Mange stemmer - felles kamp – hvordan skape et samfunn der alle kvinner har samme rettigheter?

Torsdag 19. november 2020 inviterer MiRA-Senteret til sin årlige nasjonalkonferanse: «Mange stemmer-felles kamp» om minoritetskvinnebevegelsen, interseksjonelt likestillingsarbeid og representasjonsmuligheter i dagens samfunn. Konferansen foregår i år digitalt!

Minoritetskvinner blir i dag utsatt for andre, og flere, former for diskriminering i samfunnet enn kvinner i majoritetsbefolkningen. Kompleksiteten i deres situasjon er likevel ofte lite nyansert. Når MiRA-Senteret inviterer til digital konferanse den 19.november retter vi derfor søkelyset mot både historiske og nåtidige representasjonsmuligheter og ser nærmere på nødvendigheten av en interseksjonell likestillingspolitikk. En likestillingspolitikk som fremover må ha som målsetning å gi alle kvinner de samme representasjonsmulighetene i det offentlige rom.

Blant foredragsholderne er forsker og grunnlegger av An-Nisa Society Humera Khan (UK), samfunnsdebattant Nancy Herz, direktør av organisasjonen Manifold Rahwa Yohaness, sosiolog og forfatter Linn Stalsberg, leder av Rødts antirasistiske og minoritetspolitiske utvalg Sofia Rana, inkluderingspolitisk leder i SV Marian Hussein, kvinnesaksaktivist Inge Ås, sosiolog Susan Rakhsh og MiRA-Senterets leder Fakhra Salimi. Konferansen vil i tillegg berikes gjennom ulike kulturelle innslag fra musiker Busi Ncube og dramatiker Camara Lundestad Joof.

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet Grunde Almeland (V) åpner konferansen.

For mer informasjon om arrangementet og fullstendig program: www.mirasenteret.no

Presse oppfordres til å ta kontakt.
Kontaktperson: Fakhra Salimi, fsalimi@mirasenteret.no  tlf. 92 01 99 62.

Følg saker fra MiRA-Senteret

Siste saker fra MiRA-Senteret

MiRA-Senterets 30-års jubileumsarrangement!23.10.2019 09:44:25 CESTPressemelding

MiRA-Senteret feirer i år 30 år. I tre tiår har vi vi jobbet for empowerment av minoritetskvinner. Vi har kjempet for å få til en voldsforebyggende rettighetspolitikk, bygget opp et landsdekkende nettverk og synliggjort minoritetskvinners egne ressurser på mange ulike plan. Dette må vi feire! Søndag 27. oktober inviterer vi til jubileumsarrangement på Cosmopolite Scene i Oslo, der sterke stemmer og uttrykk skal stå i fokus.

Empowerment-frokost med minoritetskvinner18.2.2019 08:00:00 CETPressemelding

H.M. Dronning Sonja vil være tilstede under arrangementet Fredag 8. mars - den internasjonale kvinnedagen Melahuset: 10.00 – 11.45 Mariboes gt. 8, 0183 Oslo 8. mars, den internasjonale kvinnedagen, er av stor betydning for kvinner og unge jenter med minoritetsbakgrunn i Norge. Mange opplever at både strukturelle barrierer og patriarkalske tradisjoner hindrer deres frihet. Kampen mot alle former for kvinneundertrykking har alltid vært sentralt for MiRA-Senteret, som fyller 30 år i år. Vi skal starte dagen med Empowerment-frokost for å sette fokus på utfordringer og for å styrke minoritetskvinnekamp. Arrangementet er i samarbeid med Melahuset. Program: Musikk ved Tseng Wei Ting Gratulerer med dagen/ Fakhra Salimi leder av MiRA-Senteret Likestillingsutfordringer for unge kvinner med minoritetsbakgrunn/ Samfunnsdebattant Nancy Herz Kvinnesolidaritet og fellesskap / Likestilling og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm Slampoesi av Sofia Estifanos Musikk ved Sibusisiwe Ncube Begrenset antall