Mange er usikre på prisen på kreditt: Bransjen må rydde opp i «skjulte» kredittkostnader
Forsinkelsesrente, som vanligvis påløper når du betaler for sent, blir også fjernet.
Det er i en representativ undersøkelse Klarna har fått utført at nordmenns usikkerhet rundt kostnader og sentrale kredittbegreper kommer frem.
– Det er helt tydelig at både vi og resten av kredittbransjen må bli flinkere til å være åpne rundt hva det faktisk koster å delbetale for et kjøp. Derfor kutter vi alle unødvendige gebyrer og avgifter, inkludert forsinkelsesrenten. Nå trenger kunden bare å forholde seg til en fast rente på det lånte beløpet – ingenting mer. Dette bør flere i kredittbransjen også gjøre, sier Norgessjef i Klarna, Geir Østby.
Klarna har gjennom det siste året satt i gang et storstilt arbeid over hele Norden for å gjøre kreditt innenfor netthandelen mer bærekraftig, og samtidig jobbe for å sette en ny og mer forbrukervennlig standard for hele kredittbransjen.
3 av 10 er usikre på totalprisen for sitt første kredittkjøp
Klarnas undersøkelse viser også at mer enn 3 av 10, som oppga at de hadde brukt kreditt, ikke forsto den faktiske kostnaden første gang de benyttet dette.
– Klare og tydelige vilkår hvor kunden straks forstår den totale kostnaden må være selve kjernen i all kredittgiving. Slik er det dessverre ikke i dag. Vi vil sette en ny standard hvor kunden bare trenger å forholde seg til en fast rente, ikke delvis skjulte og til tider urimelige gebyrer, sier Østby.
Den effektive renten og den totale kostnaden for det lånte beløpet kommer klart og tydelig frem allerede i kjøpsøyeblikket når du benytter deg av delbetaling med Klarna. Ingen uventede gebyrer eller avgifter legges til.
– Bekymringsfullt at så mange ikke helt forstår prisen for kreditt
– Denne endringen skiller vårt delbetalingsprodukt fra de andre på markedet, men vi håper sterkt at andre aktører vil følge etter og at transparente og bærekraftige kreditter blir den nye standarden. Det er bekymringsfullt at så mange forbrukere ikke helt forstår hva det koster med kreditt, samtidig som bransjen så langt ikke har gjort veldig mye for å gjøre dette tydeligere, sier Østby.
Som markedsleder vil Klarna legge press på både bank- og kredittbransjen for å styrke forbrukervernet, og tilby mer bærekraftige betalinger. Å fjerne alle unødvendige gebyrer er bare ett av flere tiltak som skal gjennomføres.
For å legge til rette for en åpen og faktabasert diskusjon om kreditt og forbrukslån lanserte Klarna nylig nettsiden Wikipink. Her kan forbrukere enkelt finne opplysninger om Klarnas produkter, tall for purregebyr og inkasso i Norge og hvordan betaling- og shoppingløsningen vil gjøre betaling enda mer forbrukervennlig. Nettsiden vil bli utviklet og oppdatert fortløpende.
Eksempler på priser for Klarna delbetaling, før og etter fjerningen av gebyrer og forsinkelsesrente
Effektiv rente |
Totalkostnad |
||||
Kjøpesum |
Før endring |
Etter endring |
Før endring |
Etter endring |
|
3 måneders avbetaling |
5000 NOK |
43,73 % |
18,90% |
310 NOK |
146 NOK |
12 måneders avbetaling |
5000 NOK |
40,79 % |
18,90% |
988,90 NOK |
484,70 NOK |
Kontakter
Geir ØstbyNorgessjefKlarna Norge
Tel:+47 958 99 672geir.ostby@klarna.comBilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom