokken 14.00 og uttaket gjelder fra arbeidsdagens start mandag.

Fordeling av fase 4 på virksomheter

Oslo Universitetssykehus HF

Universitetssykehuset Nord-Norge HF

St. Olavs Hospital HF

Akershus Universitetssykehus HF

Martina Hansens Hospital AS

Helse Bergen HF

Sykehuset Østfold HF

Fordeling av fase 4 på forbund

Norsk Sykepleierforbund

Norsk Fysioterapeutforbund

Norsk Radiografforbund

Forskerforbundet

Norsk Ergoterapeutforbund

Akademikerforbundet

Det norske maskinist forbund

Utdanningsforbundet

Totalt

Totalt uttak fordelt på virksomheter

Akershus Universitetssykehus HF

Helse Bergen HF

Helse Møre og Romsdal HF

Helse Nord-Trøndelag HF

Martina Hansens Hospital AS

Oslo Universitetssykehus HF

St. Olavs Hospital HF

Sykehuset Østfold HF

Universitetssykehuset Nord-Norge HF

Totalt

Totalt uttak fordelt på forbund

Norsk Sykepleierforbund

Norsk Fysioterapeutforbund

Norsk Radiografforbund

Forskerforbundet

Norsk Ergoterapeutforbund

Akademikerforbundet

Utdanningsforbundet

Det norske maskinist forbund

Totalt

Streikeleder Lill Sverresdatter Larsen tar ut enda flere medlemmer i sykehusstreiken fra mandag. Foto: Unio.

Unio er med omlag 400.000 medlemmer i 14 forbund Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning.

Vi er partipolitisk uavhengig. Unio vil være hovedorganisasjonen som best ivaretar universitets- og høgskoleutdannedes interesser.

Vi arbeider for høyere verdsetting og anerkjennelse av kunnskap, forskning, kompetanse og ansvar.

En del av økningen i antall medlemmer kan være et resultat av at arbeidslivet, og særlig offentlig sektor, har hatt et økende behov for ansatte med høyere utdanning, og at organisasjonsgraden i offentlig sektor er høy.

Samtidig kan medlemsøkningen tyde på at flere ser verdien av en hovedorganisasjon som kjemper for høyere anerkjennelse og større verdsetting av høyere utdanning.

Behovet for ansatte med høyere utdanning er stort. De bidrar til å sikre kvalitet i offentlige tjenester, forskning i verdensklasse og trygghet og tillit i samfunnet.

Ragnhild Lied er Unios leder.

Vi har 14 forbund med medlemmer som er på jobb for Norge hver dag.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Unio på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

En svale gjør ingen sommer16.2.2024 09:35:00 CET | Pressemelding

De foreløpige TBU-tallene viser at offentlig ansatte har kommet bedre ut enn mange andre grupper. - Vi har tidligere sett at lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsramma. Unio er derfor fornøyd med å ha forhandlet frem et godt resultat for offentlig sektor etter mange år med en dårlig lønnsutvikling for høyt utdannede. Fjorårets oppgjør har også ført til at likelønnsgapet er noe redusert. Men en svale gjør ingen sommer, sier Unio-leder Ragnhild Lied.