Lørdag 16. mars er det Vårryddedagen!

Årets første nasjonale ryddedugnad, Vårryddagen, er rett rundt hjørnet! Det er et sikkert vårtegn når snøen smelter og søpla titter frem. Hold Norge Rent håper alle vil bli med å rydde naturen ren og pen før fuglene starter hekketiden.

Vårryddedagen er årets første nasjonale ryddedugnad - bli med ut lørdag 16. mars! Foto: Erik Kirkman / JS

Det er straks klart for årets første ryddedugnad!

Under Vårryddedagen lørdag 16. mars bidrar familier, vennegjenger, næringsliv, kommuner, frivillige, avfallsselskap, lag og foreninger og mange, mange flere til en ren natur.

Alle kan bidra på Vårryddedagen. Finn et område som trenger opprydding, gjerne i nærheten av der du bor. Dette kan for eksempel være langs en elv, strand eller innsjø. Det er spesielt viktig å rydde områder med mye fugl slik at de kan hekke i rene områder uten søppel.

– Målet med Vårryddedagen er å ha en felles ryddedag når søppelet kommer til syne etter snøsmelting og før hekketiden er i gang for fullt, sier Heidi Gromstad, fagansvarlig for opprydding i Hold Norge Rent.

Fjerner store mengder søppel

Vårryddedagen bidrar hvert år til å fjerne store mengder søppel fra norsk natur før ferdselsforbudet trer i kraft 15. april. Alt som trengs er et par hansker, sekk eller pose og en plan for avfallshåndtering før man går ut og plukker søppel.

Sjekk vår arrangementskalender om det er noen organiserte ryddeaksjoner i ditt område: Hold Norge Rents arrangementskalender.

NB! Grunnet is og snø, gjennomføres Vårryddedagen hovedsakelig i Sør-Norge, på Vestlandet, i deler av Midt-Norge og i Rogaland og med værforbehold for Nord-Norge og i innlandet. Flere steder i landet starter ferdselsforbudet allerede 15. mars, og i disse områdene er det ikke tillatt å rydde på Vårryddedagen.

null
Hold Norge Rent jobber for å gjøre det enkelt for frivillige over hele landet å delta på Vårryddedagen. Foto: Erik Kirkman / JS

Bli med å feire Hold Norge Rent - vi fyller 10 år!

Årets hovedarrangement for Vårryddedagen finner sted i Kristiansand lørdag 16. mars i samarbeid med flere lokale aktører. I tillegg til markering av Vårryddedagen er dette også den første av flere feiringer for Hold Norge Rent i anledning vårt 10-årsjubileum. Det blir ryddeaksjoner, taler og mat sammen med lokale frivillige.

Ryddingen skjer på litt ulike lokasjoner, men alle samles 12:30 med søppel på brygga for å vise frem hvor mye som er ryddet denne dagen. Det blir selvsagt noen konkurranser og litt underholdning!

Finn ryddeutstyr på ryddenorge.no

Med støtte fra Handelens Miljøfond og Senter mot marin forsøpling (Marfo) deler Hold Norge Rent ut gratis ryddeutstyr til frivillige som vil delta på Vårryddedagen. Finn ditt nærmeste hentepunkt her. Via Rydde kan du finne hentepunkt for gratis ryddeutstyr. Vi har hansker, små poser, søppelsekker og storsekker.

Merethe HommelsgårdKommunikasjonsleder