Lokalmat fra Vestland, Rogaland og Viken hedret i Berlin

- Mangfold og kvalitet er stikkord for disse tre lokalmatprodusentene, sa landbruks- og matminister Sandra Borch da is fra Storfjord, ost fra Jæren og havreris fra Viken fikk tildelt Spesialitet under åpningen av Grune Woche i Berlin fredag 20.januar.
F.v Johan og Ingunn Anstenrud fra Den Sorte Havre, Silje Lee Knutsen fra Storfjord Iskrem, landbruks- og matminister Sandra Borch, Siri og John Lea fra Ystepikene og Nina Sundqvist fra Stiftelsen Norsk Mat.

Landbruks- og matminister Sandra Borch hedret norske lokalmatprodusenter da hun åpnet Norges stand under den store mat- og reiselivsmessen Internationale Grüne Woche i Berlin frfedag 20. januar.

- Etter to år med avlyste arrangementer og manglende muligheter til å vise frem kvaliteten og matmangfoldet turistene møter når de kommer til Norge, så er det flott å presentere tre helt unike lokalmatprodusenter med matprodukter av høy kvalitet. Når vi i tillegg har en utstillerstand der lokal mat og drikke står helt sentralt, så lover det godt for Matnasjonen Norge og oppstarten for reiselivssatsingen i 2023, sier Borch

-Dette er tre lokalmatprodusenter som virkelig viser både bredden og kvaliteten i norsk lokalmatproduksjon. Fra is lagd på geitemelk fra Storfjord, ost lagd på kumelk fra Jæren og Havreris fra havreåkre i Viken. Det er en ære å ha disse fantastiske produktene med i merkeordningen Spesialitet, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Havreris fra Den Sorte Havre

Ingunn og Johan Anstenrud mottok diplom og plakett under tildelingen.

- Alle våre produkter er basert på økologisk dyrket svarthavre, urhavren her til lands, som vi har tatt frem igjen på Tveter gård i Østfold. Denne superhavren er ernæringsmessig overlegen vanlig hvit havre, og smaker ekstra godt. Vi produserer havregryn, blant annet steelcut, müslier, mel og bakemikser - og ikke minst havreris av dette fantastiske råstoffet! Sier Ingunn og Johan, og fortsetter: - Spesialitetsmerket er en enorm anerkjennelse for den unike kvaliteten i produktet Havreris fra Den Sorte Havre, og vi er veldig stolte og beæret over denne utmerkelsen. Nå håper vi at hele Norge nå får øynene opp for dette kortreiste, norske og økologiske alternativet til den hvite risen som jo er en klimaversting!

Fagjuryen sier dette om produktet: "Havrerisen har et naturlig flott utseende og en svært god og spenstig tekstur. Den dufter innbydende og har en god, rund nøtteaktig smak."

Jærsk Havsletteost fra Ystepikene

Siri og John Lea var til stede under tildelingen og tok i mot bevis på at de kvalifiserer til Spesialitet.

- Med utgangspunkt i melkeproduksjon på Norges største lavslette ved Jærhavet har vi utviklet Jærsk Havsletteost. Jordsmonn og saltråk preger både melk og kjøtt. Stemningsosten vår skal gjenspeile dette samspillet mellom naturen, bonden, kua, taresankere og Ystepiker. Spesialitetsmerket er en anerkjennelse og gir oss en ekstra dimensjon og trygghet i videre satsing, sier Siri Lea

Jærsk Havsletteost er laget som en “stemningsost” som skal nytes oppvarmet.
Osten lages av fersk melk fra familiegården til Siri og Jon Lea. Osten rulles i tørket og knust tare fra Mong før den pakkes i treeske.

Faguryen sier følgende om osten: "Jærsk Havletteost har et rustikt, pent utseende og en innbydende saltaktig duft. Smaken er umamipreget og rik med syrlige undertoner."

Hasselnøtt-iskrem av geitemelk fra Storfjord Iskrem

Silje Lee Knutsen tok stolt i mot diplom og plakett.

- Fra vår fabrikk ved Storfjorden i Stordal produserer vi premium iskrem av fersk, lokal geitemelk, som komplimenteres med spennende smaker, ingredienser og garnityr med sesongråvarer fra lokale bønder og produsenter. Vi arbeider for å gi ingredienser med lange tradisjoner nytt liv i frossen form. Med respekt for tradisjon og et ønske om å skape noe nytt arbeider vi for å lage smaksopplevelser som utfordrer vårt syn på iskrem, sier Silje Lee Knutsen.

- Spesialitetsmerkeordningen er med på å synliggjøre produktene våre enda mer og enda sterkere ut mot kundene. Vi har troen på at dette skaper mer nysgjerrighet og vil gi en kvalitetsverdi for kunden som igjen leder til gjenkjøp i markedet. Men Storfjord Iskrem er mer enn bare smak. Vårt mål er å bidra til landet vårt på en bærekraftig måte, derfor heier vi på geitebøndene - en næring som er så viktig for landet vårt, sier Silje Lee Knutsen.

Fagjuryen uttaler dette om isen: "Hasselnøtt- iskremen har et delikat utseende og en smidig konsistens. Smaken er frisk og fyldig med en ren og mild smak av hasselnøtt."

Spesialitet: Utvalgt av fagjury

Merkeordningen “Spesialitet” er en offisiell merkeordning som viser forbrukeren vei til lokalmat i særklasse. Merkeordningen skal fremme mangfoldet av lokalmat- og drikke i Norge. Ordningen forvaltes av Stiftelsen Norsk Mat.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som gjør en grundig vurdering av kvalitet og smak. Produkterne skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer og gjerne basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori. Juryen ledes av Harald Osa.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@norskmat.no

Hasselnøtt-iskrem av geitemelk fra Storfjord Iskrem fikk tildelt Spesialitet under åpningen av Grune Woche i Berlin. Foto: Lisa Westgård
Havreris fra Den Sorte Havre fikk tildelt Spesialitet under åpningen av Grune Woche i Berlin. Foto: Lisa Westgård
Jærsk Havsletteost, fra Ystepikene fikk tildelt Spesialitet under åpningen av Grune Woche i Berlin. Foto: Lisa Westgård