Hong Kong er fortsatt den dyreste byen for expats mens Oslo synker til 60. plass

Økonomiske faktorer og en svekkelse av norsk krone gjør Oslo mer overkommelig for internasjonale ansatte, mens fem europeiske byer er på topp ti over dyreste expat-lokasjoner i Mercers Cost of Living City Ranking.

(Oslo) – Oslo er nå den 60. dyreste byen globalt for utlendinger, og har falt 33 plasser fra i fjor i Mercers årlige Cost of Living City Ranking. Det er den nest rimeligste byen i Norden etter Stockholm (95), mens København hoppet til den niende dyreste byen.

Zürich er fortsatt Europas dyreste by for utlendinger på internasjonale oppdrag i år, og faller en plass til tredje. Singapore rykket opp seks plasser på rangeringen, og fortrengte Zürich fra nummer to. Hong Kong beholdt sin topplassering fra 2022 Mercer-indeksen.

Oslos fall i rangeringen kan knyttes til den svekkede norske kronen, som har tapt rundt 20 % av sin verdi mot både amerikanske dollar og euro det siste året. Andre sentralbanker i Europa har konsekvent hevet renten for å demme opp for inflasjonen (siden juli i fjor har den europeiske sentralbanken hevet styringsrenten fra -0,5 % til 3,25 %) mens Norges Bank har holdt norske renter relativt lave.

– Fordelen av den svekkede kronen er at det nå er mer attraktivt og rimelig for utlendinger å ta internasjonale oppdrag i Norge, spesielt hvis de for eksempel tjener amerikanske dollar eller euro, sier Jimmy Johansen, Partner i Mercer Norge. Oslo kan bli en mer attraktiv base for Nordiske regionkontorer for internasjonale selskaper dersom dette blir en trend.

"Selv med de økende levekostnadene vil lønningene deres gå mye lenger enn de gjorde før, og dette kan over tid føre til en økning i internasjonale og mangfoldige perspektiver i det norske næringslandskapet," sier han.

Dette i motsetning til nabolandet Danmark, hvor København (9) er blant de ti dyreste byene for utlendinger, hovedsakelig på grunn av at den danske kronen er knyttet til euroen og Danmarks Nationalbank følger den europeiske sentralbankens politikk.

I Europa mer generelt er fem europeiske byer med på Mercers globale topp ti over verdens dyreste steder for utlendinger for 2023. De fire første byene ligger i Sveits - Zürich (3), Genève (4), Basel (5) og Bern (7) - hvor den femte er København (9). Andre dyrete byer i Europa inkluderer London (17), Wien (25), Amsterdam (28), Praha (33), som er opp 27 plasseringer på den globale rangeringen siden i fjor og Helsinki (34).

Paris (35) var ikke-flytter i Mercer Cost of Living-rapporten for 2023. Hovedstaden ledet de franske byene rangert, etterfulgt av Lyon (92) og Toulouse (121). Brussel (41) forbedret seg marginalt i forhold til Mercer Cost of Living-rapporten for 2023. Berlin (37) var den dyreste av tyske byer rangert i Mercers 2023 Cost of Living-rapport, tett fulgt av München (38) og Frankfurt (48). Hamburg (62), Stuttgart (69) og Düsseldorf (74) var midt på tabellen med Leipzig (91) og Nürnberg (96) de billigste av de tyske byene på listen. Athen (97) steg 29 plasser i Mercer Cost of Living-rapporten for 2023. Dublin falt to plasser til 51. i Mercer Cost of Living-rapporten for 2023. Milan (49) og Roma (59) forble i den øverste tredjedelen av rangeringen, og forbedret seg marginalt med henholdsvis én og to plasser. Haag (46) var den eneste andre nederlandske byen som var med i Mercer Cost of Living-rapporten for 2023. Lisboa rangerte 117 i Mercer Cost of Living-rapporten for 2023, og ble marginalt forbedret med åtte plasser i forhold til 2022-rangeringen. Barcelona (75) og Madrid (83) rangerte litt høyere i Mercer Cost of Living-rapporten for 2023 enn de gjorde i 2022. Stockholm ble rangert på 95. plass i Mercer Cost of Living-rapporten for 2023, marginalt bedre enn i 2022.

Nøkkelfaktorer som formet verdensøkonomien i 2022 fortsetter å ha en innflytelse på utlendinger på internasjonale oppdrag inn i 2023. Mer enn ett år etter Russland-Ukraina-krisen og fremveksten av mer smittsomme COVID-19-varianter, er mange økonomier fortsatt ustabile.. Gjeldsnivået er fortsatt høyt i mange land, og kjerneinflasjonen har ennå ikke nådd toppen i mange markeder. Inflasjon og valutakurssvingninger påvirker også direkte lønnen og sparingene til internasjonalt mobile ansatte.

"Den nylige COVID-19-pandemien og politiske spenninger rundt om i verden akselererte utbredt bruk av fjernarbeid, noe som igjen får multinasjonale arbeidsgivere til å revurdere hvordan de administrerer arbeidsstyrken sin," sa Yvonne Traber, Partner, Global Head of Mobility, Mercer.

«Konkurransen på det globale talentmarkedet er hard, og med levekostnadskrisen som påvirker både ansatte og organisasjoner, må arbeidsgivere være fleksible. Strukturen til deres kompensasjonsstrategier for internasjonalt mobile og eksterne arbeidstakere må ikke bare være tydelig, men også støttet av pålitelige data."

Fortsatt utstrakt bruk av fjernarbeid får mange ansatte til å revurdere prioriteringene sine, vurdere balansen mellom arbeid og privatliv og tenke på stedene de har valgt å bo på. Dette tvinger mange organisasjoner til å tenke nytt om sine ansettelsesordninger med mange arbeidsgivere som må revurdere hvordan de administrerer en globalt distribuert arbeidsstyrke, spesielt for de som opererer i trange arbeidsmarkeder.

Kostnader er ikke den eneste faktoren som påvirker hvor attraktiv en beliggenhet er for ansatte og bedrifter. En like viktig faktor er den generelle livskvaliteten som en by tilbyr. Motsatt kan risikoer og andre negative problemer, som naturkatastrofer, politisk og/eller økonomisk uro, høye kriminalitetsrater, dårlig infrastruktur og utilstrekkelig internasjonal tilkobling, virke avskrekkende for bedrifter og deres ansatte.

Global konsulent- og investeringsselskap , og en virksomhet av Marsh McLennan (NYSE: MMC), Mercer's Cost of Living-undersøkelsesdata brukes av store arbeidsgivere for å beskytte kjøpekraften til sine ansatte når de overføres til utlandet. Mercer-forskning fremhever viktigheten av å overvåke valutasvingninger og vurdere inflasjons- og deflasjonspress på varer, tjenester og overnatting på alle driftssteder.

Om Mercers Levekostnadsundersøkelse (Cost of Living Survey)

Mercers godt anerkjente rangering er en av verdens mest omfattende undersøkelser angående levekostnader, og er ment for å hjelpe multinasjonale selskaper og myndigheter med å utvikle kompensasjonsstrategier for sine internasjonale oppdragstakere. New York brukes som basebyen for alle sammenligninger, og valutabevegelser måles mot amerikanske dollar. Undersøkelsen omfatter over 400 byer over hele verden; årets rangering inkluderer 227 byer på fem kontinenter og måler den komparative kostnaden for mer enn 200 varer på hvert sted, inkludert bosted, transport, mat, klær, husholdningsartikler og underholdning. Informasjonen som samles inn dekker alle de viktigste elementene arbeidsgivere trenger for å utforme effektive og transparente kompensasjonspakker for internasjonale oppdragstakere. Lær mer her

Mercertror på å bygge bedre fremtider ved å redefinere arbeidsverdenen, omforme pensjons- og investeringsresultater og åpne muligheter for god helse og velvære. Mercer har rundt 25 000 ansatte som er basert i 43 land og firmaet opererer i 130 land. Mercer er en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), verdens ledende profesjonelle servicefirma innen risiko, strategi og mennesker, med 85 000 kolleger og en årlig omsetning på rundt 20 milliarder dollar. Gjennom de marketledende bedriftene Marsh, Guy Carpenter og Oliver Wyman, hjelper Marsh McLennan klienter med å navigere et miljø som stadig blir mer dynamisk og komplekst. For mer informasjon, besøk www.mercer.no. Følg gjerne også Mercer Norge på LinkedIn.

Mercers Cost of Living City Ranking

Pakistan

Jimmy Johansen, Partner i Mercer Norge

Harbitzalléen 5

Mercer tror på å bygge bedre fremtider ved å redefinere arbeidsverdenen, omforme pensjons- og investeringsresultater og åpne muligheter for god helse og velvære. Mercer har rundt 25 000 ansatte som er basert i 43 land og firmaet opererer i 130 land. Mercer er en del av Marsh McLennan (NYSE: MMC), verdens ledende profesjonelle servicefirma innen risiko, strategi og mennesker, med 85 000 kolleger og en årlig omsetning på rundt 20 milliarder dollar. Gjennom de marketledende bedriftene MarshGuy Carpenter og Oliver Wyman, hjelper Marsh McLennan klienter med å navigere et miljø som stadig blir mer dynamisk og komplekst. For mer informasjon, besøk www.mercer.no. Følg gjerne også Mercer Norge på LinkedIn.

Følg pressemeldinger fra Mercer

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercer på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercer

Island har det beste pensjonssystemet i verden mens Norge faller til 7. plass11.10.2022 06:01:00 CEST | Pressemelding

Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI) sammenligner 44 pensjonsinntektssystemer, som dekker 65 prosent av verdens befolkning Island topper listen og 5 nordiske land er i topp 10 med Danmark på 3. plass, Finland på 6. plass, Norge på 7. plass og Sverige på 9. plass (Oslo) – Islands pensjonssystem har toppet den 14. årlige Mercer CFA Institute Global Pension Index (MCGPI) for andre gang, mens Norge har falt til 7. plass. Nederland og Danmark har beholdt henholdsvis andre- og tredjeplasser, med Finland (6.) og Sverige (9.) også på topp 10. MCGPI er en omfattende studie av 44 globale pensjonssystemer, som står for 65 prosent av verdens befolkning og sammenligner systemene mot hverandre. Til tross for at Norge har fått andreplass globalt for integritet, er vårt nåværende pensjonssystem fortsatt ikke bærekraftig nok sammenlignet med andre land på toppen av listen. Norge rangerer nå på 15. plass globalt for bærekraft, hvilket viser kun en liten forbedring fra 16. plass i 2021. Nyli

Hong Kong rangerer igjen som den dyreste byen for internasjonale ansatte29.6.2022 09:58:06 CEST | Pressemelding

Hong Kong er igjen verdens dyreste by for internasjonale ansatte, etterfulgt av Zürich (2) og tre andre sveitsiske byer - Genève (3), Basel (4) og Bern (5) Oslo er blant de 10 dyreste byene i Europa for expater og klatrer til 27. plass globalt København er den dyreste byen i Norden for internasjonale ansatte, rangert på 11. plass globalt, mens Stockholm er den rimeligste byen og faller til 87. plass i 2022 Internasjonale oppdragsmønstre utvikler seg som følge av valutakurs- og inflasjonsvariasjoner samt økningen av fjernarbeid og fleksible arbeidsordninger Oslo, 29. juni 2022 I dag lanserte Mercer sin Levekostnadsundersøkelse (Cost of Living Survey) for 2022, som rangerer 227 av verdens dyreste byer for internasjonale ansatte. Mens Hong Kong forblir i topplasseringen, utgjør Zürich (2) og tre andre sveitsiske byer - Genève (3), Basel (4) og Bern (5) - de fem dyreste stedene i verden for expater. Oslo er rangert som den 9. dyreste byen i Europa, og klatret til 27. plass globalt (fra 32.

Norge klatrer til 5. plass på listen over verdens beste pensjonssystemer, men har et kjønnspensjonsgap på 27% ifølge Global Pension Index19.10.2021 15:03:37 CEST | Pressemelding

Mercer CFA Institute Global Pension Index plasserer nykommer Island på toppen av listen og Norge på 5.-plass. Men, Norge har et pensjonsgap mellom kvinner og menn på hele 27 prosent, noe som plasserer oss som på en 20. plass på indeksen når det gjelder forskjell i pensjon for kvinner og menn. Indeksen sammenligner 43 pensjonsinntektssystemer, som dekker to tredjedeler av verdens befolkning