Marianne Sveen slipper første singel fra debutalbumet

Foto: Paal Audestad

Fem år etter at Marianne Sveen gikk av scenen med Katzenjammer for siste gang, er hun til høsten klar med solodebutalbumet Next of Kin.

Hør den ferske singelen «Look Away» her!

Etter ett tiår som vokalist, multi-instrumentalist, låtskriver og entertainer i suksessgruppa Katzenjammer, bestemte Marianne Sveen seg for å forlate bandet. Det var et stille farvel med musikken, venninnene og bandet som hadde vært nesten hele hennes liv fra 2005, som tok dem ut i verden der de solgte til gull og spilte for fulle hus og utsolgte festivaler fra England og Tyskland til Australia til USA.

Tiden var inne for å gå videre, for å dyrke musikken som vokste på innsiden som var så annerledes en den som ble spilt på utsiden. Da hun gikk ut av bandet var det for å omfavne dette nye prosjektet med hele seg.

Denne første singelen fra Next of Kin, «Look Away», handler om å gå ut av relasjoner der det ofte er tilknyttet en forventning om at man skal holde sammen uansett hva - som nær familie, eller andre du har hatt med deg hele livet.

– Mange blir værende lenge i destruktive relasjoner, fordi det kan føles lettere å stå i det enn å gå ut av det. Men noen ganger koster det mer å reparere og vedlikeholde, enn å gå videre. Og noen ganger må man sette seg selv først, for å kunne være den beste utgaven av seg selv, sier Marianne om låta.

Foto: Paal Audestad
Singelcover for «Look Away»

Vi representerer deLillos, CC Cowboys, Oslo Ess, The Dogs, Ole Paus, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Magne Furuholmen, Anna Kajander, Temporary, Marianne Sveen, Raga Rockers, Michael Krohn, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, WE, Rokusho, Narum, Casa Murilo, Jess Morgan, Munroe / Knutsen, Waaktaar & Zoe, The Sleepends, Beckstrøm Kvartett, duve, Ingrid Lovise, Påls butikk, Trang Fødsel, Samuelsen, Zuma, Edeema, Pine Lake, daelen, Follow That Dream, The Contenders, Norwegian Thunderboys og 4ETG.

Casa Murilo slipper én singel til fra kommende album7.8.2020 07:42:00 CESTPressemelding

Hør den nye singelen «Secret Sun» her! Alle vet at Pulp-frontfigur Jarvis Cocker er den kuleste personen på jordens overflate. «Secret Sun» er Casa Murilos kjærlighetsbrev til mannen som «rulte Cool Britannia» gjennom 90-tallet. Faktisk var det Pulps historiske opptreden på Glastonbury i 1998 som inspirerte bandets medlemer Dan Hesketh og Chris Winfield til å plukke opp hver sin gitar for å lage musikk. – Uansett hvordan musikksmakene våre har forandret seg gjennom årene, har vi alltid funnet veien tilbake til britpopen som formet somrene da vi var ungdommer. Ingen har spilt en større rolle i det enn Jarvis, forteller Chris. «Secret Sun» er en upbeat sommerlåt som umiddelbart griper tak i oppmerksomheten og nekter å slippe tak. Det er låta som under de lange sommernettene umiddelbart vil ta deg tilbake til de beste somrene du har opplevd. Albumet Summer 1998 er ute 21. august.

Selected Temptations er ute med «Purple Woods»31.7.2020 12:11:52 CESTPressemelding

Selected Temptation er et nytt samarbeidsprosjekt fra bestående av artisten Mark Lean (Marius Koss), og produsentene BlueC (Adrian Tønnesen) og Fred Tâter (Fredrik Sæterdal). Den første singelen, «Purple Woods», er ute i dag, og er unik i sin stil som befinner seg innenfor neo-soul-jazz-segmentet. Singelen kan høres her. Mark Lean er vokalist, produsent og frontfigur. Han har hentet inspirasjon til musikken sin fra det urbane i Brooklyn i New York hvor han tilbrakte tre år og utviklet musikken sin i samarbeid med noen av de største produsentene innenfor sjangeren der. BlueC er produsent med spesiell kompetanse på piano. Han har hentet mye inspirasjon fra da han studerte på Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA) som klassisk pianist og produsent. Fred Tâter er produsent og utviklet mye av sin kompetanse da han studerte på New Zealand. Sangen utgis av plateselskapet Red 'Lephnt. Kontaktperson er Red 'Lephnts CEO Emilie Eriksen: us@redlephnt.com.

Eksklusivt Lars Lillo-Stenberg-album slippes digitalt24.7.2020 09:09:48 CESTPressemelding

https://orcd.co/fromthebeginning Hør From The Beginning her! I dag kan du høre et splitter nytt coveralbum fra deLillos-frontfigur Lars Lillo-Stenberg. Denne plata, som har fått navnet From The Beginning, ble innspilt da landet var nedstengt. Albumet er en del av en konsertserie til støtte for og med hjelp fra Oslos største platebutikk, Big Dipper, hvor man kunne kjøpe vinylutgaven av plata i 24 timer etter konsertstart. Ettersom dette skjedde tidligere i sommer, vil albumet aldri bli fysisk tilgjengelig igjen. Om du ikke fikk henda dine i et eksemplar, er det nå heldigvis mulig å høre From The Beginning der du strømmer musikk. Her framfører Lillo-Stenberg låter av flere av hans favorittartister, og resultatet er en nydelig akustisk fullengder med covre av The Beatles, Neil Young, James Taylor, CSNY, Supertramp, John Martyn, ELP, Fleetwood Mac, The Allman Brothers Band, Loudon Wainwright III, og Francisco Tárrega.

Ingrid Lovise er ute med første singel fra kommende debutalbum17.7.2020 08:23:00 CESTPressemelding

Hør «This Will Get an Oscar» her! Hvis Taylor Swift og John Mayer fikk en datter, ville det vært Ingrid Lovise. «This Will Get an Oscar» er den første singelen fra hennes debutalbum Half of Her Heart - And The Other Part. De beste historiene er gjerne fra om helt normale folk og hverdagen deres, men det er noe som skjer når det blir filmatisert og vist frem på et lerret. Som om disse hverdagslige hendelsene er noe helt spektakulært. Ofte ser en på filmen og ønsker at ens eget liv var like pulserende, og når en gjennomskuer det hverdagslige i filmen, kan en har disse øyeblikkene selv i det enkle. Dette er grunnideen bak «This Will Get an Oscar», som handler om hverdagsmagien som skapes i de små øyeblikkene med venner, familie, og partnere; minnene vi har med oss hele livet. Du er hovedkarakteren i ditt eget liv, og det er lov å leve seg inn i det og oppleve det store i det små.

Casa Murilo er ute med nostalgibomben «Summer ’98»17.7.2020 08:12:00 CESTPressemelding

Hør Summer ’98» her! 90 dager i hjemmekarantene viste seg å være den mest kreative og produktive perioden i Casa Murlos karriere. Det var da Dan Hesketh og Chris Winfield vendte seg til nostalgien for å flykte fra hverdagen. Mens minner ble delt og historier ble fortalt og nedskrevet, endte de som oftest opp med å snakke om sommeren i 1998, den beste noensinne for dem. Etterhvert som ukene gikk begynte en konseptidé å ta form; en slags brit-pop-opera med en tenåring i protagonistens sko. Dette er det kommende albumet Summer 1998. Åpningssporet «Summer ’98» etterfølger førstesingelen som er den vemodige historien om ung romantikk i «The 132 to Hempstead Valley Drive». Noe av det magiske her er at disse låtene og resten av skiva er spilt inn med et par laptoper, USB-mikrofoner, gitarer og keyboards. Likevel høres det ut som helt autentisk brit-pop, som snytt ut av 90-tallet. Det mye glede, feel-good-vibber og sommerlige følelser å baske seg i når Dan og Chris inviterer lytterene til å lu

Trang Fødsel er ute med «Her skal vi bygge og her skal vi bo»10.7.2020 08:32:00 CESTPressemelding

Den nye singelen kan høres her! Siden Trang Fødsel gikk i studio for første gang i 1996, har de gitt oss flere store hits som «Kursiv», «Feber», «Drømmedame» og «Livet er helt ålreit». Bandet lever fremdeles i beste velgående både live og i studio, og har de siste par årene sluppet singler som «1000 karameller» og «Jeg er faen meg det beste som har skjedd deg». I dag er Hans Petter Aaserud og resten av bandet tilbake med ferske varer i form av singelen «Her skal vi bygge og her skal vi bo». På denne låta ser Aaserud tilbake på hvor livet har ført ham; at han vokste opp på Bjørkelangen, studerte i Bergen, fikk barn i Oslo, men endte opp i Asker. – Og hvorfor det? Jeg kunne like gjerne endt opp et helt annet sted, med helt andre venner og et ganske annet liv, sier Aaserud. – Men jeg er fornøyd da, heldigvis. Det hadde jeg kanskje vært hvor som helst?