Likestillingsrapport: Gode intensjoner er ikke nok

En rapport fra Mercer viser at skandinaviske selskaper er opptatt av likestilling, men mangler verktøy til å få til langsiktig endring. Bare 61 prosent sier kvinner har samme karrieremuligheter som menn.

Mercer: When Women Thrive

På mandag slapp HR-konsulentselskapet Mercer rapporten When Women Thrive. Rapporten er basert på en undersøkelse om kvinnelig representasjon og likestillingstiltak i 31 av de største selskapene i Skandinavia, inkludert Equinor, Kongsberg Gruppen og Mowi.

Undersøkelsen peker på et gap mellom hva organisasjoner sier og hva de gjør. 94 prosent sier de jobber med å forbedre likestilling på arbeidsplassen, og 74 prosent sier toppledelsen aktivt involverer seg i likestillingsarbeid.

Men bare 55 prosent svarte at de har en dokumentert, mangeårig strategi for å øke kvinnerepresentasjonen, mens 68 prosent satte konkrete, tallfestede mål. 39 prosent sa de hadde egne ansatte med ansvar for likestillingsarbeid.

– Det viser at skandinaviske ledere har gode intensjoner for likestilling. Men gode intensjoner er ikke nok. Du må vite hvor skoen trykker før du kan iverksette gode tiltak, sier Aleksandra Moksnes, konsulent hos Mercer og medforfatter av rapporten.

Les rapporten her: When Women Thrive 2020

Datadreven likestilling

Aleksandra Moksnes mener det området hvor selskaper har størst forbedringspotensial er i å bruke data for å øke kvinnerepresentasjonen.

– Selskaper kommer ofte til oss og ber om hjelp til å rekruttere flere kvinner. Men det kan hende at problemet ikke er manglende rekruttering, men for eksempel at kvinner forlater organisasjonen fordi de ikke blir forfremmet, sier hun.

I undersøkelsen svarte 74 prosent av selskapene at de måler kvinnerepresentasjon for hvert selskapsnivå, og 77 prosent at de måler nyansettelser, forfremmelser og oppsigelser etter kjønn. 70 prosent bruker statistiske metoder for å analysere lønnsforskjeller mellom kjønnene.

De siste skrittene er vanskeligst

Undersøkelsen er en del av en større global undersøkelse av 1.000 selskaper i 54 land. En sentral del av undersøkelsen har vært å kartlegge kvinneandelen i hvert av selskapene, på hvert karrieretrinn. For europeiske selskaper var den samlede kvinneandelen 42 prosent. Men kvinner utgjorde bare 27 prosent av toppledelsen.

Konsulentselskapet har også målt strømmen av nyansettelser, forfremmelser og oppsigelser i hvert selskap, og laget fremskrivninger for hvordan kvinnerepresentasjonen kommer til å utvikle seg. Ifølge rapporten forventer selskapet at kvinneandelen i europeiske selskaper kommer til å øke med 5 prosent de neste ti årene.

– Det er fortsatt langt færre kvinner på toppen enn menn. Selv om likestillingen har kommet langt, ser vi at det er de siste skrittene som er de vanskeligste, og at de ikke går raskt nok, sier Aleksandra Moksnes.

Av de skandinaviske selskapene svarte kun 61 prosent at kvinner har samme mulighet til å nå toppstillinger som menn.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Aleksandra Moksnses, konsulent i Mercer Norge
aleksandra.moksnes@mercer.com

Andrew Davy, markedssjef i Mercer Norge
andrew.davy@mercer.com

Mercer: When Women Thrive
Aleksandra Moksnes

Mercer tror på å bygge lysere fremtid ved å omdefinere arbeidsverdenen, omforme pensjons- og investeringsresultater og låse opp ekte helse og velvære. Mercers mer enn 25 000 ansatte er basert i 44 land og firmaet opererer i over 130 land. Mercer er et datterselskap til Marsh & McLennan (NYSE: MMC), verdens ledende profesjonelle serviceselskap innen risiko, strategi og mennesker, med 76 000 kolleger og en årlig omsetning på 17 milliarder dollar. Gjennom sine markedsledende virksomheter, inkludert Marsh, Guy Carpenter og Oliver Wyman, hjelper Marsh & McLennan kunder med å navigere i et stadig mer dynamisk og komplekst miljø. For mer informasjon, besøk www.mercer.no. Følg Mercer Norge på LinkedIn.

Følg saker fra Mercer

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercer på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.