Mange søknader fra lokalradioer som ønsker å digitalisere
Det årlige støttebeløpet en søker kan motta, økte tidligere i år til 1,5 millioner kroner. 17 virksomheter har søkt om 30,7 millioner kroner til å bygge ut digitale lokalradionett rundt om i landet. Omkring halvparten av støtten på 21 millioner kroner som er foreslått fordelt neste år, skal øremerkes prosjekter som bidrar til å digitalisere lokalradioene.
– Digitaliseringsarbeidet er ressurskrevende, og det er nok mye av grunnen til at så mange lokalradioer og utbyggere av digitale lokalradionett nå har søkt digitaliseringsstøtte, sier Velsand.
Et viktig bidrag til mediemangfoldet
Medietilsynet deler ut støtte til lokalkringkasting fra ordningen om tilskudd til lokale lyd- og bildemedier. Søknadsfristen for 2021 gikk ut 25. november, og det kom til sammen inn 394 søknader med en samlet søknadssum på 62,3 millioner kroner.
Støtteordningen er et viktig bidrag i arbeidet med å opprettholde mediemangfoldet i Norge. I tillegg til støtte til digitalisering, kan lokale programproduksjoner og kompetanse- og utviklingsprosjekter for lokalradio og lokal-tv få støtte. Lokale språklige minoritetsradioer og nasjonale bransjesammenslutninger innenfor lokalkringkastingsområdet kan få driftsstøtte.
Medietilsynet forventer å kunne gi svar til søkerne i løpet av mars neste år, etter at fagutvalget for lokalkringkasting har vurdert og laget en innstilling til tilsynet.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom