Legendariske Follow That Dream gir første smakebit fra reutgivelse

Foto: Lars Eivind Bones

30 år etter at de ble oppløst, slipper Follow That Dream sine to utgivelser i nytt fysisk opplag. Første hint av hvordan dette låter kan du høre allerede her og nå!

«Betty» er nemlig ute digitalt, og dette markerer at du snart også kan nyte vellyden av EP'en Fishing for Success (1987) samt albumet Follow That Dream (1988) nøyaktig slik du ønsker; på plate eller strømmetjeneste. Dette skjer 30. august. Men det er mer!

6. september står de på John Dee i Oslo, som er en ekstremt sjelden mulighet til å oppleve dette legendariske Oslo-bandet live. Det har ikke vært mulig siden 1989, og dette skjer bare for én kveld.

Follow That Dreams energiske og melodiske postpunk hentet inspirasjon fra begge side av Atlanterhavet, og ga dem ry som et av våre aller mest lovende rockeband på siste halvdel av åttitallet. På scenen leverte de intense og underholdende konserter, og var i tillegg kjent for sine overraskende coverversjoner av band som ABBA og a-ha.

Bandet består av vokalist og gitarist Harald Henmo, som senere ledet husbandet Gass i Bård og Haralds "Åpen Post" på NRK. Bassist Aslak Dørum har siden 1993 spilt og skrevet låter i DumDum Boys. Gitarist Ronny Myhrvold har spilt i bandet Kvikk Lynsj, og jobber i dag for Tyrilistiftelsen. Trommeslager Espen Omdahl jobber i NRK P13, hvor han siden 2014 har laget radioprogrammet "Transmission – lyden av åttitallet".

Av de to platene som nå slås sammen til én dobbel vinylutgivelse, har EP'en Fishing For Success begge beina solid plantet i det tidlige åttitallets postpunk-estetikk, mens LP'en Follow That Dream har en åpnere og større lyd og et mer variert uttrykk – og byr på en av de sterkeste åpningsrekkene av låter på noe norsk åtittallsalbum.

Hør «Betty» her!

Foto: Lars Eivind Bones
Artwork for «Betty»

Magne Furuholmen og kunstnerduo er ute med dystopisk musikkvideo21.2.2020 17:08:00 CETPressemelding

I forbindelse med Magne Furuholmens solo-single, «This is Now America», har den norsk/tyske kunstnerduoen Vegard Vinge og Ida Müller fått frie tøyler til å lage en slags fetter til den berømte videoen for «Take On Me», som denne uken passerte utrolige én milliard visninger på YouTube. Se musikkvideoen til «This is Now America» her! Videoen er et samarbeid mellom Vinge/Müller og Furuholmen, og kan leses som et tilsvar i debatten som har rast rundt Kulturrådets bruk av kultur-midler, der Vinge/Müller er trukket frem og hengt ut basert på korte, tendensiøse klipp fra deres monumentale performace-teater oppsetninger. Videoen er like gjennomarbeidet og spektakulær som den er ubehagelig, og i det magiske håndtegnede universet til Vinge/Müller følger vi en sårbar ungdomsgutt på randen til selv-destruksjon, som kikker bekymret ut på en verden i oppløsning. Istedet for å involvere seg i en meget populistisk opphetet debatt, har kunstnerne altså isteden her gått sammen for å laget et nytt kunstv

Pine Lake er ute med ny musikk21.2.2020 10:20:34 CETPressemelding

Hør den splitter nye singelen «Chosen One» her! Ifølge vokalist Martin Mydske Nilsen tenkte han på et bilde han er veldig glad i da han skrev teksten til denne singelen; Edvard Munchs "Melankoli" (1894). Dette endte da opp som singelens coverbilde. Han forteller videre at dette er en låt som handler om hvordan stort potensial ikke alltid slår ut i full blomst. – Låta setter også fingeren på at en selv kanskje er det største hinderet for å lykkes i relasjoner og ellers i livet, forteller han videre. Pine Lake består av medlemmer med erfaring fra mange ulike sjangre, fra beinhard blodpunk til visepop. Medlemmene har bla. spilt i en rekke band kjent fra undergrunnen i Oslo: Retardos, Shaun Bartlett, White Willow, Yelp med flere. Dette bidrar til et musikalsk uttrykk som spenner bredt men er fjellstøtt forankret i groovy og melankolsk popmusikk. Debutalbumet Strangers at Last ble sluppet i mars 2017, og året etter kom oppfølgeren Sand Through Glass, der bandet samarbeidet på tre spor med e

2 x terningkast 6 til Ole Paus sitt nye album med Motorpsycho31.1.2020 09:32:17 CETPressemelding

"Går det an å lage et av sine beste album i en alder av 72 når du har gitt ut plater siden 1970? Det er 50 år siden, det! Svaret er entydig ja." - Dagbladet, terningkast 6. "Ole Paus har selv sagt at dette er hans beste album siden Garman. Det har vært nesten 30 plater imellom, men jeg tror jammen han har rett." - Aftenposten, terningkast 6. "Kombinasjonen av Ole Paus og Motorpsycho låter slett ikke så dumt som det kan høres ut som. Tvert i mot." - Dagsavisen, terningkast 5. Med landets mest kompromissløse rockeband i ryggen, returnerer ikoniske Ole Paus med sitt nye album, Så nær, så nær, i dag på Drabant Music. Hør og bestill albumet her! Ole Paus ga seg som plateartist i 2013 med trippelalbumet Avslutningen som solgte imponerende 80 000 eksemplarer, og ble med det hans største albumsuksess noensinne. Han har holdt hva han lovet veldig lenge, men da idéen om å gjøre en plate og bli produsert av Motorpsychos Bent Sæther dukket opp for noen år siden, begynte lysten og viljen gradvis å

Inge Bremnes er ute med «Torshov»24.1.2020 09:54:11 CETPressemelding

Inge Bremnes starter det nye tiåret med lekker og seig pop i form av «Torshov», som er ute nå. Hør singelen her! Alle har vel hørt setningen "samme for meg, vi gjør det du vil", vel vitende om at den betyr noe helt annet. Man kan bli motløs av sånt. Det er det denne nye singelen fra Inge Bremnes handler om; utydelige folk som ikke klarer å si hva de vil, men likevel forventer at du skal forstå nøyaktig hva de ønsker. – Det kan føles som bøker på bøker av tegn man helst skulle ha lest. Noen ganger er det kanskje best å få det på lydbok, forteller Inge. «Torshov» følger forrige singel «Meire vi», og begge er med på Inges kommende album. Men de er også klare tegn på at det har skjedd en svært spennende og fengende forandring i hans musikalske uttrykk. – I produksjonen har vi denne gang gått inn for å understreke ønsket om noe enkelt, som en kontrast til vanskelighetene som kan oppstå når mennesker prøver å kommunisere, sier han.

Endelig ny musikk fra Temporary!24.1.2020 09:34:06 CETPressemelding

Den nye singelen «Youth» er ute i dag, og er et drømmende tilbakeblikk til enklere tider. Hør «Youth» her! Både før og etter utgivelsen av fjorårets debutalbum, When I Leave, har Temporary høstet mange lovord for virket sitt, både i studio og på scena. Fortsettelsen begynner nå med «Youth», som er en rolig og melankolsk låt hvor duoen - bestående av Jonas Utseth Peitersen og Mikael Øgaard - har gått tilbake til enkel kassegitar og utsøkte vokalharmonier. – Etter å ha gitt ut et album bestående av mange låter med fullt band, bestemte vi oss fort for at neste singel skulle minne mer om vårt originale uttrykk, sier Mikael. Låta ble skrevet på starten av høsten, i en tid hvor overgangen fra ferie og ro til hverdagslivet er på sitt mest aktuelle. Den ble et slags drømmende tilbakeblikk til enklere tider, langt bort fra hverdagens rutiner og utfordringer. «Youth» er innspilt i kjellerstudioet til Jørn Christensen (CC Cowboys) på Vinderen, som har sørget for å gi låta en helt spesiell stemnin

deLillos sitt nye album er ute nå!17.1.2020 09:12:33 CETPressemelding

I 2020 er det 35 år siden deLillos kom med sin første plateutgivelse. Derfor starter de året med å slippe sitt 18. studioalbum Dum som et menneske på Drabant Music. Hør og kjøp Dum som et menneske her! Med singler som «Plage», «Hvitvin», «Bare gråte», «Kent Evelyn» og «Se på et tre», har deLillos kontinuerlig holdt koken etter at de slapp La oss bli fri for all nostalgi i 2017, og fram til nå. For endelig er en ny fullengder fra de norske legendene her! Med et albumcover i barnetegning-stil som viser Adam, Eva og slangen i Edens hage, er Dum som et menneske både fremoverlent, forunderlig, sår og morsom om hverandre. Det er typisk deLillos, heldigvis, men samtidig er det en nysgjerrighet og anelse av fornyet tilnærming både musikalsk og lyrisk. deLillos er fortsatt ambisiøse, og det kommer tydelig frem på dette albumet. På denne plata har de dessuten igjen fått jobbet med deres mangeårige musikalske venn og produsent Kyrre Fritzner. Dum som et menneske slippes digitalt, på CD, og vinyl.