Lanserer Audi Q5 som ladbar hybrid

Audi fortsetter sin storstilte elektrifiseringsoffensiv. Neste modell ut er den ladbare hybriden Q5 55 TFSI e quattro, som åpner for bestilling allerede før sommeren.
  • Q5 nå som ladbar hybrid: Bensinmotor (TFSI) i kombinasjon med kraftfull elektrisk motor
  • Elektrisk rekkevidde på inntil 49 km (WLTP), og helelektrisk kjøring i opptil 135 km/t
  • Batteri på 14,1 kWh, som kan fullades på omlag to og en halv time (7,2 kW)
  • Enkel lading: «Audi e-tron Charging Service» og «myAudi»-app
  • Kan bestilles i begynnelsen av juni, kundeutleveringer fra 3. kvartal 2019

Audi Q5 TFSI e er den første av en rekke nye plug-in-modeller fra Audi. Den godt utstyrte Competition-utgaven har en startpris på 663 900,- (levert importør). Bilen har en systemeffekt på 367 hk (270 kW).

– En kompakt og sportslig SUV som kombinerer lang elektrisk rekkevidde med en topp moderne bensinmotor, er som skapt for Norge. Audi Q5 55 TFSI e quattro viser at Audi virkelig mener alvor med elektrifiseringen. Audi e-tron 55 har fått en overveldende mottakelse, og nå utvider vi vår elektriske portefølje ytterligere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Audi Q5 55 TFSI e quattro kan bestilles hos norske forhandlere allerede i starten av juni. Utlevering til kunder begynner etter sommeren i år.

Den nye drivlinjen er basert på 2,0 TFSI; en firesylindret, turboladet, bensinmotor, som yter 252 hk (185 kW) og har dreiemoment på 370 Nm. Dette i kombinasjon med en elektrisk motor med maksimal effekt på 143 hk (105 kW), og maksimalt dreiemoment på 350 Nm. Totaleffekten blir da på 367 hk (270 kW).

Elektromotoren er integrert i en syvtrinns automatisk S tronic-girkasse. For å overføre kreftene til alle fire hjulene brukes quattro ultra-systemet. Drivlinjens kombinerte dreiemoment er maksimalt på 500 Nm fra 1250 o/min. 0 – 100 km/t tar 5,3 sekunder, og toppfarten er 239 km/t.

Høyvoltsbatteriet på 381 volt (Litium-ion) gir en lagringskapasitet på 14,1 kWh.

Den godt utstyrte Competition-modellen får altså en startpris på 663 900,-. Denne modellen leveres blant annet med følgende utstyr utover standard:

3-soner klimaanlegg, Advanced key, LED-hovedlys, Baksete plus, S line eksteriørpakke, 18-tommers felger, og sportsseter i kombinasjonen skinn/kunstskinn. Veiledende pris på ekstrautstyret som er inkludert i Q5 TFSI e Competition er hele 57 660,-

– Vi vet at mange har gledet seg til en ladbar utgave av Audi Q5. Den prisen og de egenskapene som vi nå kan offentliggjøre, gjør at vi forventer stor interesse for denne bilen når vi åpner for bestilling om få uker, sier Sinervo.

Fullt batteri på noen få timer

Audi Q5 55 TFSI e quattro kommer med et kompakt ladesystem som standard, pluss en Mode 3-kabel med type 2-plugg for bruk på offentlige ladestasjoner. Det kompakte ladesystemet har kabler både for vanlig husholdningskontakt og for industrikontakter. Med 32 A og 230V fullades batteriet på ca. 2,5 time. På en vanlig husholdsningskontakt (230V) kan batteriet enkelt fullades gjennom natten, med ladetid rundt seks timer.

«Audi e-tron Charging Service» gir med ett enkelt kort tilgang til 100 000 ladepunkter over hele Europa. Du har full kontroll på ladingen og ladestatus på smarttelefonen din via «myAudi»-appen. Her finner du også forbruksstatistikk og ruteplanlegging med ladepunkter.

Optimal temperaturkontroll og ultra-teknologi

For optimal temperaturkontroll, er batteriets kjølesystem koplet sammen med klimakontrollsystemet, kjølesystemet til den elektriske motoren, og elektronikken som styrer ladingen og strømkonvertering. Temperturkontrollsystemet bruker en effektiv varmepumpe, som utnytter overskuddsvarme fra høyvoltskomponentene. Den leverer opptil 3 kW termisk energi ut ved 1 kW elektrisk energi inn.

Q5 55 TFSI e er første modell som kombinerer den effektive firehjulsdriftteknologien quattro ultra med en elektrisk motor. Systemets kontrollenhet arbeider forutseende. Med data fra mange sensorer, kjøreparametere og sjåførens kommandoer, beregnes behovet for firehjulsdrift kontinuerlig. Du har quattro-fremdrift når du trenger det. Ved lave belastninger og tilstrekkelig friksjon økes derimot effektiviteten ved å kople ut bakhjulene.

Bensinforbruket ved blandet kjøring er på 0,24 – 0,21 liter/ mil, og CO2-utslippet ved blandet kjøring er på 53 – 46 g/km.