Mange dropper hundeforsikring

Bare seks av ti norske hundeeiere har tegnet forsikring på det firbente familiemedlemmet. – Har hunden din en betent livmor som må opereres, koster det gjerne 16 000 kroner, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.
Som nybakt hundeeier er man kanskje ikke klar over hvor dyrt det kan bli om hunden blir syk eller skadet. Foto: iStock

Mange har fått seg hund mens landet har vært nedstengt på grunn av covid-19. En landsrepresentativ undersøkelse, utført av Norstat på vegne av Codan Forsikring, viser at 60 prosent av hundeeierne i Norge har hundeforsikring.

– Vi blir ufattelig glad i hundene våre, og er villige til å strekke oss langt for at de skal ha det godt. Dette medfører at vi punger ut når den firbente trenger behandling, sier kommunikasjonssjef Georg Richvoldsen i Codan forsikring.

Listen over sykdommer og plager hunden kan rammes av, er lang. Ifølge Hundehelse.no er det 12 prosent sannsynlighet for at hunden trenger veterinærbehandling i løpet av ett år. For noen raser er sannsynligheten over 40 prosent.

Akutt sykdom

Ifølge bladet Fuglehunden, er livmorbetennelse hos tisper en akutt og livstruende sykdom som rammer omtrent én av fire usteriliserte tisper før de fyller ti år.

– Som nybakt hundeeier er man kanskje ikke klar over kostnadene som kan komme. Relativt vanlige operasjoner kan være veldig dyre. Hvis livmorbetennelsen gjør at hunden må opereres, kan det bety en regning på 12 000 - 16 000 kroner, avhengig av veterinæren. Da kan det fort bli dyrt uten forsikring, sier Richvoldsen.

Et godt tips er å undersøke stamtavlen før man kjøper valp. Likevel kan det oppstå sykdom som ikke er genetisk betinget, for eksempel gjennom forgiftning eller andre faktorer man ikke alltid kan kontrollere.

Et kjent eksempel er den mystiske, akutte hundesykdommen som brøt ut i Norge i 2019. Plutselig strømmet det inn rapporter om hunder med diaré, og for flere hundeeiere fikk sykdommen verst tenkelige utfall da hunden døde. I dag, ett år etter at utbruddet var over, er det fortsatt ingen som vet helt sikkert hva sykdommen skyldtes.

Ingen velferdsordninger for dyr

– Kjæledyrene våre rammes av sykdom og uhell som oss mennesker. Men det finnes ingen velferdsordninger som hjelper hunder i nød. I stedet er det eieren som, gjennom å betale fra egen lomme, må sørge for dyret sitt. Hundeforsikring er frivillig, men det er lurt å ha tenkt gjennom om denne typen skader er noe du kan og vil dekke selv, eller noe du bør avlaste gjennom en forsikring, sier Richvoldsen.