Presseinvitasjon Vårryddedagen // Rydd søppel med piratene i Nodeviga 16. mars

Lørdag 16. mars arrangeres årets første nasjonale ryddeaksjon for frivillige, Vårryddedagen. Bli med piratene i Nodeviga når søpla på land og under vann ryddes opp av frivillige! Hold Norge Rent inviterer til ryddedugnad på Sørlandet sammen med Kristiansand kommune, Avfall Sør, Søgne Dykkerklubb, Odderøya museumshavn og flere lokale samarbeidspartnere.

Vårryddedagen er årets første nasjonale ryddedugnad - bli med ut lørdag 16. mars! Foto: Thomas Kirkman / JS

Gjør det til en helg for havet!

Som en kystnær by står Kristiansand overfor betydelige utfordringer knyttet til marin forsøpling. Søppel som kastes og forlates langs kystlinjen utgjør en trussel mot vårt marine økosystem, samt fugle- og dyrelivet. Derfor ønsker vi å samle så mange som mulig til å rydde søppel lørdag 16. mars.

Frivillige rydder der de ønsker, enten i nabolaget, langs en tursti eller en strand, men vi håper flest mulig blir med å rydde på lørdagsmorgen sammen med oss. Alle oppfordres til å ta med «fangsten» sin til Nodeviga der piratene og mye moro venter.

Hvor mange kilo klarer vi å samle? Vi vil se hva som er funnet! Sammen registreres søppel i en database, ryddnorge.no, før vi kaster det i en kontainer og får veid det.

Bli med å feire Hold Norge Rent - vi fyller 10 år!

Dagen markerer åpningen av de nasjonale ryddedugnadene, og i tillegg til markering av Vårryddedagen er dette også den første av flere feiringer for Hold Norge Rent, i anledning vårt 10-årsjubileum.

Det er ikke tilfeldig at vi har valgt nettopp dette stedet for vår første markering: Kristiansand kommune er mangeårig samarbeidspartner av Hold Norge Rent og en av Norges mange foregangskommuner i arbeidet mot forsøpling.

Program for dagen:

10-14.00: Aktiviteter på museumshavna
11.00-14.00: Servering av vafler, is og boller ved museet
10-12.00: Ryddeaksjoner
12-12.30: Offisiell åpning: Søppelet samles på brygga, sammen veier vi det og registerer på ryddenorge.no
12.30-13.00: Taler og underholdning, samt utdeling av premie på 2500 kroner
13.00-14.00: Suppe fra matbod, vafler, boller og is fra museet
14.00: Nedrigging og avslutning

NB! Med forbehold om eventuelle endringer i programmet.

null
Søpla og hestehovene titter frem: Et sikkert vårtegn er at det dukker opp søppel i takt med at snøen smelter. Foto: Thomas Kirkman / JS

Samarbeidspartnere denne dagen:

• Odderøya museumshavn
  • Søgne Dykkerklubb
  • Pirater fra Rosegården barne- og ungdomsteater
  • Fremtiden i våre hender
  • Naturvernforbundet
  • Geitmyra matkultursenter for barn
  • Avfall sør
  • Kristiansand kommune

Ryddeutstyr: Det blir delt ut ryddesekker og hansker, samt annet nødvendig utstyr på selve dagen - men ta gjerne med egne hansker dersom mulig. Alle oppfordres til å kle seg etter forholdene.

Mat: Geitmyra matkultursenter for barn står med sin nye foodtruck i havna og juniorkokkene serverer deilig suppe til alle som har bidratt til å rydde. På Odderøya museumshavn serveres rykende, ferske vafler og kaffe til sultne pirater.

Alle oppfordres til å ha med egen kopp/flaske til drikke.

Pirater fra Rosegården barne- og ungdomsteater deltar: Piratene blir med på ryddeaksjoner og aktiveter i Nodeviga. Det er muligheter for barn å få pirat-sminke.

Gjør det til en helg for havet!

Fredag 15.mars er det Festkveld for havet. Festkveld for havet | Facebook

Søndag 17.mars er det Barnas store sjømatfest

Lenker til årets arrangement:

Påmelding presse: Send e-post til merethe@holdnorgerent.no for å lage avtaler om intervju eller spørsmål.

Dette er Vårrydddagen:

Vårryddedagen er et nasjonalt tiltak der frivillige i hele Norge rydder områdene som er snøfrie før fuglene starter sin hekketid. På denne dagen bidrar familier, vennegjenger, næringsliv, kommuner, frivillige, avfallsselskap, lag og foreninger og mange, mange flere til en ren natur.

Vårryddedagen gjennomføres med støtte fra Handelens Miljøfond.

Merethe HommelsgårdKommunikasjonsleder