Lunar går inn i betalingsmarkedet med egen checkout. Skal gjøre netthandel lekende lett.

Når Lunar gjør sin inntreden i betalingsmarkedet, er det for å gjøre kjøp og betaling enklere for kundene og billigere for nettbutikkene i en tid hvor netthandelen stadig når nye høyder. Lunar blir den første banken i Norge som tilbyr en egen kontobasert checkout til nettbutikker.

- Netthandelen har eksplodert under pandemien, og fortsetter å vokse. For nettbutikkene er det viktigere enn noensinne å kunne tilby en lynrask og enkel checkout for unngå at kundene hopper av underveis i kjøpene. Samtidig etterspør varehandelen lavere transaksjonspriser. Alt dette imøtekommer vi nå, sier norgessjef i Lunar, Eilin Schjetne.

Lunar Checkout er snart klar for det norske markedet. Den er så enkel at alt kundene trenger å gjøre er å taste inn sitt eget telefonnummer for å gjennomføre kjøpet. Adresse blir automatisk utfylt, og beløpet blir trukket rett fra konto uten at man trenger å taste inn betalingsdetaljer. Dette vil etterhvert gjøre det ekstremt enkelt for forbrukere å fullføre kjøp i nettbutikkene.

Billigere for nettbutikkene
Løsningen baserer seg på en konto-til-konto-infrastruktur og tilbys til en brøkdel av gebyrene som vanligvis tilfaller ved bruk av alternative betalingsløsninger som kort.

Checkout-løsningen til Lunar er en del av en større satsing hvor betaling blir et nytt forretningsområde. Lunar bygger en løsning som er skreddersydd for det nordiske markedet. Med en tosidig markedsplass hvor forbrukere kobles med nettbutikker, skal Lunar hjelpe begge parter å spare både tid og penger.

- Fremtidens betalinger vil utgjøre en stor del av vår kommende vekst. I et marked som fortsatt er dominert av noen få aktører, vil vi gjerne være et friskt alternativ. Jo flere kunder som kommer til Lunar, jo større muskler får vi også i betalingsmarkedet. De neste 12 månedene blir det helt sentralt for oss å få et solid fotfeste i betalingsmarkedet. Og det kan vi når vi sammen med våre 350.000 kunder kan vise en ny vei, avslutter Schjetne.

Lunar Checkout og skal tilbys til virksomheter som selger varer digitalt. I juli kunne Lunar annonsere at virksomhetenhenter 2,1milliarder kroner fra Heartland, Kinnevik og Tencent. Lunar har 350.000 kunder i Danmark, Sverige og Norge og 400 ansatte.

Tester ny checkout i egen webshop
I forbindelse med lanseringen av Lunar Checkout, åpner Lunar en ny webshop som selger selskapets mest populære profilartikler.  Formålet er å vise hvor enkelt og raskt betalingsløsninger burde fungere, både for forbrukere og nettbutikker.

Lunar er en ny type bank. Vi gir deg alt du trenger for å håndtere pengene dine i Norges beste bank-app. Enten du er privatkunde, selvstendig næringsdrivende eller entreprenør. Med Lunar kan du spare, investere, få oversikt over utgiftene dine og engasjere deg i økonomien din på en helt ny måte. Vi er en nordisk bank og har mer enn 350 000 brukere i Norge, Sverige og Danmark, og 400 ansatte.