Lønnsforhandlingene i gang i staten

I dag startet forhandlingene om årets lønnsoppgjør i staten. –Våre medlemmer skal ha sin del av kaken. Vi forventer at alle får reallønnsvekst, sier forhandlingsleder for Unio stat, Guro Elisabeth Lind.

Lønnsforhandlingene i staten begynte i dag. Guro Elisabeth Lind leder Unios lønnsforhandlinger i staten, Sigve Bolstad er nestleder i Unio stat, Klemet Rønning-Aaby er forhandlingssjef i Unio, Jorunn Solgaard er forhandlingssjef i Forskerforbundet, Roar Fosse er forhandlingssjef i Politiets Fellesforbund og Atle Gullestad er sekretær for Unios statsutvalg.

Koronapandemien gjorde at årets hovedoppgjør i statlig sektor måtte utsettes fra april til september. Pandemien har også ført til at norsk økonomi har endret seg dramatisk.

- Dette er et veldig spesielt lønnsoppgjør. Våre medlemmer har levert helt nødvendige bidrag til dugnaden under korona, og hadde fortjent et romslig oppgjør. Men hensynet til norsk økonomi tillater ikke det i år, sier Lind.

Hun understreker at Unio vil ta samfunnsansvar under årets forhandlinger.

- Vi skal ta hensyn til situasjonen i norsk økonomi, og til resultatet i frontfaget. Samtidig er det viktig å huske at frontfaget er en norm, og ikke en fasit, for andre oppgjør. Arbeidstakere med høyere utdanning i offentlig sektor henger etter lønnsmessig. Det er en viktig grunn til at det er rekrutteringsproblemer i flere viktige yrker i offentlig sektor. Også dette oppgjøret må bidra til at utdanning og kompetanse lønner seg, understreker Lind.

Hun sier Unio prioriterer sentrale tillegg i årets oppgjør.

-  Vi krever et prosentvis generelt tillegg til alle. Det er viktig for oss å sikre alle en reallønnsvekst. Dette hensynet veier tyngst i dette oppgjøret. Våre medlemmer skal ha sin del av kaken, sier hun.

Frist for forhandlingene i staten er 15. september.Kommer ikke partene til enighet da, går lønnsoppgjøret til mekling.

-  Vi forventer tøffe forhandlinger, men har et sterkt ønske om å komme til enighet ved forhandlingsbordet, avslutter Lind.

Bildetekst:

Kirkestreiken trappes opp før mekling8.1.2021 15:34:00 CETPressemelding

Unio KA har i dag meddelt kirken at 10 nye medlemmer blir tatt ut i streik fra torsdag 14. januar, dersom den lovpålagte meklingen søndag 10. januar ikke fører fram. Opptrappingen fra Unios side skjer i Nidaros bispedømme og omfatter 3 proster, 5 prester og 2 ansatte ved bispedømmets administrasjon. Også Fagforbundet og Creo trapper opp streiken med nye uttak i Nidaros og Oslo. Samlet for alle forbund består opptrappingen av 26 kirkeansatte.

Kan bli sykepleierstreik fra 7. januar30.12.2020 15:00:17 CETPressemelding

Sykepleierforbundet og KS møtes hos Riksmekleren tirsdag 5. januar for å bli enige om hovedoppgjøret for 2020. Blir det ingen enighet blir det sykepleierstreik fra 7. januar. – Vi trenger lønns- og arbeidsvilkår som sikrer pasientene sykepleiere. Det har pandemien synliggjort, men vi trenger også sykepleiere til livsnødvendige helsetjenester etter pandemien, sier forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund.