Magne Furuholmen-kunstverk solgt til 200 fans

Magne Furuholmen foran en del av kunstverket som nå er solgt. Foto: Nina Djærff

I forbindelse med hans kommende tredje soloalbum, White Xmas Lies, lagde Magne Furuholmen et kunstverk som i dag ble forhåndssolgt til fans over hele verden.

Dette kunstverket har blitt delt opp i 200 deler som fordeles på like mange vinylutgaver av albumet, som slippes 25. oktober på Drabant Music. Denne svært limiterte "art-edition"-utgaven ble solgt ut på et blunk. Verket er utformet i Furuholmens typografiske signaturstil - hvordan det ble laget kan du få et innblikk i her.

Som tittelen tilsier er White Xmas Lies et noe annerledes julealbum. Det er et melankolsk vinter-album med julen i fokus bestående av 15 nye original-låter skrevet av Furuholmen, pluss to ganske overraskende cover-låter. Han har her ønsket å lage et album som en motvekt til den glatte og intetsigende julemusikken som pøses ut hvert år, i en tilsynelatende uendelig strøm av dårlige versjoner av eksisterende julelåter.

– Jeg skammer meg egentlig over å være en del av en type julefeiring som etterhvert ser ut til å handle om å kjøpe mer og mer ubrukelige ting som ingen trenger eller egentlig vil ha. Det er blitt en feiring i sterk kontrast til julens opprinnelige budskap om håp, veldedighet og medmenneskelighet, sier han om bakgrunnen for albumet.

Les også: En mørk og jævlig jul med Magne Furuholmen (via Dagsavisen)

Magne Furuholmen foran en del av kunstverket som nå er solgt. Foto: Nina Djærff
Albumcover for White Xmas Lies

deLillos sitt nye album er ute nå!17.1.2020 09:12:33 CETPressemelding

I 2020 er det 35 år siden deLillos kom med sin første plateutgivelse. Derfor starter de året med å slippe sitt 18. studioalbum Dum som et menneske på Drabant Music. Hør og kjøp Dum som et menneske her! Med singler som «Plage», «Hvitvin», «Bare gråte», «Kent Evelyn» og «Se på et tre», har deLillos kontinuerlig holdt koken etter at de slapp La oss bli fri for all nostalgi i 2017, og fram til nå. For endelig er en ny fullengder fra de norske legendene her! Med et albumcover i barnetegning-stil som viser Adam, Eva og slangen i Edens hage, er Dum som et menneske både fremoverlent, forunderlig, sår og morsom om hverandre. Det er typisk deLillos, heldigvis, men samtidig er det en nysgjerrighet og anelse av fornyet tilnærming både musikalsk og lyrisk. deLillos er fortsatt ambisiøse, og det kommer tydelig frem på dette albumet. På denne plata har de dessuten igjen fått jobbet med deres mangeårige musikalske venn og produsent Kyrre Fritzner. Dum som et menneske slippes digitalt, på CD, og vinyl.

The Dogs rister i gang 2020 med nytt album!6.1.2020 10:01:57 CETPressemelding

Bikkjene klipper båndet for musikkåret 2020 med Crossmaker, som er ute overalt nå. Hør og kjøp albumet her! Med andre ord er alt som det skal være nå som The Dogs har, tradisjonen tro, sluppet et nytt album på årets aller første mandag. 2019, derimot, ble et tungt år for The Dogs. Fysisk. Etter å ha lansert tidenes tyngste merchandise - egenproduserte kumlokk - ble det et år preget av bæring og vonde rygger. Såpass mange kumlokk solgte de at de i 2019 var nest største private oppkjøper av kumlokk fra Ulefos Jernværk. Selv Tromsø kommune kjøpte færre lokk enn Oslo-bandet. I en tid der inntektsgrunnlagene for band blir stadig tøffere var det altså et 362 år gammelt jernverk som skulle sørge for at det også denne gangen var penger nok på bok til å gå i studio. For, jada, det er all grunn for norske musikkelskere til å glede seg over at landets mest hardtarbeidende rockeband i dag. Crossmaker er The Dogs sitt åttende studioalbum, og det fjerde de slipper på Drabant Music, med hele ti nye l

CC Cowboys inviterer fansen til studioinnspilling17.12.2019 10:14:57 CETPressemelding

CC Cowboys markerer sitt 30-årsjubileum med å vende tilbake til studioet der alt startet. Nå inviterer de fansen til å bli med i studio når et nytt livealbum skal spilles inn. I 2020 markerer CC Cowboys at det er 30 år siden de ga ut sitt debutalbum Blodsbrødre. Det feires med utgivelse av et nytt studioalbum, et nytt livealbum, remastrede utgaver av tidligere album, og en omfattende turné. Bandet vender tilbake til studioet der alt startet; Blodsbrødre, samt de to påfølgende studioalbumene, ble spilt inn i Athletic Sound i Halden med produsent Kai Andersen. – Blodsbrødre sparket opp alle dørene mine. De står og blafrer i vinden den dag i dag, forteller Magnus Grønneberg. Mandag annonserte bandet via sin Facebook-side at de ønsker å invitere fansen med seg i studio. Gjennom en konkurranse kan fans vinne to billetter til å overvære innspillingen i Athletic Sound, hvor de kommer til å spille låter fra disse albumene, samt noen sanger fra resten av deres historiske katalog. Innspillingen

Oslo Ess varmer opp til Rockefeller med fersk singel6.12.2019 09:24:21 CETPressemelding

Om det ikke var nok med «Bygdøy allé», slipper Oslo Ess nok en ny singel på tampen av året - «Ber på mine knær» er ute nå. Hør singelen her! I dag slipper bandet «Ber på mine knær», som opprinnelig heter «Fall On My Knees». Dette er en amerikansk folkemusikklåt som bandet kom over via bluegrassbandet Old Crow Medicine show for mange år siden. Dette er et band som har vært en stor inspirasjonskilde for Oslo Ess - spesielt for den akustiske delen av bandvirksomheten - og dette er én av låtene de ofte har framført. På innspillingen har de dessuten fått hjelp av norges strengeinstrumentminister, Geir Sundstøl, på blant annet mandolin, banjo og munnspill. – Gud vet hvem som har skrevet låta, men det er grunn til å tro at han må ha vært en ganske desperat type, sier Åsmund Lande om «Ber på mine knær». Ikke glem at Oslo Ess spiller sine tradisjonsrike førjulskonserter på Rockefeller 19. og 20. desember! Sistnevnte dato er utsolgt for lengst, men det er fremdeles billetter til 19. desember-sho

Ole Paus annonserer nytt album6.12.2019 09:17:37 CETPressemelding

På nyåret kommer Ole Paus med en ny plate på Drabant Music. Allerede nå kan du høre singelen «Gud bevare landsbyen min». Hør singelen her! Ole Paus ga seg som plateartist i 2013 med trippelalbumet Avslutningen, som solgte imponerende 80 000 eksemplarer. Det ble hans største albumsuksess noensinne. Han holdt hva han lovet veldig lenge, men da idéen om å gjøre en plate som skulle produseres av Motorpsychos Bent Sæther dukket opp for noen år siden, kom lysten og viljen gradvis tilbake. Det var en vill idé, som på alle måter måtte modnes både for Bent og Ole, men etter gjentatte møter, studio-testing og diverse diskusjoner, begynte det hele å ta en form og en retning som de begge hadde troen på. Bent tok med seg sine bandkamerater fra Motorpsycho; Hans Magnus Ryan og Tomas Järmyr, samt deres langvarige musikalske venn Reine Fiske, og sammen med Ole dro de til landsbygden i Frankrike og spilte inn platen Så nær, så nær. Albumet slippes for salg den 31. januar 2020.

Narum er ute med ny singel6.12.2019 08:30:00 CETPressemelding

Narum sin oppfølgersingel til «Kloden er trøtt» heter «Farida», og er ute nå. Hør «Farida» her! Det begynner å bli noen år siden Farida og familien hennes dukket opp i lokale nyheter i Gjøvik-, Land- og Toten-området. Etter hvert som staten tapte i rettsinstans etter rettsinstans, ble Faridas historie også bredt behandlet i alle tungtveiende nasjonale nyhetsorganer. – Denne saken traff meg fra dag èn. Utsendingen til Kabul er umenneskelig, uverdig og i strid med min grunnleggende rettsoppfatning, sier låtskriver Lars Christian Narum. Sammen med søsknene Jon Anders og Benedikte har de lagd singelen «Farida». – Faridas historie er bare en av mange. Og den er enda et eksempel på behandling av barn, vi ikke kan være med på, sier Lars Christian. Søskentrioen er bosatt i Vestre Toten. Farida bodde i nabokommunen Nordre Land. – Vi har fulgt historien hennes lenge nå, og vi visste at om vi bare skulle gi ut en eneste låt til, måtte det bli denne. Narum debuterte med albumet Samma hen du fær i