Lag vafler til vaffeldagen på fredag

Nordmenn elsker vafler
Vafler er noe av det vi nordmenn liker å kose oss mest med. Hele 42% av alle nordmenn spiser vafler en gang i måneden eller oftere, ifølge Ipsos spisefakta 2020.
Fredagsvafler symboliserer kos og hygge på slutten av en hektisk uke, og serveres på mange arbeidsplasser, i kantiner, på skoler og i barnehager. Dette er en fin og sosial tradisjon mange har savnet litt ekstra under pandemien. Når vaffeldagen i år faller på en fredag, er det en ypperlig anledning til å gjenoppta gamle vaffeltradisjoner.
Vafler kommer i mange varianter, og smaker ekstra godt om du bruker rømme, syrnet melk eller revet brunost i røren. Har du rester av melk eller andre meieriprodukter er det dessuten fint å bruke det i en vaffelrøre og på den måten bidra til å redusere matsvinn.
Vafler kan lages sunnere
Med noen enkle grep kan du også lage sunnere vafler ved å erstatte deler av hvetemelet med sammalt hvetemel eller havregryn, droppe sukkeret i røren og bruke proteinrike og magre meieriprodukter som kvarg eller syrnet melk. Grove vafler laget på lettmelk, egg, sammalt mel og havregryn bidrar med flere viktige næringsstoffer som jod, kalsium, B-vitaminer, proteiner, jern og fiber.
Inviter til fredagsvafler
Smaken og duften av vafler er tradisjon og vekker gode minner. Etter en lang pandemitid med strenge sosiale restriksjoner har det naturlig nok blitt mindre vaffelspising sammen med andre. På vaffeldagen fredag 25. mars kan vi igjen invitere til nystekte vaffelhjerter sammen med kollegaer, venner og familie.
Her er oppskriften på de beste vaflene:
https://www.melk.no/Oppskrifter/Vafler/Vafler-med-roemme
Grove vafler:
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smørforbruket øker – smaken av norsk jul står sterkt17.12.2025 07:32:00 CET | Pressemelding
Nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at smørforbruket har økt med 4,4 % fra i fjor og hele 6,6 % siden 2021. Fløteforbruket har økt, med 2,1 % fra i fjor.
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend26.11.2025 05:30:00 CET | Pressemelding
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
Melk i medvind – alle kategorier peker oppover13.11.2025 07:07:00 CET | Pressemelding
Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
