Lill Sverresdatter Larsen valgt som ny leder av sykepleierforbundet, NSF

Lill Sverresdatter Larsen (40) fra Troms ble i dag valgt som ny forbundsleder av Norsk Sykepleierforbund. - Tusen takk for tilliten. Vi er et forbund som er godt posisjonert for framtida, sa den nyvalgte lederen til stående applaus fra landsmøtet.

Lill Sverresdatter Larsen er den nye lederen i Norsk Sykepleierforbund

Det var hele seks kandidater til vervet som forbundsleder foran dette landsmøtet – aldri før har så mange stilt til valg i NSFs øverste verv.

Det måtte to valgrunder til, da ingen av kandidatene fikk mer enn 50 prosent av stemmene i første valgomgang. Den sittende forbundslederen Eli Gunhild By fikk nest flest stemmer, men i andre runde fikk Larsen landsmøtets støtte.

Med seg i den daglige politiske ledelsen av forbundet får Larsen med seg ny nestleder og andre nestleder som velges senere i dag. Det var 75 kandidater som stilte til valg til de 45 sentrale vervene som velges direkte av landsmøtet. – Det er et historisk engasjement for å stille til verv i NSF, og det skal vi være glade for, sa nominasjonskomiteens leder Irene Kronkvist.

Norsk Sykepleierforbund er med sine 120 000 medlemmer Norges fjerde største fagforening og representerer den største profesjonsgruppen i helsesektoren.

Kontaktpersoner for media:

Kommunikasjonssjef Arvid Libak (908 80 518)

Kommunikasjonsrådgiver Tore Bollingmo (928 40 177)

Lill Sverresdatter Larsen er den nye lederen i Norsk Sykepleierforbund

Unio er partipolitisk uavhengig og er med våre 368 000 medlemmer Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning.