Marint avfall fra hele verden utstilles i Oslo

Denne uken kommer verden til Oslo for å redde havet, og Hold Norge Rent sørger selvsagt for å sette søkelyset på marin forsøpling.
Avfall fra Sørkinahavet. Foto: Hold Norge Rent

Our Ocean 2019 samler myndigheter, næringsliv, forskere og sivilsamfunn fra hele verden i Oslo 23. - 24. oktober for å sette fokus på verdenshavenes utfordringer.

I forbindelse med årets konferanse inviterer Hold Norge Rent, REV Ocean og Katapult Ocean til installasjonen «Our Ocean Art Container» på Jernbanetorget i Oslo.

Hold Norge Rent bidrar med utstillingen «Marine Litter: A Global Challenge» sammen med Ocean Conservancy, Oslofjordens Friluftsråd, Empower, Prestgaard/Andersen og Team Rubicon Norge.

«Marine Litter: A Global Challenge» forteller historien om marin forsøpling som global miljøutfordring gjennom tekst, bilder, kunst, innovasjon, interaktivitet og marint avfall fra hele verden.

- Utstilling viser frem avfall som har blitt samlet inn på 15 forskjellige strandryddeaksjoner rundt om i verden, forteller Hold Norge Rents Joachim Engelstad som er prosjektleder for utstillingen.

Til denne utstillingen har Hold Norge Rent mottatt marint avfall fra Atlanterhavet, Stillehavet, Middelhavet, Østersjøen, Mexicogolfen, Det indiske hav og Sørkinahavet.

- Felles for avfallet er at det er en stor andel av både forbruker- og fiskerirelatert avfall, forteller Engelstad.

Our Ocean Art Container er gratis for publikum og varer frem til og med lørdag 26. oktober.

Utstillingen er muliggjort med støtte fra Klima- og miljødepartementet og med arrangementsledelse i regi av Medvind.

Ta kontakt med Hold Norge Rent på post@holdnorgerent.no eller 40001438 for mer informasjon, bilder eller intervjuavtaler.

Joachim EngelstadFagleder for hav og internasjonalt arbeid

Joachim er ekspert på marin forsøpling, ansvarlig for Hold Norge Rent-konferansen 2020 og vårt SAM-nettverk.

Tel:93202065joachim@holdnorgerent.no

Avfall fra Sørkinahavet. Foto: Hold Norge Rent
Marin forsøpling fra hele verden utstilles i Oslo denne uken. Foto: Hold Norge Rent
Møt Team Rubicon Norge på Jernbanetorget denne uken. Foto: Hold Norge Rent