Lanserer Get Inspired MAN: Norsk netthandelssuksess med ny storsatsing på menn

Get Inspired er en av Norges største nettbutikksuksesser de siste 10 årene. Nå utvider selskapet målgruppen sin, og satser for fullt på menn. Ifølge en Klarna-undersøkelse handler flere norske menn enn kvinner ofte på nett, og tendensen er spesielt klar innenfor klær, sport og fritid. I oppstarten vil trolig den største kundegruppen likevel bli kvinner som kjøper til sine menn.

Get Inspired MAN er navnet på den nye nettbutikken, og satsingen betyr både en kraftig økning av antall ansatte og en langt større varebeholdning.

– I stedet for å satse på å vokse i utlandet, lanserer vi vår egen nettbutikk tilpasset menn. Her skal vi bruke mange av de samme virkemidlene som har gjort at Get Inspired omsetter for mer enn en halv milliard kroner. Selv om menn i økende grad handler sport- og fritidsklær på nett, viser undersøkelser vi har foretatt at det er stor interesse fra våre kvinnelige kunder, som handler til sine menn. Vi tror en stor andel av omsetningen vil komme fra våre kvinnelige kunder Get Inspired MAN, sier daglig leder i Get Inspired, Sindre Landevåg.

Hele 8 av 10 kvinnelige Get Inspired-kunder oppga nemlig i en kundeundersøkelse at de ønsket å få muligheten til å kjøpe klær og sko til sin ektemann, kjæreste eller samboer i nettbutikken deres.

En av Norges største netthandelssuksesser satser millioner på menn

Get Inspired er kanskje en av Norges aller største netthandelssuksesser, og har siden oppstarten i 2009 rettet seg mot kvinner. Selskapet er kåret til årets nettbutikk i Norge tre ganger, og har de siste syv årene vært blant finalistene hele fem ganger.

Fjoråret ga nettbutikken et nytt rekordresultat, med en kraftig økning i både inntekter (fra 399 millioner i 2020 til 530 millioner i 2021) og driftsresultat (fra 43 millioner til 68 millioner kroner). Til tross for at sport- og netthandelsbransjen har fått merke nedgang så langt i år, tør de nå å satse for fullt på klær, sko og tilbehør for sport og fritid til menn.

Mer enn 10 millioner kroner er investert i et utvidet og modernisert lager. Selskapet har også foretatt en rekke nyansettelser, og rigget hele organisasjonen for veksten de mener nysatsingen vil innebære.

– Per i dag er det ingen aktører i norsk netthandel som retter seg mot menn slik vi nå vil gjøre. Det er en strategisk vekstmulighet med kjempepotensial, og det er ikke helt ukjent grunn vi beveger oss inn i. Som vi tidligere har gjort for kvinner, vil vi nå gjøre netthandel for menn, med mange av de samme virkemidlene som har gjort oss så populære blant kvinner i dag, sier Landevåg.

Menn handler nå oftere på nett enn kvinner

Ifølge Klarnas store internasjonale Shopping Pulse-undersøkelse for 2. kvartal i 2022, hvor handlevaner i 13 av de største vestlige landene er kartlagt, handlet flere menn (26 %) enn kvinner (20 %) ukentlig eller oftere på nett. Flere menn (34 %) enn kvinner (32 %) tror de vil bruke mesteparten av sine penger på netthandel et år frem i tid.

23 prosent av de spurte mennene sier at de har netthandlet innenfor kategorien sport og fritid i løpet av den siste måneden. Den tilsvarende andelen blant kvinner er 16 prosent. Aldersgruppen som netthandler mest sport og fritid på nett er de mellom 26 og 41 år. Her hadde hele 28 prosent handlet innenfor kategorien i løpet av den siste måneden.

– Det er en klar tendens at menn i større grad enn kvinner velger å gjøre sine innkjøp på nettet. Dette ser vi spesielt innenfor kategorier som sport og fritid, men også når det gjelder klær. Det er også tydelig at det er flere menn enn kvinner som tror de vil bruke netthandel mer enn fysisk butikk et år frem i tid, sier Klarnas Norgessjef, Geir Østby.

Skal samarbeide med Klarna for å få vekst

Klarna skal samarbeide med Get Inspired for å gjøre den nye satsingen til en like stor suksess som kvinnesatsingen har vært.

– Klarna har i løpet av det siste året gjort store oppkjøp for å kunne tilby våre butikker flere markedsføringstjenester. Nettbutikker betaler i dag mye for annonsering. Dette utfordrer vi nå med en rekke verktøy som skal hjelpe partnere som Get Inspired MAN til å skape kostnadseffektiv og relevant trafikk, og derigjennom bidra til vekst, sier Østby.

Tror på fortsatt vekst på nett for sport og fritid – også i nedgangstider

– Vi tenker langsiktig, og vet at netthandelen vil fortsette å vokse i årene fremover. Andelen av den totale handelen vil også vokse på nett. Sportsbransjen generelt har også vokst i forbindelse med nedgangstider tidligere. Vi ser at mange bruker naturen mer, og det er fokus på sunn livsførsel og god helse. Det påvirker selvsagt etterspørselen etter sport og fritidstøy – både til kvinner og menn, sier daglig leder i Get Inspired, Sindre Landevåg.

Sindre Landevåg
Daglig leder, GetInspired.no
sindre@getinspired.no

Sindre Landevåg, daglig leder Get Inspired
Sindre Landevåg, daglig leder Get Inspired
Geir Østby, Norgessjef, Klarna
Geir Østby, Norgessjef, Klarna
Lager fylles opp, Get Inspired
Utbygging av Autostore
Utbygging av AutoStore

Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.