Magne Furuholmen er ute med andre singel fra kommende album

Foto: Nina Djærff

I dag slipper Magne Furuholmen singelen «The Light We Lost». Denne gangen handler det om å forsone seg med forandring, og om å slippe taket i den hvite sorgen. Sorgen over alt det man ikke fikk.

Hør singelen her!

«The Light We Lost» er årets andre singel fra Furuholmen, og følger «This Is Now America», som ble hyllet av Coldplay i sosiale medier, der de skrev «A great song by one of our heroes».

Ifølge Furuholmen selv er «The Light We Lost» en oppfordring til å ikke la selvmedlidenhet få lov til å bli en rustning mot sårbarheten, men heller se poesien i alt det tapte og omfavne det bittersøte uten å dyrke det.

Vi kan også med glede melde at dette er den andre singelen fra Furuholmens nye soloalbum, White Xmas Lies.

– «The Light We Lost» ble, i likhet med resten av de 15 original-låtene på denne kommende juleplata, ironisk nok skrevet i løpet av sommer-turnéen med a-ha i 2018, forteller han.

– Tanken var å redefinere hva en juleplate kunne tenkes å inneholde - og frigjøre juleplate-konseptet fra kitchy koselåter. Jul er også en tid for å oppsummere, bearbeide, og akseptere de mer problematiske og smertefulle opplevelsene i året som gikk, for dermed å kanskje kunne se fremover med klarere, åpnere øyne med nytt håp og forsterket mot - ikke bare la seg dopes ned på tømte ritualer og materiell overflod.

White Xmas Lies er ute på Drabant Music 25. oktober.

Foto: Nina Djærff
Singelcover for «The Light We Lost»

Første del av The Dogs sitt kommende album er ute nå22.11.2019 11:14:14 CETPressemelding

De siste ukene har The Dogs gitt ut én ny singel hver fredag. Dette utgjør første del av deres kommende album, Crossmaker. Den femte låta, I Never Wanted Us, er ute i dag. Hør den her! Nå er det ikke lenge igjen til The Dogs slipper sitt åttende studioalbum, Crossmaker, som tradisjonen tro kommer ut på årets første mandag. I 2020 er dette 6. januar. Allerede i slutten av oktober bestemte The Dogs seg for å spontanslippe første låt fra albumet, i form av «The Moment of Truth». Dette gav ganske kvikt mersmak og blod på tann, og bandet bestemte seg impulsivt rett etterpå for å like gjerne fortsette å gi ut én ny låt fra albumet hver uke fram mot slipp - til fansens nøye og enkeltes misnøye. Hittil er «The Moment of Truth», «Love Says Nothing», «Try Harder», og «Without a Warning» utgitt, og på fredag kommer «I Never Wanted Us». Om det hele har frontfigur Kristopher Schau sendt over følgende sitat til oss: – Drit i hva som er lurt, bare gi det ut! Vi var drithappy med «The Moment of Truth»

deLillos slipper «Juletrær, nysnø og Jesus» med No. 4!8.11.2019 10:59:10 CETPressemelding

To av landets mest folkekjære band har slått seg sammen om å slippe denne herlige nye julelåta. Hør «Juletrær, nysnø og Jesus» her! Da Lars, Lars, Øystein, og Lars samarbeidet med Emilie, Ingeborg og Julie første gang, skapte de en ny fan-favoritt med «Halvveis rundt jorden». Etter å ha opptrådt med «Juletrær, nysnø og Jesus» live flere ganger sammen, bestemte denne «supergruppen» seg for å spille den inn. – Vi er veldig glad for at vi fikk med No. 4 på denne også, både fordi vi selvsagt er glade i dem, men også fordi de selv er et band som har teken på dette med å lage julesanger, forteller Lars Lillo-Stenberg. Om teksten forteller Lars at han ofte har tenkt på at det er nysnø som får ham til å tenke på beretningen om Jesus, enda den historien er fra et land der det neppe daler iskrystaller ned fra himmelen. – Vinter og mørketid appellerer til å drikke juleøl, sniffe granbar og synge litt om Jesus. De andre månedene er det helt andre ting som gjelder. I mitt liv er det ikke hyklersk,

Oslo Ess er ute med «Bygdøy allé»8.11.2019 09:16:35 CETPressemelding

I 2020 markerer Oslo Ess sitt 10-årsjubileum! Før det spiller de to førjulskonserter på Rockefeller i Oslo, og ikke minst slipper de ny singel i dag. Hør «Bygdøy allé» her! Etter å ha sluppet og turnert med Spellemann-nominerte Frie radikaler i fjor, er Oslo Ess endelig tilbake i dag med ny musikk. Denne singelen ble, ifølge frontfigur Åsmund Lande, skrevet på en dag hvor livet virkelig behandlet ham godt. – Faktisk bedre enn jeg følte at jeg fortjente også, sier han om smakebiten på det som er deres kommende album. – Det er derfor den er litt sosiografisk malplassert og heter det den gjør. Vi er sjukt fornøyde med innspillingen, og har på følelsen at dette kan bli en stayer i livesettet vårt. Det finner vi ut av på Rockefeller til jul! Den tradisjonelle førjulskonserten til Oslo Ess på Rockefeller ble rekordtidlig utsolgt i sommer. Derfor har de satt opp en ny dato 19. desember som du kan kjøpe billetter til nå!

Magne Furuholmen er årets juleartist for Frelsesarmeen1.11.2019 10:05:38 CETPressemelding

I dag kommer årets offisielle julelåt for Frelsesarmeen. For 2019 er det Magne Furuholmen som tar over stafettpinnen med «There Goes Another Year». Hør «There Goes Another Year» her! Forrige fredag slapp han sitt nye soloalbum White Xmas Lies; en noe annerledes juleplate. Sammen med singler som «This Is Now America» og «The Light We Lost» finner vi der også åpningssporet «There Goes Another Year». Vi er glade for at Frelsesarmeen har valgt denne sangen som deres offisielle julelåt for 2019, som dermed gjør Furuholmen til årets juleartist for organisasjonen. – I perioder hvor det skjer noe dramatisk i livet, så er julefeiringen nesten en absurd tid hvor man egentlig føler seg utenfor. Jeg føler vel også det at den kjennskapen jeg har til Frelsesarmeens arbeid på en måte er representert i teksten. Det føles bare riktig at den låten knyttes til det arbeidet som Frelsesarmeen gjør, sier Furuholmen selv om samarbeidet.

Vidar Vang er ute med nytt album1.11.2019 09:56:21 CETPressemelding

I dag gir den nordnorske sangskriveren og artisten Vidar Vang ut sitt tiende album - Mann fra nord. Albumet er hans fjerde på norsk, og tar Vidar tilbake til et americana-inspirert lydbilde - en genre han var en foregangsmann for i Norge da han debuterte med den Spellemannsnominerte Rodeo i 2002. Hør albumet her! Mann fra nord er spilt inn i Geir Sundstøls Studio Intim i Oslo, med et stjernelag av norske musikere: Sundstøl på gitarer, Erland Dahlen på trommer, Bjørn Holm på kontrabass, Mikael Lindqvist på piano og Lise Voldsdal på fiolin. Albumet ble spilt inn raskt og inspirert. Vidar forteller: – Denne gangen ville jeg spille inn sangene mine live i studio. Klokken halv ti tirsdag 12. februar 2019 møttes jeg og en fantastisk gjeng musikere i Studio Intim, uten å ha øvd et sekund sammen på forhånd. Vi tok oss en kaffe, snakket litt om hvilken sang vi skulle begynne med, plugga inn instrumentene og stilte litt lyd. Så telte Erland opp. Fire minutter senere var «Greit uten dæ» spilt inn

The Dogs slipper første singel fra kommende album25.10.2019 10:27:00 CESTPressemelding

«The Moment of Truth» fra The Dogs kommende album Crossmaker er herved tilgjengelig for allmennheten nå! Hør «The Moment of Truth» her! Dette betyr så mangt; at vi snart skal flytte klokka til vintertid, at 2020 ikke er langt unna og, ikke minst, at vi endelig kan få en første pekepinn på hvilken retning Norges mest hardtarbeidende band vil bevege seg med sitt åttende (!) album på like mange år. Vi lar frontmann Kristopher Schau forklare: – SÅ jævla mye får dere ikke greie på med denna singelen, for albumet er mere variert enn noensinne. Men, ja, det er en bekreftelse på at 2020 skal bli enda bedre enn de foregående åra for oss. Bedre låter, flere spillejobber, mere å gjørra. Alt det vi liker og håpa på. Vi landa på denne som førstesingel fordi den er så gøy å spille at vi veit den skal inn på livesettet samma faen. Og så har vi et lønnlig håp om at Kenneth Berg vil ha den som fast walk-in låt når han går kamper. Jeg har ikke mailadressa hans, så han har ikke hørt den enda. Singelen er