Klarna

Mange er usikre på prisen på kreditt: Bransjen må rydde opp i «skjulte» kredittkostnader

Del
Hver tredje nordmann vet ikke forskjellen på effektiv og nominell rente. Flere forstod heller ikke hva deres første kredittkjøp egentlig kostet. Ved blant annet å fjerne både start- og administrasjonsgebyrer gjør Klarna det nå langt enklere å få full oversikt.

Forsinkelsesrente, som vanligvis påløper når du betaler for sent, blir også fjernet.

Det er i en representativ undersøkelse Klarna har fått utført at nordmenns usikkerhet rundt kostnader og sentrale kredittbegreper kommer frem. 

– Det er helt tydelig at både vi og resten av kredittbransjen må bli flinkere til å være åpne rundt hva det faktisk koster å delbetale for et kjøp. Derfor kutter vi alle unødvendige gebyrer og avgifter, inkludert forsinkelsesrenten. Nå trenger kunden bare å forholde seg til en fast rente på det lånte beløpet – ingenting mer. Dette bør flere i kredittbransjen også gjøre, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby. 

Klarna har gjennom det siste året satt i gang et storstilt arbeid over hele Norden for å gjøre kreditt innenfor netthandelen mer bærekraftig, og samtidig jobbe for å sette en ny og mer forbrukervennlig standard for hele kredittbransjen.

3 av 10 er usikre på totalprisen for sitt første kredittkjøp

Klarnas undersøkelse viser også at mer enn 3 av 10, som oppga at de hadde brukt kreditt, ikke forsto den faktiske kostnaden første gang de benyttet dette.

– Klare og tydelige vilkår hvor kunden straks forstår den totale kostnaden må være selve kjernen i all kredittgiving. Slik er det dessverre ikke i dag. Vi vil sette en ny standard hvor kunden bare trenger å forholde seg til en fast rente, ikke delvis skjulte og til tider urimelige gebyrer, sier Østby.

Den effektive renten og den totale kostnaden for det lånte beløpet kommer klart og tydelig frem allerede i kjøpsøyeblikket når du benytter deg av delbetaling med Klarna. Ingen uventede gebyrer eller avgifter legges til.

– Bekymringsfullt at så mange ikke helt forstår prisen for kreditt

– Denne endringen skiller vårt delbetalingsprodukt fra de andre på markedet, men vi håper sterkt at andre aktører vil følge etter og at transparente og bærekraftige kreditter blir den nye standarden. Det er bekymringsfullt at så mange forbrukere ikke helt forstår hva det koster med kreditt, samtidig som bransjen så langt ikke har gjort veldig mye for å gjøre dette tydeligere, sier Østby.

Som markedsleder vil Klarna legge press på både bank- og kredittbransjen for å styrke forbrukervernet, og tilby mer bærekraftige betalinger. Å fjerne alle unødvendige gebyrer er bare ett av flere tiltak som skal gjennomføres. 

For å legge til rette for en åpen og faktabasert diskusjon om kreditt og forbrukslån lanserte Klarna nylig nettsiden Wikipink. Her kan forbrukere enkelt finne opplysninger om Klarnas produkter, tall for purregebyr og inkasso i Norge og hvordan betaling- og shoppingløsningen vil gjøre betaling enda mer forbrukervennlig. Nettsiden vil bli utviklet og oppdatert fortløpende. 

Eksempler på priser for Klarna delbetaling, før og etter fjerningen av gebyrer og forsinkelsesrente

Effektiv rente

Totalkostnad

Kjøpesum

Før endring

Etter endring

Før endring

Etter endring

3 måneders avbetaling

5000 NOK

43,73 %

18,90%

310 NOK

146 NOK

12 måneders avbetaling

5000 NOK

40,79 % 

18,90%

988,90 NOK

484,70 NOK

Kontakter

Bilder

Om Klarna

Klarna
Klarna
Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

21 01 89 91https://www.klarna.com/no/

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com 

Følg pressemeldinger fra Klarna

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Klarna

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye